Terug

2019_DCDE_00015 - District Deurne. Raasplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 21/01/2019 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2019_DCDE_00015 - District Deurne. Raasplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCDE_00015 - District Deurne. Raasplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.

  • De toegang wordt verboden, in beide richtingen, voor ieder bestuurder, uitgezonderd voor fietsers (C3) op het verbindingspad van het Raasplein met de Bisschoppenhoflaan (artikel 2)
    Het district wil alle gemotoriseerd verkeer op het verbindingspad van het Raasplein met de Bisschoppenhoflaan weren om de veiligheid van fietsers en voetgangers te bevorderen. Het pad heeft geen eigen reglementeringsnummer en wordt daarom gereglementeerd bij het Raasplein.
  • het parkeren wordt verboden, aan de binnenzijde van het plein, van tegenover nummer 7 tot tegenover nummer 25/27 (artikel 3);
  • de rijrichting rond het plein wordt omgedraaid en het fietsen tegen de rijrichting wordt ingevoerd (artikel 1);
  • het achterwaarts schuin parkeren wordt ingevoerd.

Om de fietsverbinding via het pad van Raasplein naar Bisschoppenhoflaan te optimaliseren, wenst het district het fietsen in tegenrichting toe te laten. In de situatie voor de proefopstelling waarbij er voorwaarts schuin geparkeerd werd, ontstond er een conflict met de fietsers en voertuigen die de schuine parkeerplaatsen achterwaarts wilden verlaten. Zij hadden geen zicht op aankomend fietsverkeer wat niet veilig is. Om die reden werd de rijrichting omgekeerd waardoor achterwaarts schuin parkeren werd ingevoerd. Dit verbeterde de zichtbaarheid op het fietsverkeer in de straat. 

De parkeerbalans vermindert met één (1) parkeerplaats.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

Het Raasplein in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8978);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Confortalei".
  • maakt deel uit van de wijken "Lakbors en Bosuil" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Op 6 januari 2017 (jaarnummer 119) werd de proefopstelling goedgekeurd waarbij onder andere het achterwaarts schuinparkeren werd ingevoerd door de rijrichting rond het plein om te draaien en tevens werd het fietsen tegen de rijrichting toegelaten. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SDE03 - In het kader van optimale mobiliteit wordt elk vervoersmiddel op zijn sterke punten uitgespeeld
1SDE0301 - In samenwerking met de stad Antwerpen wordt een vlotte multimodale duurzame verkeersstructuur ontwikkeld
1SDE030101 - Het comodaal vervoersnetwerk wordt vervolledigd, vlotter en veiliger

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Raasplein in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8978).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen