In het budget 2019 wordt hiervoor in totaal 250.000,00 EUR voorzien op het functiegebied 1SMB050302A00000, onder voorbehoud van opname van het budget in de jaarlijkse kredieten van de aanpassing van het meerjarenplan.
Om de lange-termijnambities van Antwerpen op het vlak van mobiliteit – zoals beschreven in het Routeplan 2030 – te behalen, en om de stad bereikbaar te houden gedurende de werkzaamheden voor de realisatie van De Grote Verbinding worden startende marktpartijen gesteund in hun ontwikkeling en groei naar innovatieve mobiliteitsdiensten.
Binnen de uitvoering van de 'zachte maatregelen" keurde het college op 26 augustus 2016 (jaarnummer 7529) de aanpak voor de 'Marktplaats voor Mobiliteit' goed.
Via de ‘Marktplaats voor Mobiliteit’ wordt via verschillende sporen ingezet op het toewerken naar een modal shift in het verplaatsingspatroon van reizigers naar en in de stad. De modal shift wordt gestimuleerd door het aanbieden van verschillende deelvoertuigen en van ‘Mobility-as-a-Service’ (MaaS), waarbij niet langer het autobezit centraal staat, maar de verplaatsing van deur-tot-deur integraal wordt bekeken en geoptimaliseerd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het ‘MaaS-subsidiereglement’ ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Om het MaaS-ecosysteem binnen Antwerpen te vergroten en een maatschappelijk draagvlak te creëren, wordt er via dit reglement een stimulans uitgewerkt voor reizigers. Hiermee wil de stad Antwerpen het draagvlak voor en de bekendheid van deelmobiliteit en ‘Mobility as a Service’ of MaaS vergroten. Aangezien een breed aanbod aan diverse mobiliteitsdiensten kan helpen om verplaatsingsgedrag te wijzigen wil de stad Antwerpen inwoners stimuleren om gebruik te maken van meer deelmobiliteit, openbaar vervoer en van MaaS-applicaties.
De extra inzet op MaaS biedt voor de eindgebruiker het voordeel dat verschillende mobiliteitsdiensten en oplossingen geïntegreerd worden in één app. De reiziger krijgt toegang tot verschillende mobiliteitsmogelijkheden, zoals openbaar vervoer, deelfietsen, taxidiensten, autodeel-initiatieven, parkeerfaciliteiten, laadinfrastructuur, etc.
Inwoners van de stad Antwerpen kunnen gedurende maximaal twee jaar een subsidie krijgen voor gebruik van MaaS-abonnementen mits hij/zij voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
Als aan voorwaarden 2 en 2a niet wordt voldaan, vervalt het recht op verdere subsidies.
Het bedrag van de subsidie wordt bepaald op 10% van het MaaS-abonnement met een plafond van maximaal 50,00 EUR per maand.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2019 en eindigt op 30 juni 2021.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Bij dit besluit werden 2 amendementen ingediend.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende geamendeerde besluit goed.
De gemeenteraad keurt het ‘Mobility as a Service’ MaaS-subsidiereglement goed.