Mevrouw de schepen,
ik verneem van u graag:
1. Het resultaat van de metingen die de voorbije weken werden uitgevoerd in de roggestraat.
2. Welke uw verder plannen zijn Voorde leefbaarheid van deze wijk
Er zijn inderdaad recent opnieuw snelheidsmetingen gebeurd in de Roggestraat en de omliggende straten, mede naar aanleiding van vragen hier in de districtsraad . De voorbije weken hebben de snelheidsmetingen plaatsgevonden in de Roggestraat, de Klaverstraat en de Hennepstraat. Ook zijn er tijdens april en mei evaluatiemetingen gebeurt in de Rietschoorvelden en Distelhoek, omdat daar snelheidsremmers geplaatst zijn. Daar hebben we nagekeken of deze maatregelen effect hadden.
Uit de metingen blijkt dat er geen snelheidsprobleem is. De v85 (dit is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreven), ligt quasi overal tussen de 32 en 33 kilometer per uur.
Er is één rijrichting in de Roggestraat richting de Hennepstraat waar dit hoger ligt, de V85 is er 41 kilometer per uur is, maar daar is ook een beduidend minder aantal voertuigen, 919 voertuigen per week, terwijl in de andere straten dit rond de 1.800 à 1.900 voertuigen per week ligt.
De evaluatiemetingen tonen aan dat het snelheidsprobleem is opgelost in de straten waar de ingrepen zijn uitgevoerd.
Er is wel een verplaatsing gebeurd van het verkeer. Het aantal auto’s in Rietschoorvelden rijrichting Sluitberg daalde van 4754 naar 3901 per week . In de omgekeerde richting daalde het aantal auto’s van 2536 naar 2184. Het aantal auto’s in Distelhoek rijrichting Hennepstraat daalde van 3383 naar 1524. In de omgekeerde richting daalde het aantal licht van 4377 naar 4002.
Er zijn geen 0-metingen van de Roggestraat. Het kan dus wel zijn dat het aantal voertuigen daar verhoogd zijn. Uit de huidige metingen blijkt dat het aantal voertuigen in beide richtingen niet abnormaal hoog liggen voor een woonstraat. 1.711 voertuigen reden in de richting van de Klaverstraat. Dit zijn 244 voertuigen per dag in 1 richting. Het kan voor de inwoners dus wel zijn dat het aantal voertuigen is toegenomen, maar voor een niet-doodlopende straat zijn dit normale resultaten.
De gegevens zijn nog maar heel recent binnengekomen, de laatste metingen dateren van 6 juni tot 13 juni. We zullen nog verdere analyses moeten doen en bekijken of er nog maatregelen moeten komen. Wat al wel zeker is, dat we gezien deze cijfers, geen subsidie van stad hiervoor zullen krijgen. Dat wil niet zeggen dat we niets zullen doen, we hebben als district ook al geïnvesteerd in straten die bij de stad uit de boot vielen. We zijn momenteel bezig met de meerjarenplanning en daar zullen we alles tegenover elkaar moeten afwegen maar ik moet u wel eerlijk zeggen dat het probleem hier objectief gezien niet zo groot is.
Raadslid Mostafa Nassali: ik had gehoopt op een ander antwoord, de bewoners zien de problematiek anders, ik hoop dat we in de toekomst budgetten vrij kunnen maken voor zo’n straten.
ma 12/08/2019 - 11:40