Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00592 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019034957. District Antwerpen. Ellermanstraat ZN - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00592 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019034957. District Antwerpen. Ellermanstraat ZN - Goedkeuring 2019_GR_00592 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019034957. District Antwerpen. Ellermanstraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

28 mei 2019

4 juni 2019

Geen advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 mei 2019

17 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

28 mei 2019

29 mei 2019

Gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

28 mei 2019

29 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

28 mei 2019

28 mei 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

28 mei 2019

10 juni 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

28 mei 2019

5 juni 2019

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor stedelijke ontwikkeling westelijke kop, zone voor stedelijk park 1, zone voor openbaar plein en voetgangers en zone voor openbare wegenis 1.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 en het bijzonder plan van aanleg Stedelijk Park Spoor Noord.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
    Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 14/06/2018.
  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
    (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
    Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid
De voorgestelde heraanleg van de Ellermanstraat gebeurt in het kader van nieuwe rioleringen en een veiligere fietsverbinding tussen Park Spoor Noord en het Sint-Jansplein. Het betreft in hoofdzaak een woonstraat die op de Leien uitgeeft, en toegang biedt tot Park Spoor Noord en de nieuwe campus AP Hogeschool Antwerpen. Derhalve worden geen functies gewijzigd.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag betrekking heeft op bestratings- en rioleringswerken.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In deze straat wordt de wegbreedte afgestemd op de gebruikers en het maximale snelheidsregime van 50km/u. Ter hoogte van de zijstraten worden verkeersplateaus voorzien. Op strategische plaatsen worden zitbanken geplaatst. Er wordt voorzien in langsparkeren langs beide zijden van de straat.

Visueel-vormelijke elementen
Met oog op vergroening werd de heraanleg doorgesproken met de stedelijke dienst stadsbeheer/groen en begraafplaatsen. De bestaande 13 platanen aan de parkzijde en 4 platanen aan de Van de Wervestraat blijven behouden. Deze worden aangevuld met 41 nieuwe platanen aan weerszijden van de Ellermanstraat en 5 esdoorns aan de toegangen van de zijstraten, wat het leefklimaat ten goede komt.
De voorgestelde materialen zijn overeenkomstig aan deze in de omgeving en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er wordt gebruik gemaakt van grijze betontegels (voetpaden zijde park), grijze betonstraatstenen (voetpaden zijde woningen), zwarte bitumineuze verharding (rijbaan), bordeaux/bruin bitumineuze verharding (fietspaden), zwarte betonstraatstenen (verkeersplateaus), straatkeien met waterdoorlatende voeg (parkeerstroken), beton (afslagstrook en opritten) en grindgazon voor een obstakelvrije middenberm.

Cultuurhistorische aspecten
Advies van de stedelijke dienst Archeologie is voorwaardelijk gunstig:
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 3000m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000m².
De archeologienota (nr.7584) werd op 1 juni 2018 ingediend door het archeologisch bedrijf ABO en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd. De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat een archeologische werfbegeleiding vereist is.
Voorwaarden:
- De bouwheer voert het Programma van Maatregelen uit zoals opgenomen in de bekrachtigde archeologienota, met name een archeologische begeleiding (ID https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/7584 ).
- De bouwheer meldt twee weken vóór aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be ).
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.”

Aspecten m.b.t. groen
Halfverharding in dolomiet onder de bomen is niet waterdoorlatend. De groendienst wil dit omgevormd naar gras of waterdoorlatende halfverharding.
Bovendien vraagt de groendienst ondergrondse voorziening te treffen voor de bomen, zo dient er 10m³ grond/boom te worden voorzien.

Bodemreliëf
Met uitzondering van graaf- en rioleringswerken worden geen wijzigingen aan het bodemreliëf voorzien. De riolering wordt vervangen door een gescheiden systeem.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van voorliggende aanvraag meldde de verkeerspolitie die in dit dossier om advies werd gevraagd, geen opmerkingen te hebben.
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening en de actuele eisen inzake hinderaspecten, gebruiksgenot en veiligheid.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

28 mei 2019

Start openbaar onderzoek

7 juni 2019

Einde openbaar onderzoek

6 juli 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

21 oktober 2019

Uiterste beslissingsdatum

9 november 2019

Verslag GOA

24 september 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 juni 2019

6 juli 2019

6

0

0

0

Bespreking van de bezwaren

Veiligheid: Het bezwaar tegen de onveilige situatie en het creëren van meer conflictsituaties door de aanleg van een bijkomend fietspad aan zuidzijde:
- Het nieuwe fietspad doorkruist een uiterst belangrijke buscorridor op het kruispunt met de Van de Wervestraat. Meer dan honderd lijnbussen rijden hier dagelijks de straat in en uit, telkens een potentieel dodelijk gevaar voor de fietsers op het nieuwe fietspad.
- Meerdere kruispunten met zijstraten met voorrang van rechts worden doorkruist. Auto’s en fietsers kunnen elkaar pas zien als ze reeds op het kruispunt zijn aangekomen.
- Fietsers zullen ook aan de vele bushaltes conflicten krijgen met in en uitstappende busreizigers.
- Voetgangers die nu nog het rijk alleen hebben aan de zuidkant van de Ellemanstraat, zullen voortaan ook hier steeds op hun hoede moeten zijn voor aanstormende fietsers, E-bikes, Speedbikes etc. Voetgangers worden nu reeds langs alle kanten belaagd op de vele paden in en rond Park Spoor Noord door fietsers die telkens menen voorrang te hebben op de voetgangers.
Beoordeling:
De verkeerspolitie die in dit dossier om advies werd gevraagd, geeft een gunstig advies voor deze aanvraag. Het dossier werd bovendien grondig voorbesproken met de diensten mobiliteit en openbaar domein. Het bezwaar is ongegrond;

Beperkte ontwikkelingsmogelijkheden: De kans op een ontwikkeling van de Ellermanstraat als een plek waar het aangenaam vertoeven is, maakt door de aanleg van het fietspad aan zuidzijde plaats voor een straat waar enkel het doorgaand verkeer tussen het centrum en achterliggende wijken wordt gestimuleerd. Broodjeszaken en horeca zien hun terrasmogelijkheden verdwijnen.
Beoordeling:
De heraanleg van de straat kadert, met het oog op een maximale vergroening, net in de ambitie om een straat te creëren waar het goed vertoeven is. Het is correct dat het voetpad aan zuidzijde door de heraanleg iets zal versmallen. Het voetpad zal na heraanleg echter nog steeds een breedte hebben van 187 cm. Bovendien zal het voetpad ter hoogte van de vergunde terrassen zelfs verbreden (t.h.v. de hoek met De Pretstraat). Het bezwaar is ongegrond; 

Geen consistente afmetingen: Het bezwaar dat de plannen geen consistente afmetingen omvatten van de breedte van de rijweg en hierdoor geen correcte beoordeling mogelijk is door de vergunningverlenende instanties;
Beoordeling:
Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigden onze diensten dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Bovendien dient opgemerkt dat de breedtes wel correct werden aangegeven. Snede 1 is op het inplantingsplan aangegeven als dwarsprofiel 3, snede 2 is op het inplantingsplan aangegeven als dwarsprofiel 5. De breedte van het voetpad aan de noordzijde is breder dan op plan aangegeven omdat het plan de maat aangeeft tot aan de perceelgrens, geen rekening houdt met de overkraging van de eerste verdieping, het bestaande profiel van de gebouwen zoals opgelegd in BPA Stedelijk park Spoor Noord. Het bezwaar is ongegrond;

Strijdig met eerder advies stadsontwikkeling: Het bezwaar dat de geplande heraanleg in strijd is met het advies van stadsontwikkeling, zoals voorgelegd aan het districtscollege Antwerpen in zitting van 20 juni 2016 en gecommuniceerd werd in de pers.
Beoordeling:
In zitting van 28 mei 2018 werd door het districtscollege Antwerpen goedkeuring gegeven voor het definitief ontwerp voor de heraanleg van de Ellermanstraat door stadsontwikkeling. Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2019034957

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ellermanstraat ZN te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de Ellermanstraat

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 10/08/2018: vergunningsaanvraag (20181496) voor het heraanleggen van de Ellermanstraat (ingetrokken).

Vergunde/vergund geachte toestand

  • dubbelrichtingsstraat langs Park Spoor Noord met bestaand fietspad en voetpaden.

Huidige toestand

  • dubbelrichtingsstraat langs Park Spoor Noord met bestaand fietspad en voetpaden.

Gewenste toestand

  • heraanleg van de Ellermanstraat met een vernieuwde, gescheiden riolering;
  • aan de noordzijde wordt een dubbelrichtingsfietspad en aan de zuidzijde een enkelrichtingsfietspad aangelegd;
  • er wordt extra aandacht besteed aan de aansluiting van het park op de fietsstraat (Lange Dijkstraat);
  • groene middenberm.

Inhoud van de aanvraag

  • volledig heraanleggen van de Ellermanstraat:
    • riolering;
    • groen;
    • inrichting.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Ellermanstraat onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de niet waterdoorlatende halfverharding in dolomiet onder de bomen moet worden omgevormd naar gras;
  3. volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven:

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • BA_Ellermanstraat_LI_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_LI_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_I_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_I_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_LNUTS_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_LNUTS_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_NUTS_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_NUTS_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_L_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_L_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_P_B.pdf
  • BA_Ellermanstraat_P_N.pdf
  • BA_Ellermanstraat_S_B_01.pdf
  • BA_Ellermanstraat_S_B_02.pdf
  • BA_Ellermanstraat_S_N_01.pdf
  • BA_Ellermanstraat_S_N_02.pdf
  • advies_brandweer_20191364.pdf