Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_DRBO_00036 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 25/03/2019 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Mohamed Zougagh, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Patrick Paredaens, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_DRBO_00036 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DRBO_00036 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
  • De Rechtestraat wordt ingericht als fietsstraat en vormt een onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).
    Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat het gedeelte fietsstraat ook voorrangsweg wordt. 
Het omvormen van de straat tot fietsstraat heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Rechtestraat in het district Borgerhout: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 april 2010 (jaarnummer 633);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde, met het district Antwerpen overschrijdende zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd, met het oog op betalend- en bewonersparkeren.

In het bestuursakkoord 2013-2018, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35), wordt bepaald dat het fietspadennet fijnmaziger gemaakt moet worden door prioriteit te geven aan verbindingen tussen alle wijken en hun districtscentra. Het beleid zet onder meer in op aan drukke wegen parallel gelegen fietsstraten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

lokale verkeerspolitie, advies van 15 februari 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rechtestraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2010 (jaarnummer 0633), onder volgende voorwaarden : 

Het districtscollege vraagt uitdrukkelijk aan het stadsbestuur volgende punten uit te voeren, die het districtscollege noodzakelijk acht voor het fietsveilig functioneren van de parallelle fietsas:

  • een verhoogd toezicht op laden en lossen en op snelheid, zowel bij het invoeren van de fietsstraat als op latere momenten
  • een vergunningsbeleid dat enkel toelaat dat laden en lossen inpandig gebeurt
  • maatregelen om het sluipverkeer onmogelijk te maken
  • maatregelen om de kruispunten maximaal fietsveilig te maken

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen