Terug

2019_DRBO_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 25/02/2019 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Mouloud Hemdane, districtsraadslid; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Mohamed Zougagh, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Hans Gooris, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_DRBO_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DRBO_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Parkeerzonering in alle districten

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) keurde het college 'parkeerzonering in alle districten' goed. Dit reglement bepaalt welke straten of gebieden behoren tot welke tariefzone indien er betalend parkeren van toepassing zou zijn. In dit reglement kunnen dus straten vermeld zijn waar nog geen betalend parkeren van toepassing is.

Door de uitbreiding van het betalend parkeren in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken en Wilrijk, moeten deze straten ook opgenomen worden in het reglement 'parkeerzonering in alle districten'. Tevens werden alle artikels gecontroleerd en indien nodig aangepast. Op straat verandert er niets, het reglement wordt enkel geactualiseerd om het zo begrijpelijk mogelijk te maken. 

Retributiereglement

Op 24 november 2015 (jaarnummer 630) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed. Hierin worden de retributietarieven vastgelegd.

Op 28 september 2018 (jaarnummer 8742) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' goed. Dit reglement bepaalt in welke straten en op welke dagen en uren een beperkte parkeertijd van toepassing is en de parkeerschijf of automaat moet gebruikt worden.
In dit besluit werd ook het tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief  voor de uitbreiding van het betalend parkeren in de 20ste-eeuwse gordel zal toegevoegd en bekrachtigd worden in het retributiereglement. De aanpassing van het retributiereglement zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van 25 februari 2019. 

Argumentatie

In het verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' werd het nieuwe tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief F wordt bekrachtigd in het aangepaste retributiereglement dat geagendeerd zal worden op de gemeenteraad van 25 februari 2019. Aangezien er een nieuw tarief is, moeten de straten in het reglement 'parkeerzonering in alle districten' worden toegevoegd.

De Bresstraat in Antwerpen wordt van tarief B naar tarief C verplaatst aangezien alle straten rond de Bresstraat in tarief C liggen en het in de praktijk voor een verwarrende situatie zorgt dat de paar parkeerplaatsen in de Bresstraat volgens tarief B betaald moeten worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 3 onthoudingen.

Stemden ja: Groen, PVDA+, sp.a
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, CD&V, Open Vld

De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies onder voorwaarden over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287). Deze voorwaarden zijn: 

 

  • De districtsraad vraagt dat er werk wordt gemaakt van een realistisch parkeerbeleidsplan. Open ruimte is kostbaar. Privé-parkings (zowel bedrijvenparkings als rotatieparkings) moeten ‘s avonds en in het weekend maximaal worden ingezet voor bewonersparkeren.
  • De districtsraad vraagt dat er ernstig werk wordt gemaakt van bewonersparkeren: 75% van de parkeerplaatsen op straat moeten uitsluitend toegankelijk worden gemaakt voor buurtbewoners.
  • Het voorgestelde parkeertarief in de roze zone wordt aangepast, zodat een dagticket minstens duurder is dan een heen- en terugticket aan volle prijs voor het openbaar vervoer vanuit een park&ride aan de rand, om zo het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en te werken aan een echte modal shift.
  • De gratis parkeertijd in de roze zone wordt ingekort tot op het niveau van de andere zones.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Artikels_Parkeerzonering