Terug
Gepubliceerd op 07/10/2019

2019_CBS_08090 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Vaststelling aantal vergunningen en deelvoertuigen. Spreiding van de voertuigen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_08090 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Vaststelling aantal vergunningen en deelvoertuigen. Spreiding van de voertuigen - Goedkeuring 2019_CBS_08090 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Vaststelling aantal vergunningen en deelvoertuigen. Spreiding van de voertuigen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur bepaalt dat het college volgende criteria vastlegt:

  • het maximale aantal deelvoertuigen per deelvoertuigencategorie
  • het aantal vergunningen dat wordt uitgereikt per deelvoertuigencategorie
  • het minimum en maximum aantal deelvoertuigen per vergunning in elke deelvoertuigcategorie

Het college legde reeds normen voor (elektrische) fietsen, scooters en bakfietsen op bij besluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2232) en voor steps bij besluit van 28 september 2018 (jaarnummer 8779). 

Na evaluatie van de werking van de deelsystemen is gebleken dat de normen van enkele deelvoertuigcategorieën dienen te worden aangepast.

Voor scooters zal het aantal vergunningen worden opgetrokken van 2 naar 3. Er zijn reeds 2 aanbieders actief in Antwerpen en de deelscooters worden vlot gebruikt en creëren weinig overlast. Het systeem leent zich perfect om grotere afstanden af te leggen naar de districten buiten de ring. Dit kan enkel op voorwaarde dat er voldoende densiteit kan worden gegarandeerd en dat is niet haalbaar met slechts 2 aanbieders. Om die reden wordt beslist om een derde speler toe te laten. Het maximum aantal voertuigen voor alle spelers samen wordt verhoogd tot 1200.

Bij het vaststellen van de normen voor bakfietsen waren nog geen aanbieders voor deze voertuigcategorie gekend. Uit benchmarking in het buitenland blijkt dat het maximum aantal voertuigen van 35 per vergunning onvoldoende is om een succesvol systeem op te zetten. Het actiegebied van de bakfietsen is eerder wijkgebonden en er zijn minstens een tiental bakfietsen per wijk nodig om voldoende densiteit te waarborgen. Om voldoende wijken te kunnen bedienen is het aangewezen om het maximum aantal bakfietsen per vergunning op te terkken naar 125.  Het maximum aantal voertuigen voor alle spelers samen wordt verhoogd tot 250.

Op basis van bovenstaande stelt het college het maximum aantal vergunningen en deelvoertuigen voor scooters en bakfietsen vast:

Voertuigcategorie

Maximum aantal voertuigen

Maximum aantal vergunningen

Minimum en maximum per vergunning

(Elektrische) bakfiets

250

2

5 – 125

Scooter

1200

3

40 – 500


Artikel 12 van het reglement voorziet eveneens dat het college een ruimtelijke spreiding kan opleggen van de deelvoertuigen per categorie om het gebruik van de deelsystemen buiten de ring te stimuleren en een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte te garanderen. In uitvoering hiervan legde het college (besluit van 28 september 2018, jaarnummer 8779) reeds op dat voor elektrische steps maximaal 500 steps per aanbieder binnen de ring mogen worden geplaatst. Na bovenvermelde evaluatie wenst het college eveneens voor scooters en elektrische fietsen het maximaal aantal voertuigen per aanbieder binnen de ring te beperken:

  • het maximaal aantal scooters per aanbieder binnen de ring wordt vastgesteld op 300
  • het maximaal aantal elektrische fietsen binnen de ring wordt vastgesteld op 350

Juridische grond

Het reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur voorziet dat het college het maximum aantal uit te reiken vergunningen en deelvoertuigen per categorie bepaalt en dat het college een ruimtelijke spreiding kan opleggen van de deelvoertuigen per categorie om het gebruik van de deelsystemen buiten de ring te stimuleren en een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte te garanderen.

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 26 februari 2018 (jaarnummer 157) het reglement goed met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur.

De gemeenteraad keurde in zitting van 24 september 2018 (jaarnummer 624) het gewijzigde reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur goed.

Op basis van de jaarlijkse evaluatie wordt voorgesteld om de werking van de deelsystemen op verschillende punten aan te passen. De aanpassing van het reglement werd goedgekeurd in huidige zitting van het college en zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeentraad van oktober.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college legt in uitvoering van het "reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur" het maximum aantal uit te reiken vergunningen en deelvoertuigen voor scooters en (elektrische) bakfietsen vast als volgt:

Voertuigcategorie

Maximum aantal voertuigen

Maximum aantal vergunningen

Minimum en maximum per vergunning

(Elektrische) bakfiets

250

2

5 – 125

Scooter

1200

3

40 – 500

Artikel 2

Het college beslist op basis van artikel 12 van het reglement om een ruimtelijke spreiding op te leggen voor scooters en elektrische fietsen:

  • voor scooters wordt het maximum aantal voertuigen binnen de ring beperkt tot 300 scooters per aanbieder
  • voor elektrische fietsen wordt het maximum aantal voertuigen binnen de ring beperkt tot 350 fietsen per aanbieder

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.