Terug
Gepubliceerd op 22/10/2019

2019_GR_00629 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 21/10/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Omar Fathi, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00629 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging - Goedkeuring 2019_GR_00629 - Duurzame stad. Lage-emissiezone Antwerpen - Gemeentelijk reglement. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Argumentatie

Op 3 mei 2019 werd het LEZ-decreet gewijzigd. De wijzigingen werden op 17 juni 2019 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en traden op 27 juni 2019 in werking. De wijzigingen betreffen onder meer een aantal  procedurele verbeteringen, administratieve vereenvoudigingen, het mogelijk maken van het gebruik van mobiele camera’s voor handhaving en de wijze waarop het gebruik van camera’s kenbaar moet gemaakt worden. De wijziging van het LEZ-decreet leidt tot enkele wijzigingen aan het gemeentelijk LEZ-reglement. Zo worden aan artikel 1.3, dat de definities bevat van de begrippen die in het reglement gebruikt worden, definities toegevoegd voor de LEZ-toezichthouder en de beveiligde zending. In hoofdstuk 7, dat handelt over overtredingen en sancties, wordt in geval van weigering van onmiddellijke inning het gebruik van de consignatieregeling die door het LEZ-decreet mogelijk gemaakt wordt, toegevoegd.

Het LEZ-besluit bepaalt in respectievelijk artikel 2, §5 en artikel 4 dat er een registratieplicht geldt voor (Belgische) voertuigen die andere voertuiggegevens (zoals emissienorm of brandstoftype) hebben dan degene die in de LEZ-databank zijn opgenomen en onder meer voor elk buitenlands voertuig dat aan de LEZ-toegangsvoorwaarden voldoet maar nog niet in de LEZ-databank is geregistreerd. Zonder deze registratie kan immers niet bepaald worden of een voertuig beschikt over de juiste euronorm of niet. De registratie moet gebeuren binnen de termijn die voorgeschreven wordt door het LEZ-besluit. Volgens de huidige bepalingen is dit binnen de 24 uur na het betreden van de LEZ. In de toekomst zal de registratie uiterlijk de dag na het betreden van de LEZ moeten gebeuren.

In de praktijk blijven er voertuigen de LEZ betreden waarvoor niet aan de registratieplicht is voldaan. De overtreders ontvangen bijgevolg een administratieve geldboete (150 euro bij eerste overtreding) voor een nalatigheid die verder geen milieuvoordeel of –nadeel oplevert.

Om die reden wordt vanaf 1 januari 2020 een aanvullende werkwijze toegepast zodat een laattijdige registratie na administratieve geldboete mogelijk wordt. Na ontvangst van de administratieve geldboete, kan de overtreder binnen de bezwaarprocedure en -termijn, mits het aanleveren van de noodzakelijke bewijsstukken en mits betaling van een retributie de registratie alsnog verrichten. De beboetingsambtenaar zal bij het behandelen van het ingediende bezwaar het feit dat het voertuig over de juiste euronorm beschikt of voor een vrijstelling overeenkomstig het LEZ-besluit in aanmerking komt en het feit dat de registratie alsnog en binnen de bezwaartermijn is gebeurd, beschouwen als redenen om het bezwaar gegrond te verklaren en de administratieve geldboete annuleren. Aan de laattijdige registratie na administratieve geldboete wordt wel een retributie gekoppeld gezien het feit dat door het niet nakomen van de registratieplicht de stad en de door haar aangestelde LEZ-beheerder een procedure van vaststelling, beboeting en bezwaarbehandeling moeten doorlopen die vermeden had kunnen worden indien de overtreder wel tijdig aan de registratieplicht had voldaan.

In het LEZ-reglement worden aanpassingen aangebracht om de procedure van laattijdige registratie na administratieve geldboete mogelijk te maken. De artikels die hiertoe aangepast worden, zijn:

  • Artikel 2.2 beschrijft welke motorvoertuigen toegang hebben tot de lage-emissiezone mits registratie, tijdelijke toelating tegen betaling of LEZ-dagpas. Voor voertuigen waarvoor een registratieplicht geldt, wordt, voor het geval zij deze registratie niet tijdig hebben gedaan en vervolgens een administratieve geldboete hebben gekregen, de mogelijkheid gecreëerd om onder bepaalde voorwaarden een laattijdige registratie te verrichten (artikel 2.2, 4°). Hetzelfde gebeurt voor voertuigen waarvoor de eigenaar gegevens in de LEZ-databank (bijvoorbeeld hogere emissienorm dan op het inschrijvingsbewijs vermeld staat) wil laten aanpassen (artikel 2.2, 5°). Mits het respecteren van de termijn voor laattijdige registratie, het tijdig betalen van de daarvoor verschuldigde retributie en het tijdig overmaken van de nodige bewijsstukken aan de beboetingsambtenaar kan op basis van deze laattijdige registratie de administratieve geldboete vervallen. De registratieprocedure en registratievoorwaarden worden verder uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 6 van het reglement.
  • Artikel 3.2 regelt de registratieprocedure en –voorwaarden voor toegelaten voertuigen mits registratie. Een nieuwe §2 specifieert de procedure en voorwaarden voor de voertuigen waarvoor een laattijdige registratie, zoals ingevoerd met artikel 2.2, 4°, wordt verricht. Voor deze registraties wordt een specifiek e-loket voorzien zodat duidelijk is welke registraties binnen de reguliere termijn zijn verricht en welke registraties laattijdig zijn.
  • Artikel 3.4. specifieert dat registraties kosteloos zijn. Hierop wordt nu uitzondering gemaakt voor de laattijdige registraties, zoals ingevoerd met artikel 2.2, 4°. De inning van deze retributie wordt toevertrouwd aan de LEZ-beheerder die deze inning zal doen in naam en voor rekening voor de stad Antwerpen.
  • Artikel 6.2 regelt de registratieprocedure en –voorwaarden voor aanpassing van voertuiggegevens in de LEZ-databank. Een nieuwe §2 specifieert de procedure en voorwaarden voor de voertuigen waarvoor een laattijdige registratie, zoals ingevoerd met artikel 2.2, 5°, wordt verricht. Voor deze registraties wordt een specifiek e-loket voorzien zodat duidelijk is welke registraties binnen de reguliere termijn zijn verricht en welke registraties laattijdig zijn.
  • Artikel 6.3. wordt ingevoegd en specifieert dat aanpassing van voertuiggegevens in de LEZ-databank kosteloos is indien de aanvraag binnen de door het LEZ-besluit voorgeschreven termijn gebeurt. §2 regelt de procedure en voorwaarden voor registratie na administratieve geldboete, zoals  ingevoerd met artikel 2.2, 5° van dit reglement. De inning van deze retributie wordt toevertrouwd aan de LEZ-beheerder die deze inning zal doen in naam en voor rekening voor de stad Antwerpen.

De laatste wijzigingen betreffen een tekstcorrectie in artikel 1.3, 5° (woordje “en” toegevoegd) en de verduidelijking in artikel 2.1 dat het de eerste paragraaf van artikel 2 van het LEZ-besluit betreft. Verder wordt in artikel 4.1, laatste lid, 1° de mogelijkheid tot LEZ-toelating vanaf 1 september 2027 voor een dieselmotor die voldoet aan Euronorm VI geschrapt, aangezien die sowieso tot de LEZ toegelaten zal zijn. Tot slot wordt waar nodig de (artikel)nummering aangepast ten gevolge van de bovenstaande wijzigingen. 

Hoofdstuk 8 bepaalt tot slot de inwerkingtreding van het reglement op de lage-emissiezone Antwerpen en de opeenvolgende wijzigingen. De wijzigingen die met dit gemeenteraadsbesluit worden goedgekeurd treden in werking op 1 januari 2020.

De overige artikels blijven ongewijzigd.

Juridische grond

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Decreet betreffende lage-emissiezones van 27 november 2015, zoals bijgewerkt tot op heden.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones van 26 februari 2016, zoals bijgewerkt tot op heden.

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezones (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet werd onder meer op 3 mei 2019 gewijzigd.

Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering definitief het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering gewijzigd onder meer op 31 maart 2017. Deze besluiten bevatten de toegangsvoorwaarden bij invoering van een LEZ en verstrenging van die voorwaarden vanaf 2020, 2025 en 2027/2028.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 398) keurde de gemeenteraad het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed. Op 26 juni 2017 (jaarnummer 375) keurde de gemeenteraad de vervanging van artikel 7.4 van het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 402) keurde de gemeenteraad ook het retributiereglement lage-emissiezone Antwerpen goed. Met dit retributiereglement wordt aan bepaalde voertuigen die niet voldoen aan de algemene Vlaamse toegangsvoorwaarden toch tijdelijke toegang mits betaling tot de LEZ verleend. Dit retributiereglement heeft een looptijd van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2019.

Op 1 februari 2017 voerde de stad Antwerpen een lage-emissiezone (LEZ) in, in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.

Het bestuursakkoord voor de periode 2019-2024 vermeldt als resolutie 67: "Antwerpen is de Vlaamse pionier van de LEZ. Deze zal volgens de Vlaamse regelgeving verstrengd worden in 2020. We voeren een uitgebreide informatiecampagne om binnen- en buitenlandse gebruikers tijdig van de wijzigingen op de hoogte te brengen."

Op 29 april 2019 keurde de gemeenteraad principieel, met het oog op het voeren van een informatiecampagne over de verstrenging van de toegangsnormen voor de lage-emissiezone, de indeling in tariefklassen en de tarieven voor een tijdelijke toelating en een LEZ-dagpas voor de periode 2020-2024 goed.

Op 24 juni 2019 keurde de gemeenteraad aanpassingen aan het reglement lage-emissiezone Antwerpen en het retributiereglement lage-emissiezone fase 2020-2024 goed.

Aan de gemeenteraad van 21 oktober 2019 wordt, behalve voorliggend besluit, ook het gewijzigde retributiereglement lage-emissiezone fase 2020-2024 ter goedkeuring voorgelegd.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0101 - De ecologische duurzaamheidsambities zijn maximaal gerealiseerd met het oog op een hoge levenskwaliteit voor iedereen en economische waardecreatie
1HWN010103 - Hinderlijke lucht- en geluidsemissies zijn beperkt en de blootstelling van bewoners wordt maximaal voorkomen

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement lage-emissiezone Antwerpen, zoals opgenomen in bijlage, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat de wijzigingen ingaan op 1 januari 2020.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement lage-emissiezone Antwerpen, zoals opgenomen in bijlage.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.