Situatie en context:
Stad Antwerpen investeerde samen met Vlaanderen miljoenen in de Noorderlijn-werken, belangrijke investeringen om onze stad bereikbaar te maken. Helaas groeit het werkingsbudget van De Lijn amper. Hierdoor wordt de nieuwe infrastructuur onderbenut en zijn er voor verschillende reizigers grote nadelen aan de nieuwe lijnvoering.
In de pers stelde schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Ik vind het jammer dat de tram niet meer over de Londenbrug zal rijden, omdat het volgens mij wel een logische schakel is. Het is een moeilijke puzzel, met moeilijke budgettaire omstandigheden, maar ik zou toch andere keuzes maken.” Kennis benadrukte dat de beslissing een operationele keuze is van De Lijn, en dat het stadsbestuur enkel met de vervoersmaatschappij in overleg kan gaan.
Vragen:
1) Wat is uw standpunt over de nieuwe lijnvoering van de tram? Bent u tevreden? Denkt u dat dit plan tegemoetkomt aan de mobiliteitsnoden en dat het de Antwerpenaar verleidt naar het openbaar vervoer? Zo neen, wat gaat u hier nog aan doen?
2) Is de schepen in overleg gegaan met De Lijn over de nieuwe lijnvoering? Welk standpunt heeft hij daar ingenomen?
3) De directie van De Lijn vroeg voor de verkiezingen anderhalf tot twee keer zoveel werkingsmiddelen tegen 2030. De nieuwe Vlaamse Regering besliste maar 15 miljoen extra uit te trekken. De “moeilijke budgettaire omstandigheden” zullen dus nog voortduren. Is dit geen gemiste kans?
4) Vlaanderen duwt naar privatisering. Er wordt een proefproject opgestart waarbij al het openbaar vervoer in een bepaalde vervoersregio wordt uitbesteed aan de privé. Dat komt bovenop de bijna 28 miljoen euro die de vervoersregio’s nu al kunnen besteden aan private uitbaters van vervoersmiddelen. Vindt u dat er in de toekomst (delen van) het Antwerps bus- en tramnet kunnen/moeten uitbesteed worden aan een private partner.
Raadslid Branders houdt haar interpellatie.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid Branders houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.