Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
28 mei 2019 |
4 juni 2019 |
Geen advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 mei 2019 |
17 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
28 mei 2019 |
29 mei 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
28 mei 2019 |
29 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 mei 2019 |
28 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
28 mei 2019 |
10 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
28 mei 2019 |
5 juni 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor stedelijke ontwikkeling westelijke kop, zone voor stedelijk park 1, zone voor openbaar plein en voetgangers en zone voor openbare wegenis 1.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 en het bijzonder plan van aanleg Stedelijk Park Spoor Noord.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De voorgestelde heraanleg van de Ellermanstraat gebeurt in het kader van nieuwe rioleringen en een veiligere fietsverbinding tussen Park Spoor Noord en het Sint-Jansplein. Het betreft in hoofdzaak een woonstraat die op de Leien uitgeeft, en toegang biedt tot Park Spoor Noord en de nieuwe campus AP Hogeschool Antwerpen. Derhalve worden geen functies gewijzigd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag betrekking heeft op bestratings- en rioleringswerken.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In deze straat wordt de wegbreedte afgestemd op de gebruikers en het maximale snelheidsregime van 50km/u. Ter hoogte van de zijstraten worden verkeersplateaus voorzien. Op strategische plaatsen worden zitbanken geplaatst. Er wordt voorzien in langsparkeren langs beide zijden van de straat.
Visueel-vormelijke elementen
Met oog op vergroening werd de heraanleg doorgesproken met de stedelijke dienst stadsbeheer/groen en begraafplaatsen. De bestaande 13 platanen aan de parkzijde en 4 platanen aan de Van de Wervestraat blijven behouden. Deze worden aangevuld met 41 nieuwe platanen aan weerszijden van de Ellermanstraat en 5 esdoorns aan de toegangen van de zijstraten, wat het leefklimaat ten goede komt.
De voorgestelde materialen zijn overeenkomstig aan deze in de omgeving en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er wordt gebruik gemaakt van grijze betontegels (voetpaden zijde park), grijze betonstraatstenen (voetpaden zijde woningen), zwarte bitumineuze verharding (rijbaan), bordeaux/bruin bitumineuze verharding (fietspaden), zwarte betonstraatstenen (verkeersplateaus), straatkeien met waterdoorlatende voeg (parkeerstroken), beton (afslagstrook en opritten) en grindgazon voor een obstakelvrije middenberm.
Cultuurhistorische aspecten
Advies van de stedelijke dienst Archeologie is voorwaardelijk gunstig:
“Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 3000m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000m².
De archeologienota (nr.7584) werd op 1 juni 2018 ingediend door het archeologisch bedrijf ABO en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd. De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat een archeologische werfbegeleiding vereist is.
Voorwaarden:
- De bouwheer voert het Programma van Maatregelen uit zoals opgenomen in de bekrachtigde archeologienota, met name een archeologische begeleiding (ID https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/7584 ).
- De bouwheer meldt twee weken vóór aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be ).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.”
Aspecten m.b.t. groen
Halfverharding in dolomiet onder de bomen is niet waterdoorlatend. De groendienst wil dit omgevormd naar gras of waterdoorlatende halfverharding.
Bovendien vraagt de groendienst ondergrondse voorziening te treffen voor de bomen, zo dient er 10m³ grond/boom te worden voorzien.
Bodemreliëf
Met uitzondering van graaf- en rioleringswerken worden geen wijzigingen aan het bodemreliëf voorzien. De riolering wordt vervangen door een gescheiden systeem.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van voorliggende aanvraag meldde de verkeerspolitie die in dit dossier om advies werd gevraagd, geen opmerkingen te hebben.
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening en de actuele eisen inzake hinderaspecten, gebruiksgenot en veiligheid.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
7 juni 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
6 juli 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
21 oktober 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
9 november 2019 |
Verslag GOA |
24 september 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
7 juni 2019 |
6 juli 2019 |
6 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Veiligheid: Het bezwaar tegen de onveilige situatie en het creëren van meer conflictsituaties door de aanleg van een bijkomend fietspad aan zuidzijde:
- Het nieuwe fietspad doorkruist een uiterst belangrijke buscorridor op het kruispunt met de Van de Wervestraat. Meer dan honderd lijnbussen rijden hier dagelijks de straat in en uit, telkens een potentieel dodelijk gevaar voor de fietsers op het nieuwe fietspad.
- Meerdere kruispunten met zijstraten met voorrang van rechts worden doorkruist. Auto’s en fietsers kunnen elkaar pas zien als ze reeds op het kruispunt zijn aangekomen.
- Fietsers zullen ook aan de vele bushaltes conflicten krijgen met in en uitstappende busreizigers.
- Voetgangers die nu nog het rijk alleen hebben aan de zuidkant van de Ellemanstraat, zullen voortaan ook hier steeds op hun hoede moeten zijn voor aanstormende fietsers, E-bikes, Speedbikes etc. Voetgangers worden nu reeds langs alle kanten belaagd op de vele paden in en rond Park Spoor Noord door fietsers die telkens menen voorrang te hebben op de voetgangers.
Beoordeling:
De verkeerspolitie die in dit dossier om advies werd gevraagd, geeft een gunstig advies voor deze aanvraag. Het dossier werd bovendien grondig voorbesproken met de diensten mobiliteit en openbaar domein. Het bezwaar is ongegrond;
Beperkte ontwikkelingsmogelijkheden: De kans op een ontwikkeling van de Ellermanstraat als een plek waar het aangenaam vertoeven is, maakt door de aanleg van het fietspad aan zuidzijde plaats voor een straat waar enkel het doorgaand verkeer tussen het centrum en achterliggende wijken wordt gestimuleerd. Broodjeszaken en horeca zien hun terrasmogelijkheden verdwijnen.
Beoordeling:
De heraanleg van de straat kadert, met het oog op een maximale vergroening, net in de ambitie om een straat te creëren waar het goed vertoeven is. Het is correct dat het voetpad aan zuidzijde door de heraanleg iets zal versmallen. Het voetpad zal na heraanleg echter nog steeds een breedte hebben van 187 cm. Bovendien zal het voetpad ter hoogte van de vergunde terrassen zelfs verbreden (t.h.v. de hoek met De Pretstraat). Het bezwaar is ongegrond;
Geen consistente afmetingen: Het bezwaar dat de plannen geen consistente afmetingen omvatten van de breedte van de rijweg en hierdoor geen correcte beoordeling mogelijk is door de vergunningverlenende instanties;
Beoordeling:
Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigden onze diensten dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Bovendien dient opgemerkt dat de breedtes wel correct werden aangegeven. Snede 1 is op het inplantingsplan aangegeven als dwarsprofiel 3, snede 2 is op het inplantingsplan aangegeven als dwarsprofiel 5. De breedte van het voetpad aan de noordzijde is breder dan op plan aangegeven omdat het plan de maat aangeeft tot aan de perceelgrens, geen rekening houdt met de overkraging van de eerste verdieping, het bestaande profiel van de gebouwen zoals opgelegd in BPA Stedelijk park Spoor Noord. Het bezwaar is ongegrond;
Strijdig met eerder advies stadsontwikkeling: Het bezwaar dat de geplande heraanleg in strijd is met het advies van stadsontwikkeling, zoals voorgelegd aan het districtscollege Antwerpen in zitting van 20 juni 2016 en gecommuniceerd werd in de pers.
Beoordeling:
In zitting van 28 mei 2018 werd door het districtscollege Antwerpen goedkeuring gegeven voor het definitief ontwerp voor de heraanleg van de Ellermanstraat door stadsontwikkeling. Het bezwaar is ongegrond.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019034957 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Ellermanstraat ZN te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nr. 0 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van de Ellermanstraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Ellermanstraat onder volgende voorwaarden: