Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00587 - Innovatie en Technologie - Memorandum of Understanding Helicus in European Innovation Partnership: Urban Air Mobility - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00587 - Innovatie en Technologie - Memorandum of Understanding Helicus in European Innovation Partnership: Urban Air Mobility - Goedkeuring 2019_GR_00587 - Innovatie en Technologie - Memorandum of Understanding Helicus in European Innovation Partnership: Urban Air Mobility - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4039) keurde het college de ondersteuning goed van het project SAFIR (“Safe and flexible integration of initial U-Space services in a real airspace environment”). U-Space is de benaming van de strategie van de Europese Commissie om in de nabije toekomst grote aantallen bestuurde en automatische drones op veilige manier te laten integreren met de bemande luchtvaart. Zo wil de Europese Commissie op gereglementeerde wijze nieuwe business models en nieuwe vormen van dienstverlening via het luchtruim faciliteren. SAFIR wordt gecoördineerd door het Antwerpse bedrijf Unifly, gespecialiseerd in software voor verkeersleiding van drones. De andere projectpartners zijn Belgocontrol, Haven van Antwerpen, Droneport Sint-Truiden, Vodafone, Proximus, Here Global (3D-mapping stedelijk gebied), Amazon Prime Air (Amerikaans bedrijf -  pakketleverancier), Flytrex (Israelisch bedrijf – pakketleverancier), Helicus (Belgisch bedrijf – medische dronetransporten), SABCA, Elia, High Eye (Nederlandse dronefabrikant), C-Astral (Sloveense dronefabrikant), Tekever (Portugese dronefabrikant), Volocopter (Duitse fabrikant van de air taxie-Volo). De vluchtuitvoeringen binnen het project vinden plaats in de Haven van Antwerpen en boven de stad Antwerpen tijdens de week van 23-27 september 2019. Helicus en Amazon Prime Air zijn de enige partijen die een vlucht uitvoeren boven de stad.

Op 7 september 2018 (jaarnummer 8012) keurde het college de deelname aan het European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities – Urban Air Mobility (EIP-SCC-UAM) goed. EIP-SCC is een platform dat werd opgericht door de Europese Commissie om innoverende steden en regio's te verbinden met bedrijven, kennisinstellingen en andere stakeholders. Het EIP-SCC wil de ontwikkeling en implementatie van innovatieve oplossingen door de industrie voor stedelijke uitdagingen versnellen. Het programma bestaat uit verschillende actieclusters. De actiecluster rond Sustainable Urban Mobility brengt steden en andere smart city belanghebbenden samen rond innovatieve mobiliteitsoplossingen. Eén van de acties binnen deze cluster is Urban Air Mobility', dat moet leiden tot demonstratieprojecten die bijdragen aan de volgende generatie mobiliteitsoplossingen via het luchtruim. De focus ligt hierbij op de inzet van drones in stedelijk gebied. De deelnemende steden en regio’s wisselen met elkaar kennis en ervaring uit met betrekking tot hun demonstratieprojecten, onder andere rond regelgevende, juridische of technologische thema’s. Ook de publieke aanvaarding komt aan bod. Dit moet leiden tot schaalbare mobiliteitsoplossingen. Aan partnersteden in EIP-SCC-UAM wordt gevraagd om een Memorandum of Understanding af te sluiten met leveranciers van technologische oplossingen die de demonstratieprojecten uitvoeren.

Stad Antwerpen nam in het EIP-SCC-UAM het engagement op om lokale demonstratieprojecten rond automatische drones voor hulpverlening te organiseren. Naast de stad Antwerpen, Lokale Politie Antwerpen en Brandweer Zone Antwerpen hebben de volgende partners hun steun hebben toegezegd: luchtverkeersleiders skeyes en Eurocontrol, het Federaal Ministerie voor Mobiliteit, de Europese Commissie (Directoraat-Generaal Move), het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) en de Europese en nationale coördinatoren van het EIP-SCC-UAM Airbus, Streamovations en Drone Think Do.

In dit kader gunde Digipolis op 24 april 2019, in samenwerking met Lokale Politie Antwerpen en Brandweer Zone Antwerpen, de opdracht Drones4Antwerp aan leverancier Dronematrix. Samen met Dronematrix worden demonstratievluchten georganiseerd die de meerwaarde en technologische haalbaarheid van het inzetten van drones in een hulpverleningscontext en een politionele context aantonen. De dienst Strategische Coördinatie volgt van dichtbij de resultaten van dit demonstratieproject op. Op 20 september 2019 beslist het politiecollege om in het kader van EIP-SCC-UAM een overeenkomst te ondertekenen met de Brandweer Zone Antwerpen en het bedrijf Dronematrix, waarin afspraken worden vastgelegd omtrent de inhoud van de samenwerking, verplichtingen van de opdrachtnemer en opdrachtgevers, vergoeding en inbreng, duurtijd en aansprakelijkheid.

Argumentatie

Het potentieel van automatische drones ligt ook in medische transporten. Drones bieden een innovatief alternatief voor het dringend transport van menselijk weefsel en medicijnen dat vandaag plaatsvindt over de weg en dus onderhevig is aan vertragingen door files. Doordat ziekenhuizen meer en meer samenwerken in netwerken, zijn sommige gespecialiseerde diensten bovendien niet meer beschikbaar in elk ziekenhuis, wat de vraag naar innovatief transport doet toenemen.

Het Helicus Aero Initiative is een samenwerkingsverband van luchtverkeersleiders, ziekenhuizen en andere organisaties actief in de medische gezondheidszorg, telecom, universiteiten, hardware- en software leveranciers, industriële partners en verzekeraars. Helicus combineert gezondheidszorg en luchtvaart in een doorgedreven IT-omgeving. Dit ecosysteem met Antwerpse roots organiseert demonstraties van transportvluchten van medicijnen, biologische stalen of menselijk weefsel met automatische drones tussen Antwerpse en Limburgse ziekenhuizen. Partners zijn skeyes (vluchtautorisatie), SABCA (drone), Baloise (verzekeringsproducten), NSX (softwareplatform), Unifly (softwareplatform voor management van onbemande luchtvaart), Orange (connectiviteit), Helicus en de ziekenhuisgroepen GZA, UZA, ZNA, AZ Monica, AZ Rivierenland, AZ Klina en Jessa. De onderzoeksgroepen IDLab (imec, Universiteit Antwerpen) COSIC (KU Leuven) ondersteunen met fundamentele inzichten. Samen met de ziekenhuizen wordt een drone-gebaseerd medisch transport ontwikkeld, een logistieke oplossing die voldoet aan de transportbehoeften van de gezondheidszorg. Het doel van Helicus is om deze medische transportdienst op te schalen van Vlaanderen naar het internationaal toneel.

Stad Antwerpen is verbonden aan het initiatief van Helicus via ZNA, dat haar ziekenhuislocaties ter beschikking stelt. De hoofdzetel en het commandocentrum van Helicus zijn gevestigd in The Beacon, de Antwerpse technologiehub voor het Internet of Things en artificiële intelligentie.

Dit soort transport is uniek in de wereld door het niveau van integratie met het luchtverkeer en de door de ziekenhuizen verleende medewerking. Helicus heeft het potentieel om de organisatie van de dringende medische zorg fundamenteel te verbeteren. Het zekerstellen van dringende medische transporten via tussen ziekenhuizen via drones laat een efficiënter gebruik van medische middelen toe, versnelt de levering en ontwijkt het risico van het blokkeren van een urgent medisch transport in een file.

In het kader van het EIP-SCC-UAM wordt aan de deelnemende partnersteden gevraagd om een Memorandum of Understanding af te sluiten met de ontwikkelaar van de demonstratievluchten. Deze overeenkomst hernieuwt het stedelijk engagement dat werd aangegaan bij het afsluiten van het manifesto Urban Air Mobility. Het laat toe om de meerwaarde van dit Antwerps project te onderstrepen. De resultaten van de testvluchten door Helicus krijgen zo een internationaal klankbord.

Door het Helicus-ecosysteem werden reeds drie projecten gezamenlijk opgestart met vluchten boven Antwerpen: SAFIR (Europees), Medrona (federaal) en HAI-SCS (regionaal). Helicus zorgt zelf voor de financiering van alle uitgevoerde projecten. Op een later tijdstip kunnen mer projecten worden aangekondigd.

  • SAFIR (Safe and Flexible Integration of Initial U-space Services in a Real Environment) is een Europees project rond Integrated drone traffic management binnen het programma Single European Sky ATM Research Joint Undertaking (SESAR JU). SAFIR beoogt het succesvol verloop van verschillende gelijktijdige vluchten per drone, geïntegreerd met alle veiligheidsprocedures in de bemande luchtvaart. Het wil zo geïntegreerd drone-verkeersmanagement demonstreren voor een breed scala aan drone-operaties in België. Het doel van SAFIR is om bij te dragen aan het regelgevende proces voor drones in de Europese Unie en om geharmoniseerde en gestandaardiseerde drone diensten mogelijk te maken in Europa. De demonstratie zal SESAR JU, de entiteit die verantwoordelijk is voor de coördinatie van alle EU-onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van luchtverkeersbeheer, helpen bijdragen aan de visie van de Europese Commissie op het waarborgen van veilige en beveiligde toegang tot het luchtruim voor drones;
  • Medrona wordt gefinancierd door het Smart Mobility Belgium-fonds. Helicus voert in deze context in 2019 verschillende testvluchten uit tussen Antwerpse ziekenhuizen. Medrona is ook gericht op het uitbouwen van een interface tussen het platform van luchtverkeersleider skeyes en het Command & Control-centrum van Helicus;
  • SCS verankert de partners in het Helicus ecosysteem tot eind 2021, wanneer de eerste commerciële vluchten voor medisch vervoer worden verwacht binnen U-Space. De komende jaren wordt een aanzienlijke toename van het vliegvolume verwacht, zowel in het aantal gelijktijdige vluchten als in hun geografische bereik. De duurtijd van SCS laat toe dat de partners binnen Helicus zich via toegepast onderzoek op deze situatie kunnen voorbereiden. Er gebeurt op drie gebieden: planning, connectiviteit (5G) en cyberbeveiliging.

Helicus heeft ook een MOU ondertekend met EIP-SCC-UAM-partnerstad Ingolstadt. De MOU is een licht document dat bepalingen vastlegt tussen stad Antwerpen en Helicus omtrent doel van de overeenkomst, praktische afspraken en aansprakelijkheid.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0703 - De stad zet in op de goede relaties met externe partners
1TSB070303 - Optimale benutting van opportuniteiten naar subsidies en kennisuitwisseling, aanwezigheid op relevante fora en contacten met relevante steden, partnerorganisaties en bovenlokale overheden maken Antwerpen zichtbaar aanwezig in Europa
4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0501 - Antwerpen is een hotspot voor innovatief ondernemen

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het Memorandum of Understanding met Helicus in het kader van het European Innovation Partnership - Smart Cities and Communities - Urban Air Mobility goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.