Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00590 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Hybride invulling medewerker informatiebeheer IGPZ - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00590 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Hybride invulling medewerker informatiebeheer IGPZ - Goedkeuring 2019_GR_00590 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Hybride invulling medewerker informatiebeheer IGPZ - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed.

In dit personeelsbehoefteplan werd de functie van medewerker informatiebeheer bij de afdeling Informatiegestuurde Politiezorg (IGPZ) voorzien voor tien medewerkers van het operationeel kader met de graad van inspecteur (INP), en drie medewerkers van het logistiek en administratief kader (CALOG) met de graad van assistent (ASS).

Argumentatie

Om het personeelskader flexibeler te kunnen aanvullen, is het aangewezen dat alle plaatsen van medewerker informatiebeheer vacant kunnen verklaard worden voor zowel leden van het operationeel kader als van het administratief en logistiek kader.

De functie van medewerker informatiebeheer wordt daarom voortaan hybride (INP/ASS). Deze wijziging betreft enkel een uitbreiding van de mogelijkheid om de functie in te vullen. 

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed, op advies van de korpschef, dat binnen de bestaande personeelsformatie de functies van medewerker informatiebeheer als hybride functie worden voorzien en zowel toegankelijk worden voor het operationeel kader (INP) als voor het administratief en logistiek kader (ASS).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.