Terug2019_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049739. Londenstraat 38. District Antwerpen - Goedkeuring

Gepubliceerd op 07/10/2019
college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049739. Londenstraat 38. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049739. Londenstraat 38. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019049739

Gegevens van de aanvrager:

BVBA IMMOBIE met als adres Karel Rogierstraat 33 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Londenstraat 38 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2sectie B nr. 57P4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie naar kantoor en wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/02/1963: vergunning (18#44714) voor een verbouwing.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          hoekpand van 4 bouwlagen onder een plat dak;

-          herberg op het gelijkvloers met aansluitende leefruimten en koer;

-          appartementen op de bovenliggende verdiepingen;

-          gevel ter hoogte van gelijkvloers gevelsteen kwartsiet donkergrijs met een plint in blauwe steen, bovenliggende verdiepingen in roomkleurige gevelsteen.

Huidige toestand

-          kantoor op het gelijkvloers, volledig dichtgebouwd;

-          gevel ter hoogte van gelijkvloers bestaat uit witte bezetting en zwart aluminium buitenschrijnwerk;

-          gevelreclame in losse letters boven het gelijkvloers.

Gewenste toestand

-          regulariseren van functie, volume, inrichting en gevel van het gelijkvloers.

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van herberg naar kantoor;

-          dichtmaken van de open koer;

-          interne aanpassingen gelijkvloers;

-          wijzigen materialisatie gevel en aanbrengen zaak-gebonden publiciteit. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 juli 2019

17 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

2 juli 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

2 juli 2019

3 juli 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 juli 2019

26 juli 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

2 juli 2019

2 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel en zone voor publiek domein-art. 7.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.2.4 Open ruimte:
er is geen niet-overbouwde open ruimte op het straatniveau aanwezig.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    wijziging bestaande toestand dient onderworpen te worden aan de wenselijkheid van het behoud;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    §1 er worden geen fietsplaatsen voorzien;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    §1 er is geen autostalplaats voorzien;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §3, 3° het is niet afleesbaar op de aangeleverde plannen of de scheidingsmuren ter hoogte van de bergruimte, waar voorheen een open koer werd voorzien, een opstand hebben van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen niet-overbouwde open ruimte op het straatniveau aanwezig. Gezien het een hoekpand betreft op een zeer klein perceel kan een afwijking hierop worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kantoor:

-          75m² kantoren met parkeernorm 1,1/100m²: 75m² x 1,1 = 0.83; afgerond: 1

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval bij voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een klein hoekperceel. De grootte en vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het kantoor moet 1 fietsenstalling voorzien worden, conform artikel 29 van de bouwcode waarbij de norm voor kantoren 1,25/100m² bedraagt (75m² x = 0.94). Dit zal in voorwaarde worden opgelegd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Gezien de onduidelijkheid omtrent de koer zoals aangegeven op de plannen van de laatst vergunde toestand uit 1963 werd er advies gevraagd aan de dienst ‘Geacht vergund’. Deze meldde dat er, op basis van oude plannen, een vermoeden is dat de toenmalige aanvraag niet volledig werd uitgevoerd. Er zijn geen tegenargumenten gevonden.

Door de dienst ‘geacht vergund’ kan hierom een gunstig advies gegeven worden voor het klein volume achteraan wegens geen tegenbewijs. Bovendien kan een afwijking worden toegestaan op het voorzien van een open ruimte, gezien het een zeer klein hoekperceel betreft.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie van de gelijkvloerse verdieping in pleisterwerk met aluminium buitenschrijnwerk is aanvaardbaar. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat de nieuwe gevel zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Ook de zaak-gebonden publiciteit in qua grootte in verhouding met de maat van het gebouw en kan gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het hoekhuis Londenstraat 38 is van vrij recente datum en heeft geen noemenswaardige cultuurhistorische waarde. Binnen het straatbeeld van de Londenstraat is het neutraal te noemen.

De voorgestelde werken hebben geen invloed op de cultuurhistorische waarde van het pand of het omliggende CHE-gebied. Gelet op deze argumenten wordt een gunstig advies uitgebracht door de dienst monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het is onduidelijk of de scheidingsmuren een opstand hebben van minimaal 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.

Met het oog op het voorkomen van brandoverslag kan van dit artikel enkel afgeweken worden als de brandwerendheid van het dak voldoende is. Indien de opstand ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak kleiner is dan 30 cm wordt in voorwaarde een minimale brandklasse voor de dakbekleding opgelegd. De dakbekleding valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of komt voor op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.). dit wordt opgelegd als voorwaarde van de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;

2.      voor het kantoor moet 1 fietsenstalling voorzien worden;

3.      indien de opstand van de scheidingsmuur ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak kleiner is dan 30 cm wordt een minimale brandklasse voor de dakbekleding opgelegd. De dakbekleding valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of komt voor op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.). 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

2 juli 2019

Start openbaar onderzoek

10 juli 2019

Einde openbaar onderzoek

8 augustus 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 oktober 2019

Verslag GOA

30 september 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 juli 2019

8 augustus 2019

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;

2.      voor het kantoor moet 1 fietsenstalling voorzien worden;

3.      indien de opstand van de scheidingsmuur ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak kleiner is dan 30 cm wordt een minimale brandklasse voor de dakbekleding opgelegd. De dakbekleding valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of komt voor op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.). 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.