Artikel 125, § 1 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat elk districtsbestuur een districtssecretaris heeft.
De mandaatopdrachten worden geregeld in de rechtspositieregeling van het stadspersoneel zoals laatst goedgekeurd door het college 21 september 2018 (jaarnummer 8087).
Artikel 125, § 2 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtssecretaris door de gemeenteraad wordt aangewezen, na advies van het districtscollege.
Het college nam op 13 februari 2009 (jaarnummer 2124) kennis van de mandaatopdracht van bestuurscoördinator (district). De bestuurscoördinator (district) wordt door de stadssecretaris belast met deze mandaatopdracht.
De decretale taken die de bestuurscoördinator (district) uitoefent als districtssecretaris, en die eveneens in de mandaatopdracht van bestuurscoördinator (district) zijn vermeld, worden aangewezen door de gemeenteraad.
De algemeen directeur heeft op 19 maart 2019 (jaarnummer 566) Inez Pycke met ingang vanaf 1 mei 2019, belast met de mandaatfunctie van bestuurscoördinator (district) ten behoeve van het district Hoboken, met een mandaatopdracht van 5 jaar.
Voor zij het ambt opneemt, legt de districtssecretaris tijdens de openbare vergadering van de districtsraad de eed af in de handen van de voorzitter van de districtsraad.
De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.
Mevrouw Inez Pycke, districtssecretaris in het district Hoboken, legt in handen van de voorzitter van de districtsraad de eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.'
De voorzitter geeft haar de akte van de eedaflegging.