Terug
Gepubliceerd op 28/06/2019

2019_DCEK_00146 - District Ekeren. Lodewijk Andersonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 18/06/2019 - 13:30 Flora
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2019_DCEK_00146 - District Ekeren. Lodewijk Andersonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCEK_00146 - District Ekeren. Lodewijk Andersonstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen heeft deze aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor het parkeervak in te richten in de Lodewijk Andersonstraat, langs de onbebouwde zijde, tegenover huisnummer 13. 
 
De oplaadpaal beschikt over twee laadpunten. De oplaadpaal zal door de concessiehouder, Blue Corner NV, geëxploiteerd worden. 
 
Aanvankelijk zal er één parkeerplaats ingericht worden als parkeerplaats voor elektrische wagens. 
 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen.  
 
Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed. 
 
Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'. Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). 
 
De Lodewijk Andersonstraat in het district Ekeren:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 december 2004 (jaarnummer 2705);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Mariaburg';
  • maakt deel uit van de wijk 'Mariaburg' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Recent werd een aanvraag ingediend voor de plaatsing van een oplaadpaal.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SEK03 - Ekeren is een meerkernig groen district waar wonen, economische functies en publieke voorzieningen gevarieerd, nabij en bereikbaar zijn op maat van de Ekerenaar
1SEK0303 - Er is geijverd voor een optimalisatie van de verkeerscirculatie en parkeermogelijkheden in Ekeren.
1SEK030302 - De verkeerscirculatie in Ekeren dient optimaal en veilig te zijn naar doorstroming toe

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lodewijk Andersonstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190611_plan_lodewijk.pdf
  • 20041220_GR_2705.pdf