Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen. Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden. De wijziging betreft het niet voorzien van de rij bomen langs de zijde van de autosnelweg. In deze zone wordt op de hoek met de Borsbeeksebrug en de inrit van Post X een nieuwe hoogstammige boom voorzien. Gelet op de schaal van het project is dit slechts een beperkte wijziging.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
21 februari 2019 |
21 maart 2019 |
Ongunstig |
AQUAFIN NV |
21 februari 2019 |
26 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
21 februari 2019 |
22 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
21 februari 2019 |
4 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
INFRABEL |
21 februari 2019 |
26 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
21 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
21 februari 2019 |
27 februari 2019 |
Geen bezwaar |
Vlaamse Milieumaatschappij |
21 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
21 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
21 februari 2019 |
5 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
21 februari 2019 |
5 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Post X, goedgekeurd op 23 juni 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 - zone voor gemengde functies - kantoren en recreatie/maatschappelijke functies (Ge).
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid – functionele inpasbaarheid
De aanvraag beperkt zich tot aanleg van de ruimte rond en tussen reeds vergunde gebouwen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De wijzigingen aan het openbaar domein komen het gebruiksgenot ten goede, uitgezonderd:
Het agentschap Wegen en Verkeer geeft ongunstig advies met de argumentatie dat de direct werkende normen van volgende besluiten worden geschonden:
Bijgevolg zal bijkomend worden opgelegd:
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden of functiewijziging.
Zaak van de wegen
Toegangen
Auto’s rijden de ondergrondse parking in vanaf de Borsbeeksebrug (via de Ventweg langsheen de Ring). Leveranciers volgen dezelfde route.
Fietsers kunnen via een fietsenhelling vanaf de Binnensingel in de centrale fietsenparking rijden. Gezien de bouwlijn op vraag van de stadsdiensten 5 meter extra naar achteren is geschoven ten opzichte van de perceelsgrens, wordt een zeer brede publieke strook gecreëerd dat fietsverkeer in twee richting toelaat naast een stroom voetgangersverkeer.
Voor voetgangers en rolstoelgebruikers is de site is niet alleen toegankelijk via de oversteekplaats aan het kruispunt Singel-Borsbeeksebrug, maar ook tussen de gebouwen 8 en 9 is er een grote opening die met zwak hellend vlak naar de rondgang leidt. De site opent zich met nadruk naar het stationsplein en naar de residentiële wijk Zurenborg die zich in het noorden bevindt. Het bestaande pad langs de spoorweg vormt de verbinding met het treinverkeer.
Voetpad Borsbeeksebrug
De verbrede voetpaden aan de Borsbeeksebrug zijn in proportie tot de bebouwing en laten een vlotte circulatie toe langsheen het project en naar de verschillende toegangen van het plein, de Lokale Politie Antwerpen en de Ventweg. Op de hoek aan de Borsbeeksebrug verloopt het sterk verbrede voetpad verder langs occasionele doorgangen van de Lokale Politie Antwerpen tot aan de hoofdingang en -uitgang voor gemotoriseerd verkeer en dienstvoertuigen met name de Ventweg. Net voorbij de hoekzone wordt een bredere en langgerekte plantzone voorzien die aan de openbare wegzijde wordt afgebakend door een betonnen zitbank. De voetpaden worden uitgevoerd met blauwe steenklinkers in formaat 5-40 (b-l). Ze worden dwars op de looprichting en gebouwen in verband geplaatst. De voetpaden worden na aanleg openbaar gebied. De rooilijn wordt op de bouwlijn gelegd.
Hoofdtoegang
Tussen de gebouwen 8 en 9 is de hoofdtoegang voor voetgangers gelegen die het binnenplein ontsluit. De toegang is afgesloten met vaste en verwijderbare palen in de lijn van de bank die voor het gebouw 8 ligt. Deze brede zone leidt de voetganger via een zachte helling naar het hoger gelegen plein. Aan deze helling is er ook toegang naar de ondergelegen fietsenberging via een fietstrap. Tevens wordt hier de site verbonden met het overliggende stationsplein via een brug. Op de helling naar het hoger gelegen plein worden blauwe steenklinkers met een breedte van 5 cm voorzien. De lengten echter worden in 3 maten aangewend (20-30-40 cm). Deze zone ligt op privaat gebied.
Binnenplein
Het circa 130 meter lange plein wordt aan vier zijden ingebed door de beschermende en overdekte 4 meter brede en hoge colonnade die toegang verleent naar alle kantoren en naar de onderliggende parking (trap onder de luifel bij gebouw 6). Tevens biedt deze colonnade doorgang naar de 4 patio’s die vervat zitten tussen de gebouwen 2 tot 6. De resterende breedte van circa 23 meter in openlucht is opgevat als een urbaan plein dat ruimte biedt aan zowel residenten als bezoekers en aan de terrassen van het restaurant dat in gebouw 9 gehuisvest is. Het hele plein wordt uitgevoerd in Indische Gres-zandsteen met bruinige kleur.
Ventweg
Aan de oostelijke Ringzijde ligt de Ventweg. Deze geasfalteerde rijweg ontsluit alle gemotoriseerd verkeer naar en van de site via 2 rijwegen. De Ventweg biedt doorgang aan de dienstvoertuigen van de Lokale Politie Antwerpen die hun aparte en beveiligde toegang hebben via het transporthof. Verderop zijn de in- en uitgangen gesitueerd van de ondergrondse parking. De verharde delen en hellende vlakken die de Ventweg verbinden met het plein worden uitgevoerd in verstevigde grasdallen.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
28 februari 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
29 maart 2019 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
12 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
24 juni 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
5 augustus 2019 |
Verslag GOA |
16 mei 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
28 februari 2019 |
29 maart 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018091666 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Bob Verdonck met als contactadres Lange Gasthuisstraat 35 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Borsbeeksebrug 24-38 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 22 sectie A nrs. 95P7, 95L7, 95T7 en 95E8 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
inrichten van de omgeving rond en tussen de gebouwen van het masterplan Post X |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het nieuwe wegtracé, de uitrusting en de inrichting van de Borsbeeksebrug, en aan de uitrusting en de inrichting van de omgevingsaanleg en de Ventweg onder volgende voorwaarden: