Terug
Gepubliceerd op 14/06/2019

2019_DRWI_00054 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Ongunstig advies - Goedkeuring

districtsraad Wilrijk
do 06/06/2019 - 20:00 raadzaal districtshuis Wilrijk
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad; Hans Ides, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Eric Huijbrechts, districtsraadslid; Martine Depauw, districtsraadslid; Magda Biesemans, districtsraadslid; Sophie Stukken, districtraadslid; Lien Moens, districtsraadslid; Dirk Avonts, districtsraadslid; Luk Lemmens, districtsraadslid; Youssef Boubker, districtsraadslid; Peggy Deckx, districtsraadslid; Monique Mahieu, districtsraadslid; Els Vanderelst, districtsraadslid; Xeno Wauters, districtsraadslid; Philippe Kussé, districtsraadslid; Marleen Verbruggen, districtsraadslid; Werner De Gres, districtsraadslid; Maxime Peeters, districtsraadslid; Azeddine Hayani; Bart Vrints, districtssecretaris

Afwezig

Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid; Luc Eliaerts, districtsraadslid; Omar Al Jouaidi; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Bart Vrints, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2019_DRWI_00054 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Ongunstig advies - Goedkeuring 2019_DRWI_00054 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. Aanpassing verkeersreglement - Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Ongunstig advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG en op het budget van de stad Antwerpen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Op 25 februari 2019 (jaarnummer 132) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed. Hierin worden de retributietarieven vastgelegd.

Op 28 september 2018 (jaarnummer 8742) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed.

Het college keurde op 29 maart 2019 (jaarnummer 2825) het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' goed en gaf de opdracht aan Mobiliteit en Parkeren Antwerpen om:

  1. procedure op te starten om blauwe zone Kiel Zuid (onder de VIIde Olympiadelaan) mee op te nemen in de betalende zone Kiel;
  2. procedure op te starten om de eerste twee uur gratis parkeren (tarief roze zone) ook toe te passen op de betalende zone Kiel, die momenteel als oranje zone is gereglementeerd.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen legt nu het aangepaste aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' voor advies voor.

Argumentatie

Momenteel is Kiel Zuid een zone waar de parkeerschijf gebruikt moet worden en er maximaal 2u gratis geparkeerd kan worden.

De blauwe zone Kiel Zuid (onder de VIIde Olympiadelaan) wordt mee opgenomen in de betalende zone Kiel. De artikels worden dan ook op die manier aangepast.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid
3 - Mobiele stad
1SWI03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SWI0301 - Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
1SWI030101 - De beschikbare parkeerplaatsen worden optimaal benut en - waar mogelijk - wordt extra parkeercapaciteit ingericht
3 - Mobiele stad
1SWI03 - Het district is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SWI0302 - Wilrijk is een mobiel, verkeersveilig district dankzij een geïntegreerde aanpak
1SWI030201 - Ruimtelijke plannen en projecten worden begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het ongunstig advies wordt goedgekeurd met 19 stemmen voor (Kristof Bossuyt, Hans Ides, Werner Theuns, Robert Moens, Linda Verlinden, Magda Biesemans, Sophie Stukken, Luk Lemmens, Monique Mahieu, Els Vanderelst, Xeno Wauters, Philippe Kussé, Marleen Verbruggen, Eric Huijbrechts, Maxime Peeters, Werner De Gres, Martine Depauw, Lien Moens en Youssef Boubker) en 3 stemmen tegen (Dirk Avonts, Peggy Deckx en Azeddine Hayani).

De districtsraad wilrijk beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft ongunstig advies op het ontwerp van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742):

  • het Wilrijkse bestuursakkoord pleit voor het niet invoeren van bewonersparkeren (p. 7); 
  • de districtsraad betreurt dat het college van burgemeester en schepenen geen rekening heeft gehouden met haar ongunstig advies van 6 september 2018 (jaarnummer 85) en 14 maart 2019 (jaarnummer 26) (onder andere stoppen aan grote fysieke obstakels zoals Julius De Geyterstraat en de Grotesteenweg, geen uitbreiding blauwe zone, ...); alsook blijft de districtsraad tegen de invoering van (bovengronds) betalend parkeren op haar grondgebied; 
  • de districtsraad vraagt de resultaten van de eerdere metingen en naar een nieuwe nulmeting om in de toekomst onderbouwde evaluaties toe te laten; 
  • de districtsraad vraagt om maatregelen te nemen (bv. betere bekendmaking) opdat er meer gebruik wordt gemaakt van bestaande parkeerzones zoals de Park & Ride Olympiade en de parking aan het Olympisch stadion; 
  • de districtsraad dringt aan op een voorafgaand leefbaarheidsonderzoek in de wijk Valaar waar klaarblijkelijk een tekort aan parkeerplaatsen wordt ervaren (conform resolutie 10 van het stedelijk bestuursakkoord: “een systematische buurtleefbaarheidsaanpak”); 
  • de districtsraad vindt het bijzonder eigenaardig dat na een periode van amper één maand de situatie in Kiel-Valaar wordt gewijzigd (in tegenstelling tot eerdere communicatie waarin werd gesteld dat de situatie aan ZNA Middelheim pas in het najaar wordt herbekeken). Twee verschillende evaluatietermijnen gebruiken voor éénzelfde project is onbegrijpelijk. 
  • de districtsraad stelt vast dat er een sterk verhoogde aanwezigheid van bestelwagens, mobilhomes, camionettes, … wordt ervaren op haar grondgebied sinds de invoering van het bewonersparkeren; 
  • de districtsraad vraagt om bij het afrijden van de Park & Ride Olympiade (kant Populierenlaan) het eveneens mogelijk te maken om rechtsaf te draaien (richting Berkenlaan); 
  • de districtsraad vraagt te onderzoeken of het oprijden van de Park & Ride Olympiade (kant Populierenlaan) komende van de Populierenlaan mogelijk kan gemaakt worden; 
  • de districtsraad dringt aan op overleg hierover met het stadscollege;
  • om al deze redenen vraagt de Wilrijkse districtsraad een terugdraaien van alle beslissingen inzake parkeerzoneringen op het grondgebied van haar district.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.