Met ‘De Grote Verbinding’ bouwen Antwerpen en Vlaanderen aan hun internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen we voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten we samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Om het verhaal van de Grote Verbinding te brengen, dient een koepelcampagne gevoerd te worden die voldoet aan verschillende uitgangspunten:
De campagne moet een breed draagvlak, betrokkenheid en fierheid creëren waardoor het Antwerpen van morgen op de agenda wordt gezet. Daarnaast enthousiasmeert de campagne om deel uit te maken van De Grote Verbinding.
Om deze opdracht uit te voeren werd er een overeenkomst afgesloten met het creatief bureau Lucy dat de communicatiestrategie zal omzetten in een positionerende en activerende campagne met bijhorende vormtaal.
Lucy heeft ervoor gekozen om met een hedendaagse vormtaal en een heldere, verbindende signatuur alle deelcampagnes, ondanks hun uiteenlopende boodschappen en doelgroepen, samen één groot communicatief geheel te laten vormen. Die signatuur is ‘Samen maken we De Grote Verbinding’. Het speelt de sterktes van de naam ‘De Grote Verbinding’ mooi uit. Het straalt ambitie, vertrouwen, betrokkenheid en fierheid uit. ‘Samen maken we’ is ook een oproep tot engagement en participatie.
Voor de visuele stijl werd gekozen voor een grafisch element dat op verschillende manieren gebruikt kan worden, als aparte bollen, als één lijn, horizontaal of verticaal en de ingezoomde versies van beide uitingen. De prominente grafische stijl laat toe om vrij om te gaan met beelden, of dit nu architecturale renders zijn, portretten van mensen of beelden van partners.
Om De Grote Verbinding te lanceren is er een mediaplan uitgewerkt dat aansluit bij de ambitie van het project. Hieronder een overzicht van de media die zal worden ingezet vanaf de lancering op 21 oktober. De tabel bevat de doelgroepen, verschillende boodschappen en een uitgewerkt mediaplan gekoppeld aan budget en campagneperiode. Iedere boodschap die op de brede doelgroep Vlaanderen wordt gericht heeft als bedoeling ook de meer specifieke Antwerpse doelgroep te bereiken. Creatief bureau Lucy werkt aan unieke boodschappen of slagzinnen per locatie en per medium.
Doelgroep | Boodschap | Media | Budget | Periode |
Vlaanderen |
- Waarom De Grote Verbinding (positionerend) - Wat is De Grote Verbinding |
Paginagrote advertenties in Gazet van Antwerpen, De Standaard, De Morgen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg | € 76 873,79 incl. btw | Weekend 26/10 |
Lees meer over De Grote Verbinding (activerend) |
- Digitale bannering op nieuwswebsites en advertentienetwerken - Advertenties op social media |
€ 53 710,27 incl. btw | 21/10 - 27/10 | |
Antwerpen | Waarom De Grote Verbinding (Positionerend) |
- 500m² spandoeken aan hekwerk Museum van Schone Kunsten - 600m² spandoek aan Wagner Building op Operaplein - Bestickering glazen huisjes (toegang parking) op Groenplaats en Godefriduskaai - Volledige wrap van Antwerpse tram |
€ 114 999,20 incl. btw |
- 21/10 – 04/11 (spandoeken) - 21/10 – 17/11 (huisjes) - 21/10 – 19/11 (tram) |
Kom de Grote Verbinding ontdekken op de Ringdagen (activerend) | Advertenties op social media + link vanop website DGV | € 7 500 incl. btw | 11/11 – 21/11 | |
Totaal | € 253 083,26 incl. btw |
Artikel 56, §3 4° van het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017: het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten
Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek GAC/2017/5021, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.
Op 25 juni 2018 (jaarnummer 485) keurde de gemeenteraad het protocol tussen BAM en de stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van de 18 leefbaarheidsprojecten en de 4 reserveprojecten in het kader van Over de ring.
Op 28 juni 2019 (jaarnummer 5437) keurde het college bestek GAC_2019_00872 goed voor het ontwikkelen van een overkoepelende stijl en campagne voor De Grote Verbinding
Op 3 juli 2019 (jaarnummer 5487) keurde het college de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed.
Op 23 augustus 2019 (jaarnummer 872) keurde het college de gunning goed voor het ontwikkelen van een overkoepelende stijl en campagne voor De Grote Verbinding, op basis van bestek GAC_2019_00872, aan Lucy Agency bvba, Handelskaai 48 bus 2A te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 664.863.239
De vastlegging dient voor de aankoop van media voor de lanceringscampagne van De Grote Verbinding.
Het college keurt het mediaplan voor de lanceringscampagne van De Grote Verbinding goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken) Mediabrands Belgium Ondernemingsnummer: NBE0430415229 IBAN: BE60310059537070 |
176 209,47 EUR incl. btw | budgetplaats: 5317600000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 1SSB050102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrottingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
4005364783 |
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken) Mediabrands Belgium Ondernemingsnummer: NBE0430415229 IBAN: BE60310059537070 |
76 873,79 EUR incl. btw | budgetplaats: 5311500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 1SMB050403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrottingsprogramma: 1SA030200 budgetperiode: 1900 |
4005364777 |