Een interne werkverdeling is noodzakelijk om een efficiënte uitoefening van de bevoegdheden die aan het districtscollege werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het districtscollege werden toegekend, noch verleent zij de betrokken districtsschepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het districtscollege worden steeds collegiaal genomen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Op 8 januari 2019 vond de installatievergadering van de districtsraad plaats. Aan de hand van een gezamenlijke akte van voordracht werd het districtscollege verkozen.
De leden van het districtscollege kozen uit hun midden een voorzitter van Belgische nationaliteit, zijnde de districtsburgemeester.
Het districtscollege keurt volgende interne taakverdeling van het districtscollege goed:
Tjerk Sekeris
Districtsburgemeester
Algemene leiding, communicatie, budget, mobiliteit, ruimtelijke ordening en erfgoed
Elke Brydenbach (1ste districtsschepen)
Sport, jeugd en stadsmakers
Frank Vercammen (2de districtsschepen)
Sociale zaken, senioren, dierenwelzijn, groen, participatie en cultuur
Freddy Lorent (3de districtsschepen)
Publieke ruimte, begraafplaatsen, straatbeeld en burgerlijke stand
Philip Van Acker (4de districtsschepen)
Lokale economie, markten en foren, toerisme, milieu, volkstuinen en feestelijkheden
Het districtscollege legt dit besluit ter kennisneming voor aan de districtsraad.