Terug

2019_MV_00020 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Inhaalverbod A12

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 25/02/2019 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; Nathalie Aertssen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Raf Crynen, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Laura Adriaenssens, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Veronique Clabost, districtsraadslid; Jan Smets, districtssecretaris

Verontschuldigd

Bart Goris, districtsraadslid; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Jan Smets, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, voorzitter districtsraad
2019_MV_00020 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Inhaalverbod A12 2019_MV_00020 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: Inhaalverbod A12

Motivering

Gekoppelde besluiten

Indiener(s)

Carina Stark

Gericht aan

Carl Geeraerts, Sandra Suykerbuyk

Tijdstip van indienen

ma 25/02/2019 - 09:41

Toelichting

Op 13 januari 2019 werd de wegcode aangepast en schafte de federale regering het inhaalverbod voor vrachtwagens op alle 2x2 rijbanen af, behalve bij regenweer.  Tegelijk werd op basis van een onderzoek een nieuw inhaalverbod voor vrachtwagens ingevoerd op 70% van alle rijbanen met dubbel rijvak.

Op de helft van de rijbanen geldt nu overdag een inhaalverbod (05.00u tot 20.00u) - op een kwart van de rijbanen geldt een inhaalverbod tijdens de ochtend- en avondspits.

Ook op de A12 Havenweg werd het inhaalverbod aangepast: op het gedeelte van Ekeren tot knooppunt Stabroek/tTijsmanstunnel geldt nu een inhaalverbod van 05.00u tot 20.00u.  Van Stabroek tot de Nederlandse grens mogen vrachtwagens inhalen tussen 10.00u en 15.00u.

Vorig jaar heeft de districtsraad unaniem een schrijven aan gouverneur Berx goedgekeurd waarin ondubbelzinnig gevraagd werd voor

  • een inhaalverbod voor vrachtwagens (zonder tijdsbeperking)
  • een effectief handhavingsbeleid en een reële pakkans die er moeten voor zorgen dat dit inhaalverbod geen dode letter blijft.

Bovendien werd tijdens de verschillende overlegmomenten in de werkgroepen Haventracé van Routeplan de nadruk gelegd op dit inhaalverbod, in functie van het geplande Haventracé Noord en de te verwachten toename van vrachtverkeer via de A4 Rotterdam.

In het districts-bestuursakkoord voor de nieuwe legislatuur wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens opgenomen.

De huidige situatie, waarbij vrachtwagens tot aan Stabroek overdag NIET mogen inhalen, en ter hoogte van Zandvliet en Berendrecht wel, werkt onduidelijkheid in de hand.  En van handhaving is bijzonder weinig te merken.

Ik zou  u daarom willen vragen, op basis van deze argumenten, om het nieuwe stadscollege in een schrijven te verzoeken de hogere overheid aan te zetten om een éénvormig inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 05.00u en 20.00u op het ganse traject van de A12 Ekeren/Nederland in te voeren en hierop nauwgelet controle uit te laten oefenen, zodat onze inwoners zich op een veilige en vlotte manier van en naar Antwerpen kunnen begeven.

Bespreking

Antwoord

Geacht raadslid
Beste Carina

Vroeger gold er op de Belgische 2x2-rijbanen een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens: inhalen mocht alleen als een bord langs de weg het uitdrukkelijk toeliet.  In alle andere Europese landen is de logica omgekeerd: vrachtwagens mogen inhalen, tenzij een bord langs de weg het uitdrukkelijk verbiedt.  

Op 1 januari 2019 heeft de federale overheid het algemeen inhaalverbod afgeschaft.  voortaan geldt - zoals elders in Europa - enkel een inhaalverbod waar het nodig is.

Op initiatief van minister voor mobiliteit Ben Weyts onderzocht het AWV samen met het Vlaams Verkeerscentrum alle 2x2 - rijbanen.  Op basis van het onderzoek voerde de minister op 70% van alle 2x2 rijbanen een inhaalverbod in, ofwel overdag ofwel enkel tijdens de ochtend- en avondspits.

De geschetste situatie op de A12 is inderdaad tegenstrijdig en creëert opnieuw onduidelijkheid voor de vrachtwagenbestuurders.

Wij zullen dit aankaarten en de reglementering verder opvolgen.

di 26/02/2019 - 09:52