Burgerinitiatief 30MAX voerde de afgelopen maand in de Gijselsstraat in Borgerhout snelheidscontroles met een flitsfiets, en kwam tot zeer verontrustende vaststellingen: 660 bestuurders reden te snel (op één dag).
Ongeacht of die vaststellingen tot op de kilometer nauwkeurig zijn, weten we uit vroegere officiële cijfers dat er nog veel snelheidsovertredingen zijn in zone 30.
In antwoorden op vorige vragen van mij in de gemeenteraad, werd gesuggereerd dat dat aan het niet-vervolgingsbeleid van het parket zou liggen. Nu blijkt dat dit een bewuste aanpak van de stad Antwerpen zelf is.
Willem Migom van de lokale politie van Antwerpen zei als verklaring waarom er amper geflitst wordt in zone 30: “Het stadsbestuur heeft namelijk besloten om de zones 30 niet af te dwingen door de snelheid te controleren, maar door de infrastructuur in die straten aan te passen, en op die manier lagere snelheden af te dwingen. We erkennen dat er door die beleidskeuze weinig snelheidscontroles plaatsvinden.”
Het kabinet van schepen Kennis zei: “Meer flitsen, al dan niet met ‘flitsfiets’, kan wellicht lokaal en kortstondig vruchten afwerpen, maar garandeert geen permanente gedragsverandering. Om structurele handhaving en gedragsverandering te bekomen is meer nodig. Zo moet om te beginnen elke zone 30 als dusdanig herkenbaar zijn. Dat is nu nog niet het geval. We investeren daarom als stad flink in verkeersremmende maatregelen van permanente aard. De ‘flitsfiets’ levert dus wel een interessante bijdrage aan het debat, maar is verder slechts een ad-hocoplossing.”
Nochtans leert wetenschappelijk onderzoek ons, dat ook handhaving een belangrijk aspect is en wel degelijk effect heeft.
In het bestuursakkoord lezen we in resolutie 172:
“We gaan na of en hoe we bepaalde taken zoals het vaststellen (bijvoorbeeld via mobiele flitscamera’s) en verbaliseren van verkeersovertredingen kunnen laten uitvoeren door beëdigde ambtenaren. Net zoals de GAS-boetes bij parkeerovertredingen nu, zouden ook snelheidsovertredingen, bijvoorbeeld in de zone 30, en roodlichtnegaties sneller en efficiënter kunnen worden aangepakt. We dringen bij de federale overheid aan om deze mogelijkheid op te nemen in de wetgeving.”
Deze tekst wil gas-boetes mogelijk maken bij snelheidsovertredingen, maar ‘zone 30’ staat er enkel als voorbeeld, en het wordt afhankelijk gemaakt van federale wetgeving, dus het is bijzonder onduidelijk wat het stadsbestuur nu eigenlijk wil.
Vragen voor de burgemeester:
Volgende interpellaties worden tezamen behandeld.
Raadsleden Vanbesien en Kherbache houden hun interpellaties.
De burgemeester geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Vanbesien en Kherbache houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.