Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00606 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Retributiereglement fase 2020-2024 - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00606 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Retributiereglement fase 2020-2024 - Goedkeuring 2019_GR_00606 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Retributiereglement fase 2020-2024 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De inning van de retributie voor laattijdige registratie na administratie geldboete gebeurt door AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen, in naam en voor rekening van de stad. De financiële impact wordt beschouwd als budgetneutraal aangezien enerzijds de administratieve geldboete niet geïnd wordt, maar anderzijds verwacht mag worden dat meer overtreders bereid zijn om de retributie voor laattijdige registratie te betalen dan dat zij bereid zijn tot betaling van de (hogere) administratieve geldboete.

De terugbetaling van de LEZ-dagpas betreft een verwaarloosbaar aantal gevallen en heeft enkel een budgettaire impact op AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezones (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet werd onder meer op 3 mei 2019 gewijzigd.

Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering definitief het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering onder meer gewijzigd op 31 maart 2017. Deze besluiten bevatten de toegangsvoorwaarden bij invoering van een LEZ en verstrenging van die voorwaarden vanaf 2020, 2025 en 2027/2028.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 398) keurde de gemeenteraad het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed. Op 26 juni 2017 (jaarnummer 375) keurde de gemeenteraad de vervanging van artikel 7.4 van het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 402) keurde de gemeenteraad ook het retributiereglement lage-emissiezone Antwerpen goed. Met dit retributiereglement wordt aan bepaalde voertuigen die niet voldoen aan de algemene Vlaamse toegangsvoorwaarden toch tijdelijke toegang mits betaling tot de LEZ verleend. Dit retributiereglement heeft een looptijd van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2019.

Op 1 februari 2017 voerde de stad Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ) in, in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.

Het bestuursakkoord voor de periode 2019-2024 vermeldt als resolutie 67: "Antwerpen is de Vlaamse pionier van de LEZ. Deze zal volgens de Vlaamse regelgeving verstrengd worden in 2020. We voeren een uitgebreide informatiecampagne om binnen- en buitenlandse gebruikers tijdig van de wijzigingen op de hoogte te brengen."

Op 29 april 2019 keurde de gemeenteraad principieel, met het oog op het voeren van een informatiecampagne over de verstrenging van de toegangsnormen voor de lage-emissiezone, de indeling in tariefklassen en de tarieven voor een tijdelijke toelating en een LEZ-dagpas voor de periode 2020-2024 goed.

Op 24 juni 2019 keurde de gemeenteraad aanpassingen aan het reglement lage-emissiezone Antwerpen en het retributiereglement lage-emissiezone fase 2020-2024 goed.

Aan de gemeenteraad van 21 oktober 2019 wordt, behalve voorliggend besluit, ook het gewijzigde reglement lage-emissiezone ter goedkeuring voorgelegd.

Argumentatie

1. Laattijdige registratie na administratieve geldboete

Het LEZ-besluit bepaalt in respectievelijk artikel 2, §5 en artikel 4 dat er een registratieplicht geldt voor (Belgische) voertuigen die een andere emissienorm hebben dan degene die in de LEZ-databank is opgenomen en onder meer voor elk buitenlands voertuig dat aan de LEZ-toegangsvoorwaarden voldoet maar nog niet in de LEZ-databank is geregistreerd. Zonder registratie kan immers niet bepaald worden of een voertuig beschikt over de juiste euronorm of niet. De registratie moet gebeuren binnen de termijn die voorgeschreven wordt door het LEZ-besluit. Volgens de huidige bepalingen is dit binnen de 24 uur na het betreden van de LEZ. In de toekomst zal de registratie uiterlijk de dag na het betreden van de LEZ moeten gebeuren.

In de praktijk blijven er voertuigen de LEZ betreden waarvoor niet aan de registratieplicht is voldaan. De overtreders ontvangen bijgevolg een administratieve geldboete (150 euro bij eerste overtreding) voor een nalatigheid die verder geen milieuvoordeel of –nadeel oplevert.

Om die reden wordt vanaf 1 januari 2020 een aanvullende werkwijze toegepast zodat een laattijdige registratie na administratieve geldboete mogelijk wordt. Na ontvangst van de administratieve geldboete, kan de overtreder binnen de bezwaarprocedure en -termijn, mits het aanleveren van de noodzakelijke bewijsstukken en mits betaling van een retributie de registratie alsnog verrichten. De beboetingsambtenaar zal bij het behandelen van het ingediende bezwaar het feit dat het voertuig over de juiste euronorm beschikt of voor een vrijstelling overeenkomstig het LEZ-besluit in aanmerking komt en de registratie alsnog en binnen de bezwaartermijn is gebeurd, beschouwen als redenen om het bezwaar gegrond te verklaren en de administratieve geldboete annuleren. In het LEZ-reglement worden aanpassingen aangebracht om deze procedure van laattijdige registratie mogelijk te maken.

In voorliggend LEZ-retributiereglement fase 2020-2024 wordt een artikel 6 ingevoegd dat het retributietarief voor laattijdige registratie vaststelt op 75 euro. Dit tarief weerspiegelt de bijkomende kosten die door de stad en/of door de aangestelden van de stad gemaakt werden omwille van het feit dat het betrokken voertuig niet tijdig werd geregistreerd zoals voorzien in het LEZ-besluit, met name onder meer de kosten voor infrastructuur voor detectie, hard- en software en personeel om de niet-registratie vast te stellen; voor het achterhalen van de identiteit van de overtreder, al dan niet met medewerking van andere instanties; voor het aangetekend aanschrijven van de overtreder met de vaststelling, de administratieve geldboete, de informatie over het voorkomen van volgende boetes en de instructies voor het indienen van een geldig bezwaar; voor de financiële opvolging van het al dan niet betalen van de retributie voor de laattijdige registratie; voor de behandeling van het ingediende bezwaar en voor het informeren van de overtreder over het gevolg dat aan zijn bezwaar is gegeven.

2. Terugbetaling LEZ-dagpas

In artikel 5.3 § 2 van het LEZ-reglement is voorzien dat in een aantal gevallen een aangekochte LEZ-dagpas terugbetaald kan worden. Het retributiereglement voorzag evenwel nog niet in de gevallen waarin dit mogelijk is.

In voorliggend LEZ-retributiereglement fase 2020-2024 wordt een artikel 8 ingevoegd dat bepaalt in welke gevallen terugbetaling van een LEZ-dagpas mogelijk wordt. Het betreft de gevallen waarin:

  • er een technische storing was (bvb. aan parkeermeter, op website) waardoor per ongeluk voor dezelfde dag meer dan één LEZ-dagpas voor dezelfde nummerplaat werd aangekocht;
  • onnodig een LEZ-dagpas werd aangekocht omdat het voertuig gedurende de geldigheidsduur van de LEZ-dagpas een toegelaten voertuig was zoals bepaald in artikel 2.1 van het LEZ-reglement;
  • onnodig een LEZ-dagpas werd aangekocht omdat het voertuig gedurende de geldigheidsduur van de LEZ-dagpas een toegelaten voertuig was mits registratie of toelating zoals bepaald in artikel 2.2, 1° en 2° van het LEZ-reglement.

Artikel 8 bepaalt eveneens de procedure die gevolgd moet worden om terugbetaling van de LEZ-dagpas te bekomen.

3. Overige aanpassingen

Omwille van tekstuele uniformiteit wordt in artikel 5 ‘gemeentelijk reglement op de lage emissiezone’ vervangen door ‘LEZ-reglement’.

Ten gevolge van de invoering van het nieuwe artikel 6 en het nieuwe artikel 8 in het LEZ-retributiereglement, wordt de (artikel)nummering waar nodig aangepast.

4. Inwerkingtreding gewijzigd retributiereglement

Het gewijzigde retributiereglement zal in werking treden vanaf 1 januari 2020 en zal vanaf die datum het voorgaande retributiereglement lage-emissiezone Antwerpen fase 2020-2024, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2019, vervangen. De geldigheidsduur tot 31 december 2024 blijft behouden.

Juridische grond

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Decreet betreffende lage-emissiezones van 27 november 2015, zoals bijgewerkt tot op heden.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones van 26 februari 2016, zoals bijgewerkt tot op heden.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, CD&V, Open VLD en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang en PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigde retributiereglement lage-emissiezone Antwerpen fase 2020-2024 goed.

Artikel 2

Het gewijzigde retributiereglement lage-emissiezone Antwerpen fase 2020-2024 gaat in op1 januari 2020 en eindigtop 31 december 2024.

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen