Geachte schepen
Mechelen is na Kortrijk de tweede stad in ons land die haar hele binnenstad omvormt tot een fietszone. In zo’n gebied mogen auto’s fietsers niet inhalen. Mechelen voert de zone in vanaf november. In het centrum van Mechelen waren de Hoogstraat en de Goswin de Stassartstraat al enkele jaren fietsstraten. Maar nu vormt het stadsbestuur de hele historische binnenstad, het centrum binnen de vesten, dus om tot één grote fietszone. Dat zijn 179 straten in totaal, goed voor 30 kilometer.
In ons bestuursakkoord staat dat we 90% van de binnenstad zullen omvormen tot woonerf (resolutie 9). Binnen een woonerf mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. Daartegenover staat natuurlijk dat voetgangers het verkeer niet nodeloos mogen belemmeren. Bestuurders mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten ze stoppen. Verder moeten ze dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen op straat. Binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur.
Door onze binnenstad om te vormen tot woonerf geven we ruimte en lucht terug aan onze voetgangers, fietsers en bewoners. We weren het zware verkeer dat er niets te zoeken heeft en verhogen zo de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de woonwijken.
Het zal een hele oefening worden om 90% van alle straten in de binnenstad om te vormen tot woonerf. De binnenstad, zoals het bestuursakkoord het definieert, telt 70,67 kilometer aan straten. Daarvan is, volgens de laatste gegevens van Stad in Cijfers, al 8,39 kilometer geclassificeerd als ‘traag’; bestemd voor niet gemotoriseerd verkeer, dus doorsteken voor voetganger en fietser, wandelpaden in parken, aardewegen, wandel- of fietswegen, voetgangerszones. Er moet dus nog 55,21 kilometer straat omgevormd worden.
Deze transformatie van de binnenstad is het uitgelezen moment om alle weggebruikers nog eens op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Belangrijk hierin is het wederzijdse respect en de maximumsnelheid van 20 km per uur. Deze maximumsnelheid geldt voor alle weggebruikers, niet alleen gemotoriseerde voertuigen zoals de auto en de scooter, maar ook de fietsers, en gebruikers van de elektrische step.
Omdat we dit ambitieuze project op de voet volgen, de volgende vragen:
Alvast bedankt voor uw antwoorden
Raadslid El Mzairh houdt zijn interpellatie.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid El Mzairh houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.