Terug
Gepubliceerd op 19/08/2019

2019_CBS_06615 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057607. Graaf van Egmontstraat 59 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 14/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06615 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057607. Graaf van Egmontstraat 59 . District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06615 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057607. Graaf van Egmontstraat 59 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019057607

Gegevens van de aanvrager:

BVBA PEPA HOSPITALITY GROUP met als adres Regine Beerplein 1 bus 101 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Graaf van Egmontstraat 59 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3629C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

intern verbouwen van een recazaak met twee bovenliggende woneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/02/2001: vergunning (86#162) voor het verbouwen van een appartementsgebouw en horeca;

-          25/09/2018: bouwovertreding (11002_2018_7556_VPV) voor werken in strijd met de in 2001 afgeleverde vergunning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          recazaak (verdiepingen -1 tot en met +2) met twee bovenliggende wooneenheden. Beide functies beschikken over een aparte toegang maar delen de verticale circulatie;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing met vier bouwlagen onder hellend dak;
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 14,90 en 17,20 m;
  • het volledige perceel werd op de gelijkvloerse verdieping dicht gebouwd;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevel met wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • gevelreclame in rode neon gesitueerd tussen de derde verdieping en de kroonlijst (zijde Volkstraat).

Huidige toestand

-          gevelafwerking:

  • aangepaste raamindeling gelijkvloerse verdieping (benedenverdieping zijde Volkstraat);
  • wit geschilderde gevel met natuurkleurig houten buitenschrijnwerk;
  • neon gevelreclame ter hoogte van de eerste verdieping;
  • rood-wit gestreepte zonneluifels op de gelijkvloerse-, eerste en tweede verdieping;

-          functie en bouwvolume conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          gevelafwerking:

  • raamindeling gelijkvloerse verdieping conform huidige toestand;
  • wit geschilderde gevel met natuurkleurig houten buitenschrijnwerk;
  • beschilderde gevelreclame tussen de tweede en derde verdieping (zijde Volkstraat);
  • zwarte zonneluifels met logo boven de ramen op de gelijkvloerse verdieping;

-          functie en bouwvolume blijven ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigingen ten opzichte van de gevel:

  • regulariseren van de doorgevoerde gevelwijzigingen
  • verschuiven toegang recazaak naar zijde Volksstraat;
  • plaatsen van nieuwe reclame en zonneluifels;
  • aanpassen van de raamopeningen in de dakverdieping;

-          doorvoeren van interne constructieve werken:

  • openwerken van dragende binnenmuren;
  • dichten van de vide tussen de eerste en de tweede verdieping;
  • wijzigen van de verticale circulatie;

-          functie en bouwvolume blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 juni 2019

29 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

28 juni 2019

1 juli 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

28 juni 2019

10 juli 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 juni 2019

23 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18:
    Het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt 5,00 cm en moet bijgevolg overbrugd worden met een helling conform de voorschriften van artikel 19;
  • artikel 29/2:
    Er is geen aangepast sanitair voorzien, conform artikel 30-31.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De nieuwe raamopening welke uitgeeft op de leefruimte van het appartement op de vierde verdieping is onvoldoende groot.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op artikel 18 en 29. De toegangsdeur wordt gewijzigd waardoor het niveauverschil (5 cm) tussen buiten en binnen overbrugd moet worden met een helling, conform de voorschriften van artikel 19. Echter kan er gesteld worden dat de toegang naar de gelijkvloerse commerciële ruimte niet dermate wijzigt waardoor er ingrepen noodzakelijk zijn die de toegankelijkheid van het gebouw verbeteren. Bovendien worden er meerdere toegangen voorzien in de voorgevel. In alle redelijkheid kan besloten worden dat een afwijking op artikel 18, met toepassing van artikel 33, aanvaardbaar is.

De indeling van het sanitair wijzigt waardoor er aangepast sanitair voorzien moet worden conform artikel 30 en 31 van de verordening toegankelijkheid. In de laatst vergunde toestand is het sanitair reeds voorzien op de eerste verdieping waardoor deze sowieso niet bereikbaar is voor rolstoelgebruikers. Met toepassing van artikel 33 is een afwijking op artikel 30 en 31 verdedigbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag bevat het herindelen en het doorvoeren van structurele ingrepen in een vergund horecapand met twee bovenliggende woningen. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag bevat geen wijzigingen die het vergunde volume verandert.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst Monumentenzorg werd advies gevraagd. Zij concludeerden dat de aangevraagde werken geen impact hebben op de erfgoedwaarde van het pand.

Dit gunstig advies wordt bijgetreden. Ook is er vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar tegen voorgestelde zaakgebonden publiciteit en de gewenste zonnetent.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Het dakvlakraam van het dakappartement dat centraal wordt voorzien, voldoet niet aan de normen van artikel 24. Als voorwaarde wordt daarom opgelegd om het dakvlakraam conform dit artikel in te richten.

 

Aan de voorgevel worden de gevelopeningen gebruikt als toegang waardoor de gelijkvloerse plint een doorwaadbaar geheel vormt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe dakvlakraam uit te voeren conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

28 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 augustus 2019

Verslag GOA

9 augustus 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe dakvlakraam uit te voeren conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.