Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Parkeeroverlast in de Tuinwijk

districtsraad Borgerhout
ma 25/03/2019 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Mohamed Zougagh, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Patrick Paredaens, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Parkeeroverlast in de Tuinwijk 2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Parkeeroverlast in de Tuinwijk

Motivering

Indiener(s)

Marc De Meyer

Gericht aan

Stephanie Van Houtven

Tijdstip van indienen

ma 18/03/2019 - 22:42

Toelichting

Bewoners uit de tuinwijk maken melding van parkeeroverlast van lichte vrachtwagens (camionetten) in vooral de Griffier Schobbenslaan / Jagerstraat.

Deze overlast bestaat al enige tijd en het plaatsen van een bord “verboden te parkeren voor voertuigen van meer dan 3,5 ton” heeft weinig invloed gehad.

Een bewoner telde op een bepaald moment zelfs 21 lichte vrachtwagens in deze straten !

Soms gebeurt het dat iemand zijn lichte vrachtwagen parkeert s’morgens, en er dan een fiets uithaalt om verder te rijden.

Patrouillerende agenten werden aangesproken maar zij kunnen wettelijk maar weinig doen.

Ook nu er betalend parkeren zal worden ingevoerd vanaf 1 april verwachten de bewoners weinig soelaas.

Zij vrezen dat de firma’s van wie deze lichte vrachtwagens afkomstig zijn, er niets mee zullen inzitten om een klein bedragje betalen voor een hele dag parkeren en zo de plaatsen voor de buurtbewoners zullen blijven inpalmen.

De tuinwijk ligt dan ook in de goedkoopste zone om te parkeren.

Het ziet er naar dat in deze wijk het opzet om een groot deel van de parkeerplaatsen voor te behouden voor de bewoners zijn doel gaat voorbijschieten.

Het grote probleem met lichte vrachtwagens is dat zij niet kunnen verboden worden ergens te parkeren op plaatsen voor gewone personenwagens.

Vele modellen worden ook gebruikt als gewone personenwagen, het onderscheid is soms moeilijk te maken.

Een bewoner opperde het voorstel om de parking gelegen tegen de E313/E34 gedeeltelijk voor te behouden voor lichte vrachtwagens.

Voorstel: De districtsraad vraagt het Antwerpse parkeerbedrijf om te onderzoeken hoe de overlast van geparkeerde lichte vrachtwagens kan opgelost / gekanaliseerd kan worden met BBC plaatsen waar deze voertuigen reglementair mogen geparkeerd worden.