Terug2019_CBS_07912 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091178. Kapelsesteenweg 343. District Ekeren - Goedkeuring

Gepubliceerd op 07/10/2019
college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07912 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091178. Kapelsesteenweg 343. District Ekeren - Goedkeuring 2019_CBS_07912 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091178. Kapelsesteenweg 343. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019091178

Gegevens van de aanvrager:

BVBA FCM met als adres Bisschoppenhoflei 2 bus A te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Kapelsesteenweg 343 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 34sectie E nr. 8P

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met 5 wooneenheden na sloop

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20 april 2018: weigering (20173382) voor het oprichten van een meergezinswoning met 5 appartementen, berging en carport na sloop.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          niet van toepassing.

Huidige toestand

-          onderkomen pand van 1 bouwlaag onder zadeldak in gesloten bebouwing dat door een taxibedrijf wordt gebruikt als stalplaats voor voertuigen.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing.

-          in de nieuwbouw van deze meergezinswoning met 5 woonentiteiten is de gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle woningen samen 75,94 m².

Inhoud van de aanvraag

-          na sloop van de bestaande bebouwing wordt een nieuwbouw van 3 bouwlagen onder zadeldak opgericht, met daarin in totaal 5 wooneenheden;

-          het gelijkvloers, de 1ste verdieping en de 2de (evenals de 3de) verdieping hebben respectievelijk een bouwdiepte van 17, 13 en 9 m;

-          in functie van de geldende rooilijn wordt een voortuin voorzien met een diepte van circa 7,16 m;

-          achteraan in de tuin wordt een volume van 1 bouwlaag onder plat dak voorzien met een afval- en fietsenberging, plus een carport voor 2 parkeerplaatsen, bereikbaar vanuit de Prinshoeveweg;

-          alle platte daken worden als groendak aangelegd en de voorgevel wordt afgewerkt met een lichtgrijze gevelsteen en buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium.

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 4 één-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 64 en 3 x 69 m²;
  • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van circa 107,9 m². 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

9 augustus 2019

4 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 augustus 2019

18 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

9 augustus 2019

11 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

9 augustus 2019

19 augustus 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 augustus 2019

12 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende  punten:

  • Artikel 12 – Levendige plint: het project beschikt niet over een levendige plint aan de zijde van de Prinshoeveweg;
  • Artikel 15 – In-en uitsprongen aan daken: de dakkapellen aan de achterzijde doorbreken de kroonlijst;
  • Artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: voor de 5 appartementen met in totaal 6 slaapkamers worden slechts 8 in plaats van de minimaal vereiste 11 fietsstalplaatsen voorzien;
  • Artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuren van het bijgebouw achteraan in de tuin en van de platte daken van het hoofdgebouw bezitten een onvoldoende hoge opstand ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is van toepassing op deze aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van een aantal voorschriften. Voor een deel daarvan kunnen voorwaarden en aanpassingen worden opgelegd om alsnog te voldoen.

Zo beschikt het project in eerste instantie niet over een levendige plint aan de zijde van de Prinshoeveweg, aangezien hier louter een carport en fietsenberging worden voorzien. Gelet echter op de bestaande gebouwde context van dit deel van de straat, tussen het hoekgebouw en huisnummer 16, waarbij er louter volledig gesloten gevels en garageboxen zijn die eveneens geen levendige functie aanbieden, en het feit dat enkel dit deel van het perceel de mogelijkheid biedt om een minimum aan autostalplaatsen te voorzien, worden de autostalplaatsen wel degelijk visueel harmonieus ingepast in de omgeving en is het voorzien van een levendige functie op deze specifieke locatie niet vereist. De afwijking kan bijgevolg bekrachtigd worden.

Ook wijkt de aanvraag af van het voorschrift om geen kroonlijsten te doorbreken voor het creëren van dakkapellen, wat hier aan de achterzijde wel het geval is. Gezien echter dat deze afwijking in grootte-orde beperkt is, zich geheel aan de achterzijde bevindt (en dus nagenoeg niet zichtbaar is vanop het openbaar domein) en dat deze louter praktisch dient om op een degelijke wijze toegang te verschaffen tot het aanpalende terras, kan ook deze afwijking als dusdanig aanvaard en bijgevolg bekrachtigd worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van een nieuwe meergezinswoning en gelet op de ligging daarvan in een voldoende ontwikkeld woongebied is deze dan ook functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoning met 5 wooneenheden na de sloop.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. Bij projecten tot en met 5 woningen bedraagt de parkeerbehoefte 1 per woning. Dit project bestaat uit 5 woningen dus de parkeerbehoefte bedraagt 5.

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

Er wordt een carport voorzien met plaats voor 2 wagens. De afmetingen hiervoor zijn niet conform de bouwcode. Hoekplaatsen dienen immers 2,80 m breed te zijn terwijl dit hier niet het geval is. De hoekplaats is ingetekend met een breedte van 2,50 m. Derhalve is er hier slechts sprake van 1 nuttige stalplaats 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

‘De ligging van dit specifieke perceel, op een drukke gewestweg en gelegen vlakbij twee mekaar kort opeenvolgende kruispunten met verkeerslichten, laat – in combinatie met het negatieve advies dienaangaande van de Administratie Wegen en Verkeer – niet toe aan de zijde van de Kapelsesteenweg een toegang voor gemotoriseerd verkeer te creëren en bijgevolg kan dit deel van het perceel dan ook niet gehanteerd worden voor het creëren van de vereiste stalplaatsen. Enkel het deel met beperkte afmetingen langsheen de Prinshoeveweg is hiervoor beschikbaar. Aan deze zijde werden 2 stalplaatsen gecreëerd, waarvan 1 echter niet voldoet aan de eisen inzake minimale afmetingen. Er zal bijgevolg in de voorwaarden van een eventuele vergunning een aantal aanpassingen worden opgelegd die dienen te garanderen dat alsnog 2 volwaardige stalplaatsen worden voorzien, zodat het aantal ontbrekende en te belasten plaatsen beperkt blijft. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5 – 2 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5 – 2 = 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5 – 2 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie van het nieuwe complex is in zijn huidige context ietwat vreemd aangezien het gebouw als nagenoeg eerste in de gehele rij zal gebruik maken van de nieuw opgemaakte, en achteruit gesitueerde, gewestelijke rooilijn, waardoor een voorgevellijn wordt gehanteerd die zich ongeveer 7 à 8 m naar achteren bevindt ten opzichte van de aanpalende bebouwing. Hierdoor staat het gebouw achter de rij voor hoofdbebouwing maar het hanteert daarin de doorgaans gebruikte richtlijnen voor dit type van bebouwing, namelijk 17 m gelijkvloers, 13 m op eerste verdieping en 10 m voor 2de verdieping en dakbasis. Het gebruikt daarvoor trouwens als gedeeltelijke referentie het gebouw op huisnummer 321 – 323 dat reeds op vermelde rooilijn is ingeplant; ook dit gebouw voorziet 3 bouwlagen, weliswaar onder plat dak. Aangezien het merendeel van de panden in het straatbeeld echter over een hellend dak beschikt is het afwerken van het gebouw door middel van deze daktypologie aanvaardbaar en bovendien visueel zelfs wenselijker. Ook het bijgebouw in de zone langsheen de Prinshoeveweg, 1 bouwlaag onder plat dak, is volumetrisch ingepast in zijn gebouwde omgeving en sluit naadloos aan bij de andere hier aanwezige bijgebouwen. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen -lichtgrijze gevelsteen, zwarte pannen en donkergrijs schrijnwerk- zijn enerzijds aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en bovendien visueel ingepast in de bestaande ruimtelijke context. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle nieuwe platte daken dienen ter hoogte van de perceelsgrenzen te beschikken over een strook met een minimale breedte van 30 cm (evenwijdig aan vermelde perceelsgrens) die werd uitgevoerd in een materiaal met een brandweerstand van minimaal 1 u;

3.      de fietsenstalling dient ingericht te worden met een hoog-laag-opbergsysteem, zodat gegarandeerd stalplaats kan voorzien worden voor minimaal 11 fietsen, waardoor voldaan wordt aan artikel 29 van de Antwerpse bouwcode;

4.      er moeten 2 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden. Dit kan gebeuren door ter hoogte van de linkerzijde van de carport de dragende kolom 50 cm meer naar links te plaatsen zodat rechts een parkeerplaats met een breedte van 2,80 m ontstaat, met daarnaast een plaats die 2,50 m breed is. Op deze manier blijft nog steeds een doorgang van 1 m behouden (zoals in rood aangeduid op de plannen);

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

9 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2019

Verslag GOA

19 september 2019

naam GOA

Christel Bogaerts

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Verschillende bouwlijn:Het pand wordt aan de straatkant niet op dezelfde lijn gebouwd als de aangrenzende panden. Met een technisch probleem als gevolg: de linkerzijmuur van het pand is dan niet meer geïsoleerd. Isoleren aan de binnenkant is niet meer mogelijk. De extra kosten dienen mee opgenomen in het project op kosten van de eigenaar.

Beoordeling: Het voorliggende nieuwbouwproject wordt ingeplant volgens de nieuwe gewestelijke rooilijn waardoor de gevellijn 7 tot 8 meter achteruitspringt ten opzichte van de aanpalende panden. Bij sloop is dit een verplicht te hanteren bouwlijn. Het vrijkomen van de zijgevel van een aanpalend pand is een technisch gevolg van het achteruitbouwen van het nieuwe pand. Dit is geen bezwaar van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Wegname privacy:Verder zorgt de andere bouwlijn aan de tuinkant voor inkijk van alle nieuwe bewoners. De terrassen kijken uit op onze tuin en nemen zo de privacy weg.

Beoordeling: De terrassen van het nieuwe project werden ingetekend op de plannen en voldoen allen aan de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek dat bepaalt dat 1,90 meter afstand dient te worden gehouden van de perceelsgrens. De impact van de hinder wordt niet als buitenproportioneel beschouwd. Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Parkeren:Op de plannen zijn slechts 2 parkeerplekken voorzien maar er zijn wel 5 wooneenheden wat zal zorgen voor een tekort aan parkeerplaats in de straat.

Beoordeling: Het voorliggend project heeft een behoefte van 5 parkeerplaatsen. Door de ligging van het perceel kunnen niet alle parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Voor de ontbrekende parkeerplaatsen zal een financiële compensatie worden opgelegd. Het bezwaar is ongegrond. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      alle nieuwe platte daken dienen ter hoogte van de perceelsgrenzen te beschikken over een strook met een minimale breedte van 30 cm (evenwijdig aan vermelde perceelsgrens) die werd uitgevoerd in een materiaal met een brandweerstand van minimaal 1 u;

3.      de fietsenstalling dient ingericht te worden met een hoog-laag-opbergsysteem, zodat gegarandeerd stalplaats kan voorzien worden voor minimaal 11 fietsen, waardoor voldaan wordt aan artikel 29 van de Antwerpse bouwcode;

4.      er moeten 2 nuttige autostaanplaatsen gerealiseerd worden. Dit kan gebeuren door ter hoogte van de linkerzijde van de carport de dragende kolom 50 cm meer naar links te plaatsen zodat rechts een parkeerplaats met een breedte van 2,80 m ontstaat, met daarnaast een plaats die 2,50 m breed is. Op deze manier blijft nog steeds een doorgang van 1 m behouden (zoals in rood aangeduid op de plannen);

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.