Terug
Gepubliceerd op 18/09/2019

2019_DRHO_00069 - Districten Antwerpen en Hoboken. Nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Krugerbrug (SWOU11634) - Concept. Advies - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
di 17/09/2019 - 19:30 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Elke Heylen, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Hilde Smeulders, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Tineke Elst, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Yeliz Citak, districtsraadslid; Abderrahim Badri, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Yassin Markai, districtsraadslid; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Sibel Gyuler, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2019_DRHO_00069 - Districten Antwerpen en Hoboken. Nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Krugerbrug (SWOU11634) - Concept. Advies - Goedkeuring 2019_DRHO_00069 - Districten Antwerpen en Hoboken. Nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Krugerbrug (SWOU11634) - Concept. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Krugerbrug is een bovenlokale brug.

Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten.

Het district heeft adviesbevoegdheid op grond van artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur.

Argumentatie

De stad Antwerpen wenst op de bestaande locatie van de Krugerbrug in Hoboken, een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de spoorlijn 52 (Puurs-Antwerpen) te realiseren. Door een nieuwe fietsbrug te realiseren, wil de stad Antwerpen de kans grijpen om de twee bovenlokale fietsroutes, namelijk de districtenroute en de fietsostrade F13 Hemiksem-Antwerpen op elkaar aan te sluiten. In de toekomst zal een nieuwe fietsbrug een hoogwaardige verbinding zijn over het spoor waarbij een nieuwe configuratie van de brug de twee fietsroutes met elkaar verbindt.

Krachtlijnen van het totale ontwerp

  • een doordachte inplanting: de vlotheid en continuïteit van de route voor fietsers wordt als uitgangspunt genomen voor het bepalen van het tracé. De noord-zuid verbinding (districtenroute) sluit op een vlotte manier aan op de west-oost tak (fietsostrade);
  • parklandschap met familie van bruggen: drie gelijkaardige bruggen met maximaal groene landhoofden;
  • flexibel ontwerpconcept door te werken met grondlichamen voor de aanlandingen;
  • polderlandschap als entree van bedrijvenzone Blue Gate: Hobokense polder wordt doorgetrokken tot aan de nieuwe Mazoutweg van Blue Gate;
  • inpassing van de bestaande waterstructuur aan de zijde van Hoboken en de toekomstige waterstructuur van Blue Gate;
  • logisch stromenschema: fietsers aan de westelijke zijde van de brug; voetgangers aan de oostelijke zijde. Dit zorgt ervoor dat er geen conflict is tussen voetgangers en fietsers van beide fietsroutes;
  • aantrekkelijke beleving en routing.

Brugontwerp en aanlandingen

  • de isostatische stalen balkbrug steunt op betonnen landhoofden. Er worden geen steunpunten voorzien onder de brug. De structuur is sober, duurzaam en onderhoudsvrij;
  • de borstwering wordt uitgevoerd in weervast staal aan de buitenzijde en in gelakt staal aan de binnenzijde.  Ze gaat schuin naar buiten open;
  • boven het spoor wordt een gesloten borstwering voorzien, conform de eisen van de spoorwegbeheerder, Infrabel;
  • de materialisering van het brugdek is in asfaltverharding met een kantstrook als afscheiding tussen fietspad en voetpad en voorzien van de nodige markeringen;
  • om de gevraagde gemiddelde hellingspercentage van 3,5% te bekomen, wordt er gekozen voor een comfortabel verloop. De helling begint iets steiler – maximaal 4% - en zal verzachten naar 3% of lager, naarmate de fietser hoger komt en stilaan meer vermoeid is;
  • op de route van de nieuwe fietsostrade is een bochtstraal van 12,5m voorzien (binnenbocht);
  • de profielbreedte van de Krugerbrug bedraagt 7m. Om zo min mogelijk te verharden en zoveel mogelijk in te spelen op het creëren van groene ruimte wijzigt het profiel ter hoogte van de aanloophellingen. De schrikstrook van 1m zal geïntegreerd worden in het groen, horizontaal vlak;
  • profielbreedte Zuidwegbrug: 5m, omdat hier geen voetgangersverbinding nodig is. Om zo min mogelijk te verharden en zoveel mogelijk in te spelen op het creëren van groene ruimte wijzigt het profiel  ter hoogte van de aanloophellingen. De schrikstroken van 0,5m naast het fietspad zullen geïntegreerd worden in een groen, horizontaal vlak talud;
  • de verlichting van de bruggen wordt door een LED-lijn in de handgreep van de brug geïntegreerd.

Omgevingsaanleg

  • tussen de Zuidweg en fietspad Jef Van Linden ligt een braakliggend stuk (verlaten moestuin) dat in aanmerking komt voor herinrichting met spelaanleiding;
  • behouden van zeer waardevolle bomen aan beide zijden van de brug;
  • er worden enkele ecologische maatregelen voorgesteld:
    • bestaande vegetatie aan zuidelijke brugtaluds maximaal behouden;
    • voor de nieuwe vegetatie worden inheemse, standplaatsgeschikte en lokaal voorkomende soorten gebruikt;
    • mogelijkheid wordt verder bekeken voor het integreren van een vleermuisbunker.

Afstemming met aangrenzende projecten Lageweg en Blue Gate

In functie van de transformatie van de site Lageweg en het lopende planningsproces zijn er twee denkpistes voor de circulatie en ontsluiting voor de site met mogelijke impact op het ontwerp van de Krugerbrug. Het ontwerpteam onderzocht dit.

  • Het ontwerp van de nieuwe Krugerbrug hypothekeert de doortrekking van de Pierre Van den Eedenstraat niet, mits een aanleg van een verlaagde weg en het nemen van maatregelen voor de waterhuishouding.
  • Het ontwerp van de nieuwe Krugerbrug hypothekeert een nieuwe ontsluitingsweg langsheen het spoor niet. De nieuwe weg kan onder de Krugerbrug en de Zuidwegbrug door en kan zo aansluiten op de Zuidweg. Er is wel te weinig ruimte om de ontsluitingsweg door te trekken tussen de aanloophelling van de Zuidwegbrug en de panden langsheen de Commandant van Laethemstraat.

Ten noordoosten van de Krugerbrug wordt het gebied van het voormalige Petroleum Zuid ontwikkeld tot een innovatief, duurzaam eco-effectief bedrijventerrein Blue Gate. Een onzekerheid tijdens het wedstrijdontwerp was de inrichting van het kruispunt Mazoutweg-Schroeilaan. De aansluiting met de nieuwe Mazoutweg (onderdeel van het project Blue Gate) is uitgevoerd. In de toekomst zal een bijkomende afslagstrook komende uit de Schroeilaan nodig zijn. Het ontwerpteam toonde aan dat het nieuwe ontwerp voor de brug een verbreding van de weg onder de brug niet hypothekeert. De aanleg van dit kruispunt zit niet vervat in het project Krugerbrug.

Raming

Op dit moment worden nog geen significante wijzigingen verwacht in de kostenraming van het wedstrijdontwerp. De voornaamste wijziging is de verbreding van de Zuidwegbrug en de onverharde schrikstroken naast het fietspad op de aanloophellingen. Daarnaast zijn er echter een aantal onzekerheden die mogelijk een impact kunnen hebben op de kostprijs. In het voorontwerp zal een aangepaste raming worden gemaakt.

Participatiemoment

Op woensdag 22 mei 2019 konden de buurtbewoners en de gebruikers van het huidige Jef van Lindenfietspad kennismaken met de ontwerpers en deelnemen aan workshops rond de invulling van de ruimtes rond de nieuwe brug. Met de resultaten gaan de ontwerpers aan de slag om, in overleg met de stad Antwerpen en het district Hoboken, de inrichting van de groene ruimtes verder uit te werken in het voorontwerp.

Vervolgtraject

  • begin 2020 - goedkeuring voorontwerp;
  • midden 2020 - goedkeuring definitief ontwerp;
  • 2021 - start uitvoering;
  • 2022 - 2023 - einde van de werken.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie
nieuwe fiets- en voetgangersbrug
Krugerbrug

goedkeuring college
advies districtsraad Antwerpen
advies districtsraad Hoboken

30 maart 2018
23 april 2018
23 april 2018

2956
112
32

wijziging fietsroutenetwerk - Besluit uit
Provinciale werkgroep 
goedkeuring college 28 september 2018 8762
gunning overeenkomst studieopdracht
bestek GAC_2017_00119
nieuwe fiets- en voetgangersbrug
Krugerbrug
goedkeuring college  25 januari 2019  677
concept
nieuwe fiets- en voetgangersbrug
Krugerbrug
goedkeuring college 5 juli 2019 5706

Op 30 oktober 2015 keurde het college het ontwerp van een aanvullend verkeersreglement om geen zwaar verkeer (+3,5 ton) meer toe te laten op de Krugerbrug omwille van veiligheidsredenen.  Omdat zware voertuigen zich niet aan het verbod hielden, is op 30 juni 2016 bij politiemaatregel de toegang voor alle verkeer, behalve fietsers en voetgangers, in voegen getreden. Vanaf juni 2016 wordt de brug als fiets- en voetgangersbrug gebruikt.

Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2956) keurde het college de projectdefinitie goed voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Krugerbrug, district Hoboken.

Op 28 september 2018 (jaarnummer 8762) keurde het college het besluit uit het verslag van de provinciale werkgroep van 22 augustus 2018 goed waarin vermeld:

  • de verlegging van het tracé van de F13 over de Krugerbrug en door Blue Gate met aansluiting op de kaaien en deze in het netwerk op te nemen als fietsostrade in plaats van bovenlokale functionele fietsroute (BFF);
  • het tracé van de Emiel Vloorstraat te schrappen als fietsostrade en te selecteren als bovenlokale functionele fietsroute in het BFF. 

Op 25 januari 2019 (jaarnummer 677) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een overeenkomst voor een studieopdracht voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Hoboken - Krugerbrug, op basis van bestek GAC_2017_00119, aan Ney & Partners Brussel.

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 5706) keurde het college het concept voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Krugerbrug (SWOU11634) goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het concept voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug aan de districtsraad voor advies voor.

Algemene financiële opmerkingen

De benodigde budgetten voor dit project worden voorzien op de doelstelling 1SMB040206A00000.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

20 mei 2019

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies op voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

  • afstemming gebeurt met aangrenzende, lopende projecten, nl. Lageweg en Blue Gate. En als er in één van deze projecten beslissingen genomen worden met invloed op elkaar, deze verder afgestemd worden (vb tramstelplaats);
  • de landschappelijke inpassing en impact van de helling en brug ter hoogte van de Zuidweg duidelijk in beeld gebracht wordt;
  • een toekomstige inrichting van het kruispunt Lageweg wordt ontworpen in functie van een veilige en zichtbare aansluiting van het fietspad;
  • het kruispunt verhoogd wordt ingericht, de parkeerstroken afgebakend worden met boomvakken, een rechte aansluiting van het fietspad op het kruispunt wordt voorzien al of niet uitgelijnd door groenvakken en de nodige markeringen worden voorzien;
  • het kruispunt Mazoutweg/Schroeilaan aangepakt wordt en het voorliggend ontwerp voor het kruispunt aangepast wordt in functie van de veiligheid, doorstroming en comfort voor alle gebruikers. En de wijzigingen die daarvoor nodig zijn binnen het project Krugerbrug verder te onderzoeken en uit te werken. De trap ter hoogte van kruispunt Mazoutweg  in functie van een toekomstige kruispuntinrichting nog kan opgeschoven worden en zichtbaarder wordt gemaakt;
  • het ontwerp van de Zuidweg en de aansluiting met het Jef Van Lindenfietspad verder uitgewerkt wordt in het project, in nauw overleg met Ontwerp en Uitvoering (O&U) en Mobiliteit (MOB), waarbij de aansluiting met het fietspad, bijkomende verkeersplateaus (o.a ter hoogte van de speeltuin), enkele (dwars)parkeermogelijkheden en bijkomende vergroening tussen voet- en fietspad onderzocht worden;
  • binnen het project van de Krugerbrug de noodzaak en behoefte aan speel- en verblijfsruimte verder worden onderzocht en indien nodig worden gemaximaliseerd;
  • een schuw-/of schrikafstand (0,5m) in een horizontaal vlak wordt voorzien naast het fietspad ter hoogte van de hellingen;
  • de technische uitwerking van de brug in het verder verloop besproken wordt met de afdelingen O&U en B&O;
  • het type borstwering en de keuze van materialisering in nauw overleg met O&U en B&O bekeken wordt ifv samenhang en eenvoudig beheer en verder uitgewerkt wordt naar het voorontwerp toe;
  • de draagkracht van de bruggen ifv beheer en strooiactiviteiten conform het vereiste tonnage voorzien wordt;
  • de constructie, materialisering en verdere afwerking van het wegdek van de bruggen afgestemd wordt met de betrokken diensten in functie van gladheid;
  • aandacht besteed wordt voor de ruimtelijke veiligheid onder de brug;
  • het fietspad onder de brug verlicht wordt;
  • indien de verkeerslichten aan het kruispunt Krugerbrug/Krugerstraat/Lageweg verwijderd worden na aanleg van de nieuwe fietsersbrug, de verkeersdienst hier tijdig bij betrokken wordt;
  • in overleg met B&O de nodige maatregelen worden voorzien in het uitvoeringsdossier in functie van de infrastructuur voor de verkeerslichtenregeling (onder andere wachtbuizen onder het wegdek) indien het voorstel om het kruispunt Olieweg/Schroeilaan/Herenpolderbrug aangepast wordt naar meerdere rijstroken;
  • de maatvoering op de plannen overal uniform en conform de principes uit het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen wordt gemaakt;
  • het ontwerp met betrekking tot groenaanplant en taluds in nauw overleg wordt besproken met SB/Groen en O&U; 
  • met betrekking tot onderhoud en beheersbaarheid van de taluds een schema door SB/Groen bezorgd wordt aan het ontwerpbureau;
  • de routing voor voetgangers verder onderzocht wordt om de ontsluiting tussen de woonwijk en Hobokense Polder/Blue Gate te garanderen en de veiligheid en leesbaarheid van de bereikbaarheid uit de bewoonde omgeving en de verbinding met de Hobokense Polders, alsook  de bereikbaarheid en leesbaarheid van de trap te maximaliseren.;
  • tijdens de uitvoeringswerken de onderbreking voor fietsers tot het minimum beperkt wordt.

Het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein wordt meegenomen in de volgende fase, voorontwerp. Ze brengen geen significante wijzigingen aan het voorliggende concept.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
1SMB040206 - Flankerende maatregelen in het kader van Masterplan 2020

Besluit

Bij dit besluit werd een amendement ingediend door Guy Milis, Tim Joye, Hilde Smeulders en Elke Heylen:

  • De districtsraad vraagt de ontwerpers in de mate van het mogelijke een natuurstrook te integreren in het ontwerp. De nieuwe Krugerbrug is een unieke gelegenheid om een natuurverbinding te maken voor planten en kleine dieren. 
  • De districtsraad vraagt om bij verder ontwerp maximaal aan te geven waar er spelgelegenheden kunnen worden voorzien en tevens op zoek te gaan naar de meest geschikte locatie voor de hondenloopzone in het project.

De districtsraad Hoboken keurt eenparig dit amendement goed.

De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende geamendeerde besluit goed.

De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het concept (20 mei 2019) voor een nieuwe fiets- en voetgangersbrug, Krugerbrug, districten Antwerpen en Hoboken gunstig. 

De districtsraad vraagt de ontwerpers in de mate van het mogelijke een natuurstrook te integreren in het ontwerp. De nieuwe Krugerbrug is een unieke gelegenheid om een natuurverbinding te maken voor planten en kleine dieren. 

De districtsraad vraagt om bij verder ontwerp maximaal aan te geven waar er spelgelegenheden kunnen worden voorzien en tevens op zoek te gaan naar de meest geschikte locatie voor de hondenloopzone in het project.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Krugerbrug_SWOU11634_concept_COD_verslag.pdf
  • Krugerbrug_SWOU11634_concept_participatiemoment22052019_verslag.pdf
  • Krugerbrug_SWOU11634_concept_Uitgangspuntennota.pdf
  • Krugerbrug_SWOU11634_concept_Verantwoordingsnota.pdf
  • Krugerbrug_SWOU11634_concept_COD_presentatie_MQ.pdf