Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_IP_00188 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Hoeve Den Pypeel (De Boerenschuur)

districtsraad Merksem
do 27/06/2019 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Wim Jochems, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2019_IP_00188 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Hoeve Den Pypeel (De Boerenschuur) 2019_IP_00188 - Interpellatie van raadslid Bavo De Mol: Hoeve Den Pypeel (De Boerenschuur)

Motivering

Indiener(s)

Bavo De Mol

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

za 22/06/2019 - 17:43

Toelichting

Geachte schepen,


Op sociale media konden we vernemen dat de familie Van Looy, die al generaties de hoeve Den Pypeel (of de Boerenschuur) aan de Laaglandlaan bewoont, een schrijven heeft ontvangen van het Agentschap Wegen & Verkeer dat hen meldt dat eind september de hoeve zal worden afgebroken.


De hoeve staat er al sinds de 18de eeuw en is een belangrijke herinnering aan het agrarisch verleden van ons district. Het is een van de weinige hoeves die Merksem nog telt. Bovendien vervult de hoeve en zijn bewoner een belangrijke rol van sociale controle naar de sportcluster en de volkstuinen toe.


Het Agentschap Wegen en Verkeer beroept zich op de bouwvalligheid van de hoeve om de afbraak te verantwoorden. Die bouwvalligheid lijkt het Agentschap op eerste zicht zelf te hebben vastgesteld. Nochtans werd de hoeve onlangs gerenoveerd door de huidige bewoner. Deze heeft een petitie opgestart om de hoeve te behouden.


De sloop lijkt om vele redenen nogal voorbarig te zijn. Hoewel de hoeve in de reservatiestrook is gelegen, blijkt uit het schrijven geen dringende noodzakelijkheid om de sloop te laten doorgaan. De timing van de aanleg van de A102 staat nog niet vast. Inschattingen zeggen ons dat ten vroegste 2024 men zou kunnen aanvatten aan de bouw van de A102. Bovendien is er nog geen vastgelegd plan dat zou aantonen dat de hoeve de aanleg van de A102 onmogelijk zou maken. Op het gewestplan, momenteel nog het enige officiële document dat min of meer een tracé van de A102 bepaalt, valt duidelijk te zien dat de snelweg verder weg ligt van de hoeve. De tweede spoorontsluiting zou volgens het gewestplan wel het erf snijden. De timing van deze spoorontsluiting is echter nog minder concreet dan die van de A102.


Het Toekomstverbond heeft ons overigens geleerd dat er in dergelijke gevallen wel degelijk oplossingen mogelijk zijn die én nieuwe infrastructuur mogelijk maken én maximaal waardevolle gebouwen en zones kunnen vrijwaren. Het dossier van het Noordkasteel en de naastgelegen SAMGA graansilo is hier een goed voorbeeld van.


Omdat het behoud van het erfgoed een belangrijk thema zou moeten zijn voor ons district had ik graag gepeild naar het politieke standpunt van het college in deze zaak en welke initiatieven zij eventueel al ondernomen heeft of nog wilt nemen om dit erfgoed te sparen voor volgende generaties.


Daarnaast lijkt het mij aangewezen dat de raad hier zich ook over uitspreekt en aan het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt om de zaak te herbekijken met een dosis pragmatisme. Dat betekent enerzijds dat zolang er geen aantoonbare dringende noodzakelijkheid is om de hoeve te slopen ten behoeve van de werkzaamheden aan A102 en/of de tweede spoorontsluiting, de sloop uit te stellen. Anderzijds om te vragen of er door kleine aanpassingen aan de tracés en/of werfzones het mogelijk is deze belangrijke en historische hoeve te vrijwaren van de sloop.