Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00605 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Reglement. Wijziging - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00605 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Reglement. Wijziging - Goedkeuring 2019_GR_00605 - Exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur - Reglement. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast conform artikel 40§3 van het decreet over het lokaal bestuur.

Argumentatie

De werking van de verschillende deelsystemen wordt continu mee opgevolgd en op regelmatige basis geëvalueerd. Hieruit is gebleken dat op enkele punten dient te worden bijgestuurd.

Om die reden worden volgende aanpassingen doorgevoerd in het reglement:

  • De kandidaat dient bij zijn vergunningsaanvraag een concreet plan van aanpak toe te voegen waarin hij aantoont te kunnen voldoen aan de exploitatievoorwaarden van het reglement.
  • In de praktijk wordt de continuïteit in de dienstverlening niet steeds gewaarborgd: bij een aantal exploitanten is slechts een gedeelte van de vloot operationeel of is het systeem niet dagelijks in gebruik. Om gebruikers te kunnen overtuigen om voor deelsystemen als alternatief vervoermiddel te kiezen, dienen ze erop te kunnen rekenen dat het deelsysteem van hun keuze ook steeds beschikbaar is.
  • Om die reden worden de bepalingen met betrekking tot de continuïteit van de dienstverlening verscherpt en wordt een verplichte uitrol van de vloot opgelegd.
  • In het reglement was voorzien dat uitbreiding pas mogelijk was indien tijdens het voorafgaande jaar een gemiddeld gebruik van 3 ritten per deelvoertuig per dag kon worden aangetoond. Uit de praktijk blijkt dat sommige aanbieders al eerder deze grens hebben bereikt. Voortaan kunnen aanbieders een uitbreiding vragen wanneer tijdens de voorafgaande drie maanden het gevraagde minimum gebruik kan worden aangetoond, op voorwaarde dat de gehele vloot waarvoor een vergunning werd verkregen reeds operationeel is. 
  • Voor de bakfietsen toont used case in Nederland aan dat dit type deelvoertuigen minder ontleningen per dag telt, maar dat de gemiddelde duur van de ontleningen wel langer is in vergelijking met andere deelsystemen. De minimale grens om te mogen uitbreiden wordt voor bakfietsen om die reden aangepast naar een gemiddeld gebruik van 0,75 ritten per bakfiets per dag.  
  • Uit de evaluatie blijkt dat het correct stallen van de voertuigen en het respecteren van de verkeersregels een aandachtspunt blijft. De exploitanten dienen te voorzien in de nodige sancties indien de gebruikers (herhaaldelijk) de regels niet respecteren. 
  • Omwille van de verkeersveiligheid wordt de maximum snelheid van de steps beperkt tot maximum 20 km/u. Het college van burgemeester en schepenen kan bovendien zones vastleggen waar een afwijkende maximum snelheid geldt.
  • Het is voor de gebruikers niet altijd duidelijk waarvoor ze al dan niet verzekerd zijn bij gebeurlijke ongevallen, schade of diefstal. De expoitanten dienen de gebruikers hierover uitdrukkelijk te informeren. Bij voorkeur biedt de exploitant de mogelijkheid aan de gebruikers om zich via de exploitant te laten verzekeren voor gebeurlijke ongevallen. 
  • Wat betreft samenwerking met MaaS-operatoren, wordt meer concreet opgelegd dat minstens reservatie en ticketing van de deelvoertuigen mogelijk moet zijn via de MaaS-platforms en dat er constructief mee wordt gewerkt naar MaaS abonnementsformules .
  • De voorwaarden in verband met de servicehelpdesk worden eveneens verscherpt. De gebruikers moeten bij problemen of klachten vlot en gemakkelijk in contact kunnen komen met de aanbieder.
  • De verschillende aanbieders bezorgen de halfjaarlijkse rapporten op basis van hun eigen parameters, waardoor het moeilijk is om de verschillende rapporteren naast elkaar te leggen en de aanbieders op gelijke manier te beoordelen. Er wordt gewerkt aan een vaste datastandaard volgens welke alle aanbieders in de toekomst hun rapporten dienen op te maken.
  • De voorwaarden met betrekking tot de spreiding van de voertuigen wordt verscherpt. Er mogen maximum 5 deelvoertuigen van dezelfde aanbieder per locatie worden geclusterd. De exploitant wordt ook verplicht om de vloot te reguleren om de naleving van de spreiding te kunnen garanderen.
  • Er wordt een overgangstermijn van zes maanden voorzien waarin de exploitanten die reeds een vergunning hebben verkregen zich kunnen conformeren aan de gewijzigde bepalingen.

Het gewijzigde reglement zal in werking treden vanaf 1 november 2019.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen levert grote inspanningen om de stad bereikbaar te houden voor haar bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom is het belangrijk om een goed mobiliteitsaanbod te garanderen. Het gebruik van deelsystemen van fietsen, scooters en steps is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Om de openbare orde en veiligheid te kunnen vrijwaren en een wildgroei en overaanbod van het aantal deelsystemen voor voertuigen te kunnen beheersen, is het belangrijk de exploitatie van de deelsystemen te reglementeren.

De gemeenteraad keurde op 26 februari 2018 (jaarnummer 157) het reglement goed met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur.

De gemeenteraad keurde op 24 september 2018 (jaarnummer 624) het aangepaste reglement goed met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur goed.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen