Het project-MER voor de oosterweel is in de maak. Verschillende uitvoeringsvarianten werden bestudeerd, zoals afgesproken in het Toekomstverbond.
Maar, wat blijkt? De afweging van de verschillende uitvoeringsvarianten in de project-MER houdt te weinig rekening met de ambitieuze modal shift en de realisatie van het radicaal haventracé.
Daardoor blijft men uitgaan van veel grotere verkeerstromen over de bestaande kleine ring rond Antwerpen, dan overeengekomen in het Toekomstverbond.
Dit wordt een groot probleem als binnenkort de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Het zou willen zeggen dat er een nieuwe tunnel gebouwd wordt die drie of vier jaar later al te veel capaciteit heeft.
Dat terwijl we weten dat meer capaciteit ook meer verkeer genereert, en we dus uiteindelijk de 50-50 modal split zelfs moeilijker haalbaar maken.
Zeker rond de Hollandse Knoop en aan schijnpoort zijn er nog grote problemen qua hoeveelheid verkeer.
Voor de modal split 50-50 zal een serieuze toenmame van het openbaar vervoer nodig zijn.
Maar de Vlaamse regering voorziet geen verdere investeringen in de lijn - hoe kan dit dan ooit gehaald worden?
Vragen voor de schepen:
- is het niet de logica zelf om bij de bouw van nieuwe infrastructuur uit te gaan van de toekomstige modal split (50-50)?
- hoe denkt dit stadsbestuur de positie van het openbaar vervoer te versterken als er op vlaams niveau geen investeringsbudgetten voor worden voorzien?
Raadslid Vanbesien houdt zijn interpellatie.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid Vanbesien houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.