Zowel in het bestuursakkoord van de Stad Antwerpen als in dat van het district Borgerhout, gaat er – terecht – veel aandacht naar verkeersveiligheid. De voorbije legislatuur werd in het grootste gedeelte van de stad de zone 30 uitgerold. Helaas houden nog steeds veel te weinig bestuurders zich aan deze maximumsnelheid. Door de verkeerspolitie wordt hier niet op gecontroleerd. Eén van de redenen die hiervoor wordt aangehaald, is dat vaststellingen door het parket worden geseponeerd omdat de infrastructuur niet is aangepast aan het afdwingen van de zone 30. Borgerhout telt 220 straten en ontvangt van de stad een investeringsbudget waardoor er jaarlijks maximaal twee straten kunnen vernieuwd worden. Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn om de politie nog 100 jaar te laten wachten vooraleer ze kunnen beginnen te handhaven. Noch is het nodig daarvoor elke straat volledig opnieuw aan te leggen. Met een aantal slimme en snelle ingrepen – het installeren van verkeersremmers, het vergroten van hoeken, … - kunnen we autobestuurders al helpen om zich aan de maximale snelheid te houden. Maar koken kost geld. Wilt het district deze noodzakelijke ingrepen versnel kunnen uitvoeren, dan staat daar extra budget tegenover. Daarom dit voorstel tot advies:
Artikel 1. De Borgerhoutse districtsraad adviseert aan het stadscollege om in de meerjarenplanning 2019 – 2025 de voorziene investeringstoelage aan de districten te verdubbelen, dit om de nodige infrastructurele inspanningen te kunnen doen om de verkeersveiligheid te verhogen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: CD&V, Groen, PVDA+, sp.a
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, Open Vld