Om een vlotte werking mogelijk te maken, is het aangewezen dat de bevoegdheid tot ondertekening van bepaalde documenten kan worden opgedragen aan de districtsschepenen volgens de interne taakverdeling. Het is aan de districtsburgemeester om deze beslissing te nemen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
§ 1. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en medeondertekend door de algemeen directeur. (…)
§ 2. De reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. (…)
§ 5. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1, eerste lid, en paragraaf 3 wordt de briefwisseling van de gemeente ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur.
De burgemeester kan zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan een of meer leden van het college van burgemeester en schepenen, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen, vermeld in artikel 277. Hij doet dat schriftelijk via een informatiedrager naar keuze. Die opdracht kan op elk moment worden herroepen.
De schepen aan wie de opdracht is gegeven, vermeldt die opdracht bij zijn handtekening.
Artikel 132:
Artikel 276 tot en met 290 zijn van toepassing op de akten, reglementen en verordeningen van het district, (…) met dien verstande dat "gemeente" wordt gelezen als "district", "het gemeentehuis" wordt gelezen als "het districtshuis", "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "de voorzitter van de gemeenteraad" wordt gelezen als "de voorzitter van de districtsraad", "het college van burgemeester en schepenen" wordt gelezen als "het districtscollege", "de schepen" wordt gelezen als "districtsschepen", "de burgemeester" wordt gelezen als "de districtsburgemeester" en "de algemeen directeur" wordt gelezen als "de districtssecretaris".
Op 8 januari 2019 (jaarnummer 19) werden tijdens de installatievergadering van de districtsraad, de districtsschepenen verkozen verklaard aan de hand van een gezamenlijke voordrachtakte.
Op de installatievergadering van het districtscollege van 14 januari 2019:
Het districtscollege neemt kennis van de machtiging verleend door de heer Paul Cordy, districtsburgemeester, aan de districtsschepenen om volgens de interne taakverdeling tot het ondertekenen van:
Het districtscollege beslist deze beslissing ter kennisneming voor te leggen aan de districtsraad.