Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00607 - Bestuurlijke organisatie - Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Presentiegelden mandatarissen. Aanpassing - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Freya Piryns, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00607 - Bestuurlijke organisatie - Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Presentiegelden mandatarissen. Aanpassing - Goedkeuring 2019_GR_00607 - Bestuurlijke organisatie - Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Presentiegelden mandatarissen. Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Het reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen (BOSA), goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019, bepaalt in artikel 36 dat het bedrag van het presentiegeld voor de gemeenteraad, de raadscommissies, de gezamenlijke themacommissies, de raad voor maatschappelijk welzijn, het BCSD en de subcomités van het BCSD, wordt vastgelegd door de bevoegde raad.

Argumentatie

Aangezien het bedrag van het presentiegeld niet meer gewijzigd of geïndexeerd werd sinds februari 2001, wordt het presentiegeld voor gemeenteraadsleden en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn met ingang van 1 januari 2020 verhoogd tot aan het wettelijk toegestane maximum en nadien automatisch geïndexeerd.

Een eventuele verhoging van het presentiegeld voor districtsraadsleden moet door ieder district afzonderlijk worden beslist.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur

  • Artikel 17 §1 stelt dat gemeenteraadsleden presentiegeld ontvangen voor hun aanwezigheid op de vergaderingen van de gemeenteraad.
  • Artikel 17 § 2 stelt:
    - dat de gemeenteraad het bedrag van de presentiegelden bepaalt binnen de grenzen die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering. Daarbij kan rekening gehouden worden met het inwonersaantal van de gemeente;
    - dat de som van de presentiegelden, aangevuld met het bedrag ter compensatie van het inkomensverlies, nooit hoger kan zijn dan de wedde van een schepen van een gemeente met 50.000 inwoners.
  • Artikel 73 §1 bepaalt dat de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn (RMW) enkel presentiegeld ontvangen voor hun aanwezigheid indien de vergadering van de RMW niet aansluit op de gemeenteraad.

Art. 15 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bevat een lijst van vergaderingen die voortvloeien uit de mandaatverplichting van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarvoor de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement kan bepalen dat er presentiegeld wordt verleend.

Het reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen (BOSA), goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019, regelt deze bepalingen onder hoofdstuk 8.1 Presentiegelden, voor de leden van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD).

Aanleiding en context

Op 19 februari 2001 (jaarnummer 342) keurde de gemeenteraad het huidige bedrag van het presentiegeld goed. Het presentiegeld, voor deelname aan raads- en commissievergaderingen, werd vastgesteld op 6.072,00 Belgische frank (150,52 euro) voor gemeenteraadsleden, en 3.036,00 Belgische frank (75,16 euro) voor districtsraadsleden.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 euro en maximaal 124,98 euro, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 euro en maximaal 213,33 euro.

Algemene financiële opmerkingen

De bedragen in de financiële tabel houden rekening met een mogelijke indexering, én met een aanwezigheidsratio van 100% voor de zittingen van de gemeenteraad, de raadscommissies, budgetraadscommissies en de reguliere themacommissies.

Het budget voor het presentiegeld wordt opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, dat ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan het college, de gemeenteraad en de hogere overheid. 

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Vlaams Belang, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen, PVDA en CD&V.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de verhoging van de presentiegelden voor gemeenteraadsleden en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn naar 213,33 euro goed, met ingang van 1 januari 2020 en keurt goed dat dit bedrag nadien automatisch geïndexeerd wordt.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
 Presentiegeld raadsleden 2020   684.994,10 euro 

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2000

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll
 Presentiegeld raadsleden 2021  698.693,98 euro

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2100

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll
 Presentiegeld raadsleden 2022  712.667,86 euro

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2200

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll
 Presentiegeld raadsleden 2023  726.921,22 euro

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2300

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll
 Presentiegeld raadsleden 2024  741.459,64 euro

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2400

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll
 Presentiegeld raadsleden 2025  756.288,83 euro

budgetplaats: 5164000000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 1TSB070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 2500

mits goedkeuring van het budget door het college en de gemeenteraad

 via payroll