Terug
Gepubliceerd op 23/05/2019

2019_DCEK_00118 - Oude Landen, spoorwegvertakking. SWOU12035 - Concept flankerende maatregelen - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 21/05/2019 - 13:00 Flora
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2019_DCEK_00118 - Oude Landen, spoorwegvertakking. SWOU12035 - Concept flankerende maatregelen - Goedkeuring 2019_DCEK_00118 - Oude Landen, spoorwegvertakking. SWOU12035 - Concept flankerende maatregelen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

Oude Landen is een lokale straat

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied situeert zich langs spoorlijn 27A, vanaf aftakking Schijn, langs de bocht van Ekeren (Oude Landen) tot aan de kruising met spoorlijn 12.  

Planningscontext

De gelijkgrondse vertakking ‘Schijn’, die het spoorverkeer van het rangeerstation naar het binnenland leidt, heeft een beperkte doorstroming doordat inkomende en uitgaande treinen op elkaar moeten wachten. De gelijkvloerse kruising zou bij een ongelijkvloerse aanleg ook een hogere veiligheid en robustheid geven aan de spoorlijn. De huidige gelijkvloerse vertakking zal een flessenhals zijn wanneer het aantal treinen gaat toenemen om de ambitieuze modal split te halen. Om deze duurzame omschakeling mogelijk te maken, dient deze flessenhals weggewerkt te worden.

Tevens geeft een ongelijkvloerse kruising al vanaf dag één een meerwaarde voor het spoorvervoer aangezien het risico op vertragingen wegvalt. Operatoren zullen niet meer geconfronteerd worden met het wachten om binnen en buiten te rijden, waardoor de reistijd en de betrouwbaarheid van het spoorvervoer verbeterd. Deze twee elementen zijn van groot belang om de concurrentie aan te gaan met het vrachtvervoer.

Daarom wil Infrabel NV de gelijkgrondse vertakking Schijn vervangen door een ongelijkgrondse vertakking ter hoogte van de Oude Landen in Ekeren zodat het capaciteitsprobleem wordt opgelost.

Het aangepaste plan-MER spoorvertakking Oude Landen werd ingediend bij de dienst MER en op 17 december 2018 goedgekeurd. Op basis van de resultaten van het gevoerde (milieu-) onderzoek en het goedgekeurde plan-MER opteert de Vlaamse Regering nu voor het bovengrondse scenario als voorkeursscenario voor het vertakkingscomplex Oude Landen. Van 18 februari 2019 tot en met 21 april 2019 werd deze beslissing samen met de conclusies van het gevoerde onderzoek, zijnde het goedgekeurde plan-MER, onderworpen aan een openbaar onderzoek (60 dagen). Op basis daarvan zal de Vlaamse Regering opnieuw beslissen over het (herstel van het) GRUP Oude Landen van 2011.

Na het herstel van het GRUP Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen, voorzien voorjaar 2019, zal Infrabel NV een aangepaste omgevingsvergunning voor het project "Aanleg vertakking Oude Landen" te Ekeren indienen.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Algemene randvoorwaarden

  1. Langsheen alle spoorinfrastructuur dienen (bijkomende) geluidswanden/bermen geplaatst te worden. Dit betekent dat over de hele lengte aan de zijde van de weg Oude Landen geluidsschermen/bermen worden voorzien. Ook wordt aan de westzijde van de spoorinfrastructuur alle spoorweginfrastructuur die binnen een contour van 250 m van de woningen valt, afgeschermd met geluidsschermen.
  2. De aanleg van het verbrede talud en de inrichting ervan worden opgenomen in de vernieuwde vergunningsaanvraag van Infrabel NV. Afspraken betreffende de uitvoering en de financiering worden vastgelegd in een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst. Een nieuwe mogelijke sportloods wordt niet in deze brede talud voorzien.
  3. Er wordt een nieuw ontwerp gemaakt voor een toegankelijk sport- en recreatiebuurtpark, uitgaande van een verbrede talud met inpassing van de bestaande sportinfrastructuur. Deze blijft behouden aangezien deze recent werd vernieuwd en reeds landschappelijk werd ingepast. Binnen het nieuwe parkontwerp, dat wordt aangepast aan de huidige noden, wordt de mogelijkheid voorzien om gefaseerd een renovatie en uitbreiding van de sportinfrastructuur, inclusief een overdekte sportloods, op termijn in te plannen.
  4. Langsheen de Prinshoeveweg wordt een lokaal fietspad voorzien aan de zijde van het natuurpark. Het fietspad bevindt zich achter de bomenrij en de beek en wordt mee ingetekend in de vergunningsaanvraag.
  5. De fietsostrade R2 wordt verlengd. De nieuwe fietsostrade takt aan op het bestaande fietspad aan de Statiestraat en loopt parallel aan de westzijde van het bestaande spoor tot aan de Prinshoeveweg. Op de Prinshoeveweg steekt de fietser door onder de brug naar de oostzijde van het spoor tot aan de voet van het nieuwe talud. De fietsroute wordt verder gezet aan de voet van het verbrede talud richting Merksem. Een verbreding/vernieuwing van de bestaande brug aan de Prinshoeveweg is daarom noodzakelijk. De nieuwe breedte is voorzien op een 2x1 rijbaan, een dubbelrichting fietsostrade, een enkelrichting fietspad, een voetpad aan één zijde en een (bij voorkeur opengelegde) beekloop. De fietsostrade en de aangepaste brug over de Prinshoeveweg worden ingetekend in de vergunningsaanvraag.

Ambitie

De inpassing van de fietsostrade, wandelpad en het talud dienen optimaal uitgewerkt en geïntegreerd te worden in de omgevingsvergunning van TUC RAIL nv.  Het recreatieve buurtsportpark wordt parallel hieraan ontworpen. 

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd.

Invulling zone oude spoorbundel:

De zone die vrijkomt door het verschuiven van de spoorbundel richting westen, wordt voorzien van een flauw hellend talud met bomen. Parallel aan het spoor wordt een dienstweg gerealiseerd die breed genoeg is om als fietsostrade te dienen. Om een logische verbinding te maken met de bestaande fietsinfrastructuur dient de bestaande brug aan de Prinshoeveweg vernieuwd te worden, alsook een verbinding met het fietspad tot aan de Bist. De fietsostrade takt aan op een lokale weg, de Salaadweg.

Invulling zone tussen talud en De Oude Landen:

De bestaande voetbalvelden worden behouden, de bijkomende infrastructuur en de organisatie ervan is aan optimalisatie toe. Bij het uittekenen van het nieuwe talud wordt rekening gehouden met een zoekzone voor een sportloods en enkele buurtsportveldjes. Het herpositioneren van de parking biedt een meerwaarde naar het inrichten en verbinden van de zone tussen de woonwijk en de sportvelden. Kleedkamers en cafetaria kunnen gefaseerd geoptimaliseerd worden, binnen de bestaande ruimte tussen  de sportvelden.

Buffering van het water speelt een belangrijke rol in dit gebied. Het natuurgebied Oude Landen, ten westen van de spoorbundel, zal gevoed worden door de Oude Landse beek en de Laarse beek. Bijkomende bufferruimte wordt voorzien ten noorden van de sportvelden. De sportvelden dienen gedraineerd te worden via een stelsel van grachten rondom het gebied.

Het talud krijgt een groene invulling zodat het zowel een bufferende functie als een recreatieve functie vervult. De flauwe helling functioneert als speelbos, de steilere taluds hebben een bufferende rol. De bestaande bomenrijen langs de Oude Landen kunnen verder aangevuld worden zodat ze een verbindende rol vervullen en functioneren als kleine landschapselementen.

Rondom de sportvelden situeren zich voornamelijk open graslanden. TUC RAIL nv wenst aan deze zijde van de spoorweg nog een volume voor waterbuffering te realiseren. Dit kan ten noorden van de Oudelandsebeek, ter hoogte van de Salaadweg en/ of in een brede grachtenstructuur door en langsheen het recreatieve park. De exacte locatie(s) worden verder uitgewerkt in functie van de omgevingsvergunning. De overige weilanden maken onderdeel uit van een “overgangsgebied” tussen de woonwijk Oude Landen en de sportvelden. 

Een recreatieve padenstructuur verbindt zowel de open ruimten als de functionele paden met elkaar.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
goedkeuring programmapunten
Oude Landen - spoorvertakking
goedkeuring college 1 maart 2019 1859
advies coördinatieoverleg openbaar domein 23 april 2019  
concept flankerende maatregelen goedkeuring college 10 mei 2019 3990

Het college wenst een aantal uitgewerkte programmapunten mee op te nemen in de toekomstige omgevingsvergunning die TUC RAIL nv zal indienen voor het realiseren van de spooruitbreiding ter hoogte van Oude Landen, te Ekeren. Deze zijn in het verleden reeds kenbaar gemaakt en recent nogmaals formeel herbevestigd in het collegebesluit van 1 maart 2019 (jaarnummer 1859).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de programmapunten in een ruimtelijk onderzoek opgenomen en is zo tot een eerste conceptontwerp gekomen dat als verduidelijkend plan kan dienen naar TUC RAIL nv. Het conceptontwerp is tot stand gekomen na consultatie van verschillende stadsdiensten.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het concept flankerende maatregelen ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het projectbudget zal opgenomen worden in de voorstellen van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025, onder voorbehoud van goedkeuring door college, de gemeenteraad en de hogere overheid van het meerjarenplan 2020-2025.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies (23 april 2019) op het voorgestelde concept op voorwaarde dat:

  • het groenconcept verder wordt uitgewerkt in nauw overleg met de bedrijfseenheid Stadbeheer/groen;
  • bij de uitwerking van het voorontwerp rekening wordt gehouden met de nodige maatvoering en toegankelijke infrastructuur voor het openbaar vervoer;
  • de diverse aansluitingen voor voetgangers en fietsers vanuit en naar de omliggende woonbuurt onderzocht en meegenomen worden naar het VO (voorontwerp);
  • diverse fietsaansluitingen en voorzieningen in detail worden bekeken voor verdere uitwerking richting VO:
    • de opstelruimte voor fietsers moet vergroot worden ter hoogte van de oversteek aan de Bist;
    • de fietsaansluiting oostwaarts richting Prinshoeveweg en de fiets- en voetgangersaansluiting met de Gerardus Stijnenlaan moeten in beeld gebracht worden;
    • ter hoogte van het saunacomplex aan de Veltwijcklaan moet de heraanleg in functie van het nieuwe fietspad gedetailleerd bekeken worden;
  • het wandelpad aan de zijde van het speelbos wordt voorzien en de buffering geïntegreerd wordt binnen het speelbos en geen specifieke groenelementen (zoals een lineaire haagstructuur) worden voorzien tussen voet- en fietspad en het speelbos;
  • het speelbos zo ingericht wordt dat er slechts enkele toegangen zijn (natuurlijke barrière) en zo te veel oversteken over het fietspad worden vermeden;
  • de verbindingen voor voetgangers over de fietsostrade op veilige locatie worden voorzien in functie van onder andere zichtbaarheid;
  • de inrichting van de aansluitingen van de padenstructuur op de omliggende straten ingetekend wordt, rekening houdend met het principe poort 30, conform het draaiboek;
  • er voldoende zitruimte wordt voorzien in het parkgebied;
  • er voldoende aandacht gaat naar geluidswering;
  • er maximaal wordt ingezet om de gracht door te trekken;
  • er bekeken wordt of er langs de Oude Landen ter hoogte van de waterbuffer ook knotwilgen kunnen komen;
  • binnen het concept van een groene parking bekeken wordt of het aantal parkeerplaatsen nog gemaximaliseerd kunnen worden;
  • de wandelroute vanuit de Gerardus Stijnenlaan, over de nieuwe parking richting het speelbos, gedetailleerd wordt. Bij voorkeur loopt het wandelpad niet over de parking;
  • het kruispunt tussen het fiets- en wandelpad met de Oudelandsebeek verder gedetailleerd wordt.

De opmerkingen worden meegenomen naar de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0202 - De principes van mobiliteitsmanagement op het niveau van districten, wijken en buurten zijn gehanteerd
1SMB020202 - Ruimtelijke plannen en projecten zijn begeleid en geadviseerd inzake bereikbaarheid, (verkeers)leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het concept flankerende maatregelen van 23 april 2019 voor de Oude Landen - spoorvertakking, district Ekeren, goed mits volgende randvoorwaarden:

  • verder onderzoek naar de inplanting van een polyvalente structuur (sport, cultuur, jeugd, verenigingen,…);
  • opstart van een participatietraject met de buurtbewoners en met alle betrokken partijen die gebruik kunnen maken van de site;
  • onderzoek naar de uitbreiding van de bezoekersparking en van de geplande aanpassingen aan de infrastructuur in overleg met KSK Donk.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
districtssecretariaat concept flankerende maatregelen voor advies naar de districtsraad

Bijlagen

  • OUDELANDEN.pdf
  • COD_20190423_Verslag_Oude_Landen_JP.pdf