Terug
Gepubliceerd op 07/10/2019

2019_CBS_07933 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091668. Beatrijslaan 82. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07933 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091668. Beatrijslaan 82. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_07933 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091668. Beatrijslaan 82. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019091668

Gegevens van de aanvrager:

Anne  en Luc Helsen - Van Pelt met als adres Beatrijslaan 82 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Beatrijslaan 82 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nr. 779M

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning naar twee woningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/2/1963: vergunning (18#44840) voor een garage.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          vrijstaande eengezinswoning;

-          bouwvolume met 1 ondergrondse en 2 bovengrondse bouwlagen onder hellend dak;

-          gevelafwerking rood-bruine baksteen, wit aluminium schrijnwerk en donkergrijze pannen;

-          de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van 701 m².

Huidige toestand

-          vrijstaande eengezinswoning;

-          bouwvolume met 1 ondergrondse en 2 bovengrondse bouwlagen onder hellend dak;

-          gevelafwerking rood-bruine baksteen, wit aluminium schrijnwerk en donkergrijze pannen;

-          de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van 701 m².

Gewenste toestand

-          twee grondgebonden woningen;

-          bouwvolume met 1 ondergrondse en 2 bovengrondse bouwlagen onder hellend dak;

-          uitbreiding bouwvolume gelijkvloers en 1ste verdieping;

-          gevelafwerking in wasserstrich special sable (=grijs en zandkleur met parelwitte nuances), donker aluminium schrijnwerk en zwarte pannen;

-          borstwering in glas met houten leuning;

-          de aanvraag heeft betrekking op het opdelen van eengezinswoning met een bruto-oppervlakte 701 m²;

  • De nieuw aangevraagde zelfstandige woningen bedragen netto 165 m² en 320 m²;
  • Er is een aansluitende buitenruimte van 498 m² bij de woning van 165 m². 

Inhoud van de aanvraag

-          het omvormen van een eengezinswoning tot 2 grondgebonden woningen;

-          het uitbreiden van het gelijkvloers en de 1ste verdieping;

-          het rooien van 2 hoogstammige bomen (een esdoorn en een iep);

-          het uitvoeren van een gevelafwerking in wasserstrich special sable (=grijs en zandkleur met parelwitte nuances);

-          het uitvoeren van herinrichtingswerken;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 2-slaapkamerwoning met een netto-oppervlakte van circa 165 m²;
  • 3-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 320 m². 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 augustus 2019

25 september 2019

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

14 augustus 2019

20 augustus 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

14 augustus 2019

20 augustus 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 augustus 2019

14 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 10: Infiltratievoorziening:

er is geen infiltratie voorziening waar dat dit vereist is.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 30: Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er is slechts 1 autoparkeerplaats voorzien waar dat er minstens 2 vereist zijn.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

  

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.             

 

Functionele inpasbaarheid

De wijk wordt gekenmerkt door alleenstaande villa’s. De bestemming is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften. De beoogde functie ‘meergezinswoning’ is gezien het beperkt aantal woningen (2) inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid ? 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende  nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

In de bestaande toestand is er 1 garage bij de eengezinswoning.

Deze garage wordt verplaatst.

Er blijft 1 garage beschikbaar, geen bijkomende plaatsen voor de uitbreiding.

 

Het aantal bijkomende te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Het aantal te realiseren parkeerplaatsen wijkt af van het aantal aangevraagde plaatsen.

In geval van vergunning zou in voorwaarde kunnen opgelegd worden de oprit naar rechts te verbreden tot een breedte van minimaal 5 meter zodat hier 2 auto’s kunnen staan of 1 auto waarbij de garage bereikbaar blijft voor de 2de. De trap naar de voordeur dient in functie hiervan te worden versmald.

 

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de bijkomende woning met 3 slaapkamers moeten 4 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze worden ingericht in de garage.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

Alle woongelegenheden worden voorzien van de vereiste woonkwaliteit door de aanwezigheid van voldoende hoge plafonds, grote raamopeningen en private buitenruimten.
Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voorliggende aanvraag werd voorafgaandelijk verschillende malen voorgelegd aan de welstandscommissie. Na een ongunstig advies op 23 februari 2018, een ongunstig advies op 19 oktober 2018, een voorwaardelijk gunstig advies op 16 november 2018 en een ongunstig advies op 15 februari 2019 werden de plannen aangepast aan de opmerkingen van de welstandscommissie en opnieuw voorgelegd op 7 juni 2019.

De welstandscommissie meldt de aanpassingen te appreciëren, stelt echter vast dat de balustrades nog steeds in glas werden voorzien.

De welstandscommissie adviseerde een verfijnde en gedetailleerde uitwerking van het hekwerk te onderzoeken ipv. glazen borstweringen.

Aan deze opmerking werd niet voldaan. De aanvraag voorziet nog steeds glazen balustrades met houten greep.  Dit is naar welstand niet aanvaardbaar. In voorwaarde kan worden opgelegd de glazen balustrades te vervangen door hier toch iets meer secundaire geleding te voorzien, vb. kleine post in midden te voorzien, ifv massievere uitwerking. Deze opmerking werd besproken met de aanvrager die een aangepast voorstel uitwerkte, wat in bijlage werd toegevoegd onder “20171110_gewijzigde_voorgevel” en als voorwaarde zal bij een vergunning worden opgelegd de balustrades uit te voeren in hekwerk met een verfijnde en gedetailleerde uitwerking.

Mits tegemoet gekomen wordt aan bovenstaande opmerking kan de aanvraag naar welstand gunstig beoordeeld worden.

 

Aspecten m.b.t. groen

De dienst SB/GB die in dit dossier om advies werd gevraagd merkt op dat beide te rooien bomen in zeer goede staat en vorm zijn. 

Het beeld zal aanzienlijk veranderen door deze ingreep. We kunnen volgen dat de boom (Iep) omwille van de nieuwe inrit moet worden gerooid, hiervoor adviseren we wel een nieuwe aanplant volgens het oog van Jacques Wirtz.

Echter betwijfelen de correcte afstand van de Esdoorn tot de vergunde woning, bij ons inziens is de afstand groter dan 15 meter. Hiertoe heeft u een kapvergunning nodig. Bijkomend mag de boom daar blijven staan en moet er geen rekening worden gehouden met de voorgeschreven 2m, dit is enkel voor nieuwe aanplant. We adviseren om de esdoorn te behouden. Het kappen van de esdoorn zal hierom worden uitgesloten van een eventuele vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

De aanvraag voorziet, strijdig met de regenwaterverordening, niet in een infiltratievoorziening.

Er wordt geen motivatie aangereikt waarin wordt aangetoond waarom er een afwijking moet worden toegestaan, deze kan bijgevolg ook niet meegenomen worden in de beoordeling

Voorliggende aanvraag werd voor advies voorgelegd aan de brandweerdienst, deze adviseerde de aanvraag negatief. De aanpassingen die vereist zijn om de opmerkingen van de brandweer te remediëren zijn dergelijke aard dat ze essentiële wijzigingen van de aanvraag inhouden. De opmerkingen van brandweer kunne bijgevolg niet in voorwaarden worden opgelegd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren hoofdzakelijk omwille van een ongunstig advies brandweer. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 oktober 2019

Verslag GOA

30 september 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.