Terug
Gepubliceerd op 19/03/2019

2019_DCDE_00072 - Districten Borgerhout en Deurne. Lanteernhofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 18/03/2019 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2019_DCDE_00072 - Districten Borgerhout en Deurne. Lanteernhofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCDE_00072 - Districten Borgerhout en Deurne. Lanteernhofstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • de straat heeft een manoeuvreerbreedte van 4,00 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,08 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • na opmeting van de inritten in de straat komt de meerderheid van de inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,08 meter breed zijn.

Aanbevelingen van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen:

  • aangezien het om een tweerichtingsstraat gaat en de manoeuvreerruimte 4,00 meter bedraagt, is het wenselijk om verdrijvingsvlakken links en rechts van alle inritten het straatsegment aan te brengen;
  • advies aan het district om een duurzame oplossing te onderzoeken om het probleem van het in- en uitrijden op te lossen door het straatprofiel op termijn duurzaam in te richten zodanig dat er een vlotte doorgang is van het verkeer in de straat. In afwachting daarvan worden er in proefopstelling verdrijvingsvlakken aangebracht zodat bewoners op korte termijn uit de nood worden geholpen en hun wagen inpandig kunnen parkeren.

Als proefopstelling worden er verdrijvingsvlakken aangebracht links en rechts van alle inritten langsheen de lengte van het straatsegment in de Lanteernhofstraat tussen het kruispunt met de Voslaan en het kruispunt met de Luchtvaartstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Lanteernhofstraat in de districten Borgerhout en Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 27 april 2009 (jaarnummer 889);
  • maakt deel uit van de wijk 'Diksmuidelaan' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Op 13 juli 2018 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lanteernhofstraat om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SDE03 - In het kader van optimale mobiliteit wordt elk vervoersmiddel op zijn sterke punten uitgespeeld
1SDE0301 - In samenwerking met de stad Antwerpen wordt een vlotte multimodale duurzame verkeersstructuur ontwikkeld
1SDE030101 - Het comodaal vervoersnetwerk wordt vervolledigd, vlotter en veiliger

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lanteernhofstraat voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken links en rechts van alle inritten in het straatsegment tussen het kruispunt met de Voslaan en het kruispunt met de Luchtvaartstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • RoMa_Lanteernhofstraat.pdf