Terug

2019_DCDE_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 04/02/2019 - 00:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Erwin Eestermans, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Erwin Eestermans, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2019_DCDE_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCDE_00026 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Parkeerzonering in alle districten

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) keurde het college 'parkeerzonering in alle districten' goed. Dit reglement bepaalt welke straten of gebieden behoren tot welke tariefzone indien er betalend parkeren van toepassing zou zijn. In dit reglement kunnen dus straten vermeld zijn waar nog geen betalend parkeren van toepassing is.

Door de uitbreiding van het betalend parkeren in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken en Wilrijk, moeten deze straten ook opgenomen worden in het reglement 'parkeerzonering in alle districten'. Tevens werden alle artikels gecontroleerd en indien nodig aangepast. Op straat verandert er niets, het reglement wordt enkel geactualiseerd om het zo begrijpelijk mogelijk te maken. 

Retributiereglement

Op 24 november 2015 (jaarnummer 630) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed. Hierin worden de retributietarieven vastgelegd.

Op 28 september 2018 (jaarnummer 8742) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' goed. Dit reglement bepaalt in welke straten en op welke dagen en uren een beperkte parkeertijd van toepassing is en de parkeerschijf of automaat moet gebruikt worden.
In dit besluit werd ook het tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief  voor de uitbreiding van het betalend parkeren in de 20ste-eeuwse gordel zal toegevoegd en bekrachtigd worden in het retributiereglement. De aanpassing van het retributiereglement zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van 25 februari 2019. 

Argumentatie

In het verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' werd het nieuwe tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief F wordt bekrachtigd in het aangepaste retributiereglement dat geagendeerd zal worden op de gemeenteraad van 25 februari 2019. Aangezien er een nieuw tarief is, moeten de straten in het reglement 'parkeerzonering in alle districten' worden toegevoegd.

De Bresstraat in Antwerpen wordt van tarief B naar tarief C verplaatst aangezien alle straten rond de Bresstraat in tarief C liggen en het in de praktijk voor een verwarrende situatie zorgt dat de paar parkeerplaatsen in de Bresstraat volgens tarief B betaald moeten worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SDE03 - In het kader van optimale mobiliteit wordt elk vervoersmiddel op zijn sterke punten uitgespeeld
1SDE0301 - In samenwerking met de stad Antwerpen wordt een vlotte multimodale duurzame verkeersstructuur ontwikkeld

Besluit

Het districtscollege deurne legt het volgende voor aan de districtsraad deurne:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) mits het uitdrukkelijk in acht nemen van de volgende voorwaarden:

De resultaten van de verschillende parkeeronderzoeken bevestigen dat de parkeerdruk in de 20e eeuwse gordel is toegenomen, waardoor het voor bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt moeilijk is geworden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden. Daarom voert de stad Antwerpen terecht betalend parkeren in voor niet-bewoners.

De districtsraad pleit echter voor de uitbreiding van het betalend parkeren over heel het district Deurne. Concreet willen wij de buurten Ertbrugge, Kruiningen – Bremweide en Zwarte Arend opnemen in de zone Conforta – Bosuil en de buurt Drakenhof – Langbaanvelden in de zone Boekenberg – Boterlaar – Silsburg.

Dat maakt het “parkeren” voor de niet-Deurnenaar (en de Deurnenaar) eenvoudig. In heel Deurne is “betalend parkeren” van toepassing. Een heel aantal inwoners vreest dat in de huidige omstandigheden de druk op het openbaar domein in Kruiningen – Bremweide, Ertbrugge, Zwarte Arend en Langbaanvelden sterk zal toenemen. Zeker als het recreatieve zwembad op de Ruggeveldlaan een feit wordt, vreest de inwoner van de buurt Zwarte Arend voor blijvende overlast.

De districtsrad blijft aandringen om de zone Nieuwe Donk, die alleen de Nieuwe Donk, de Burgemeester De Boeylaan, Europasquare en de Fredegandus van Rielstraat bevat onder te brengen in de zone Boekenberg – Boterlaar – Silsburg (voor het gebied ten oosten van de Ruggeveldlaan) of de zone Morckhoven.

Wat de blauwe zone betreft voor de Herentalsebaan.

Op dit ogenblik loopt die als volgt:

Van de autosnelweg tot Frans Van Rielstraat, Dassastraat, Herentalsebaan, Dascottelei, Van den Hautelei (van Herentalsebaan tot Karel Govaertsstraat).

Sint-Rochusstraat (van Herentalsebaan tot Karel Govaertsstraat), Waterbaan (van Herentalsebaan tot Boekenbergplein), August Petenlei, Muggenberglei (van Herentalsebaan tot Knyffstraat).

De Sevillastraat (tot Knyffstraat), Van Erstenstraat ( tot De Borrekensstraat) en de rest tot grens Borgerhout.

De districtsraad stelt voor om de bestaande blauwe zone in te verkleinen. De districtsraad Deurne pleit al enige tijd voor de beperking van het winkelkerngebied Herentalsebaan en volgend voorstel reflecteert dit standpunt.

Vanaf de Boterlaarbaan (Herentalsebaan tot Florent Pauwelslei), Florent Pauwelslei, Dacottelei (van Herentalsebaan tot Schoggestraat), Van den Hautelei (van Herentalsebaan tot Jaak Embrechtsstraat).

Sint-Rochusstraat (van Herentalsebaan tot Korte Sint-Rochusstraat), Waterbaan (van Herentalsebaan tot Korte Sint-Rochusstraat), Gabriël Vervoortstraat (van Frans Baetenstraat tot Pastoor Holthofplein).

Frans Baetenstraat (van Herentalsebaan tot Arenaplein), Dokter Romein de Velstraat, Muggenberglei (van Herentalsebaan tot Dokter Romein de Velstraat), Van Lissumstraat (van Herentalsebaan tot Van Havrelei).

Steenlandstraat (van Van Lissumstraat tot Van Hovestraat), Herrystraat (van Van Steenlandstraat tot grens Borgerhout), Herentalsebaan (van grens Borgerhout tot Boterlaarbaan) en Herentalsebaan (van Boterlaarbaan tot Dascottelei).

De grenzen van de huidige “blauwe zone – Sportpaleis” komen bovendien niet overeen met de grenzen van de zones Kronenburg – Ten Eekhove.

Is er overleg geweest met de provincie, omdat heel wat parkeerterreinen eigendom zijn van de provincie? Gratis parkeren op de parkeerterreinen van het Provinciaal Domein Rivierenhof maakt het onmogelijk voor recreanten/sportbeoefenaars om in de toekomst in het park te parkeren.

Automobilisten kunnen betalen via App of SMS – parkeren. De districtsraad begrijpt de reden achter die ingreep, maar willen toch aandringen om op een beperkt aantal plaatsen (Wim Saerensplein, Gallifortlei, Frank Craeybeckxplein, Eksterlaar) cash betalingen toe te laten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Artikels_Parkeerzonering