Deelsteps zijn steeds nadrukkelijker aanwezig in het Antwerpse straatbeeld. Ze vormen een interessante aanvulling op het aanbod van deelmobiliteit in de stad. Deze deelmobiliteit draagt bij tot het bereiken van onze ambitieuze doelstelling: een modal split van 50/50. Zowel voor de leefbaarheid als het leefmilieu is het belangrijk dat we het aandeel wagens in Antwerpen terugdringen. We stimuleren dan ook het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen, zeker als ze emissievrij functioneren.
Jammer genoeg merken we dat deze steps echter ook voor overlast zorgen. Enerzijds brengen gebruikers zichzelf en anderen in gevaar op de weg. Denk bijvoorbeeld aan het incident waar een bestuurder met een elektrische step door de Brusselse Hallepoorttunnel rijdt. Anderzijds laten sommige gebruikers de step na gebruik achter op ongepaste plaatsen. Zeker op smalle voetpaden zorgt dit voor mensen met een kinderwagen, rolstoel of rollator voor serieuze problemen. We vragen ons dan ook af op welke manier u werk maakt van een coherent deelstep/deelmobiliteitsbeleid. Vandaar de volgende vragen:
- In resolutie 34 van het bestuursakkoord staat dat u stappen zal nemen om de overlast veroorzaakt door het asociaal parkeren van deelsteps in te perken. Wat is hieromtrent de stand van zaken?
- In Brussel zetten ze controleurs in om op voetpaden en pleintjes te controleren op rondslingerende steps. Bent u van plan hetzelfde te doen?
- Het is momenteel onduidelijk welke plaats de step inneemt op de weg. In een vorige commissie gaf u aan dat u werk maakt van een algemeen kader waarin duidelijk gemaakt wordt waar de verschillende weggebruikers zich moeten begeven en waar ze mogen parkeren. Wat is hieromtrent de stand van zaken? Wanneer denkt u dit kader te kunnen presenteren? Zal dit enkel via Slim naar Antwerpen gecommuniceerd worden, of overweegt u ook een bredere sensibiliseringscampagne?
- Ondanks de onduidelijkheid omtrent de positie van de step op straat lijkt het er op dat er steeds meer verschillende deelsteps bijkomen. Hoeveel aanbieders van deelsteps zijn er momenteel? Hoeveel mogen er nog bijkomen? Wat zijn de criteria waaraan de aanbieders moeten voldoen?
- In Parijs wordt de snelheid van de steps beperkt. Overweegt u dit ook?
- In Brussel gaan ze zones afbakenen waarbinnen steps niet meer geparkeerd mogen worden. Terwijl ze in Leuven het parkeren van de steps enkel toelaten op mobiliteitspunten waar verschillende vormen van deelmobiliteit samengebracht worden. In het bestuursakkoord staat dat u de afzetzones strakker wil afbakenen. Hoe bent u van plan dit te doen? Welke criteria zal u hanteren? Sluit uw beleid nauwer aan bij dat van Brussel of dat van Leuven?
Raadslid El Mzairh houdt zijn interpellatie.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadslid El Mzairh houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.