Terug
Gepubliceerd op 26/04/2019

2019_DREK_00092 - Huishoudelijk reglement - District Ekeren - Goedkeuring

districtsraad Ekeren
ma 25/03/2019 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Freddy Geens, districtsraadslid ; Kurt Van Noten, districtsraadslid ; Ludo Van Reusel, districtsraadslid; Ann Koekhoven, districtsraadslid ; Annemie Plompen, districtsschepen; Tamara Heynen, districtsraadslid; Marc Elseviers, districtsschepen; Werner De Kerf, districtsraadslid; Mick De Maere, districtsschepen; Ellen Malfliet, districtsraadslid; Iris Marynissen, districtsraadslid; Filip Van den Broeck, districtsraadslid; Lotte Vergauwen, districtsraadslid; Guido Staes, districtsraadslid; Brecht Mertens, districtsraadslid; Martine Voets, districtsraadslid; Fabienne Van Damme, districtsraadslid; Beatrijs Dierick, districtsraadslid; Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Verontschuldigd

Ilse De Schutter, districtsraadslid

Secretaris

Karin Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2019_DREK_00092 - Huishoudelijk reglement - District Ekeren - Goedkeuring 2019_DREK_00092 - Huishoudelijk reglement - District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het district Ekeren heeft tot op heden geen eigen huishoudelijk reglement aangenomen. Het district volgde het BOSA zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2013 (jaarnummer 00046) en laatst gewijzigd op 10 januari 2014 (jaarnummer 00262).

Aangezien het DLB een aantal wijzigingen aanbrengt, werd het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen van 10 januari 2014 opgeheven en werd een nieuw reglement aangenomen met dezelfde titel. Dit reglement regelt enkel de bestuurlijke werking van stad en OCMW Antwerpen. Het district keurt een eigen huishoudelijk reglement goed met als titel Huishoudelijk reglement district Ekeren.

Dit reglement regelt de interne werking van de bestuursorganen van het district Ekeren. Het bevat de bepalingen die worden opgelegd voor artikel 38 DLB. Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad. Elke ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deze van het BOSA moet dan ook aldus worden uitglegd.

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikel 38 en artikel 119 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
  1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van districtsraadslid of lid van het districtscollege;
  2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de districtsraadsleden, alsook de wijze waarop de districtssecretaris of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
  3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de districtsraad openbaar worden gemaakt;
  4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor districtsraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die het district opricht en beheert;
  5. de voorwaarden waaronder de districtsraadsleden hun recht uitoefenen om aan de districtsburgemeester en het districtscollege mondeling en schriftelijke vragen te stellen;
  6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de districtsraadsleden;
  7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
  8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van het district, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
  9. de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
  10. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid.

De districtsraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.

  • Overeenkomstig artikel 54 en 129 DLB neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.

  • Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuur van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Aanleiding en context

Op 25 februari 2013 (jaarnummer 14) nam de districtsraad kennis van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) en van de toepassing van dit reglement op het district overeenkomtig artikel 4 van het BOSA. Op 26 mei 2014 (jaarnummer 00049) nam de districtsraad kennis van de wijziging van het BOSA.

Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd. Het DLB vervangt het Gemeentedecreet en voert een aantal bijkomende verplichte vermeldingen in die dienen te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raden en uitvoerende organen.

Op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) keurde de gemeenteraad het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed.

Het districtscollege keurde op 12 maart 2019 (jaarnummer 62) het nieuwe huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op het districtscollege van toepassing zijn en besliste om het huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TEK04 - Het beleid is gevoerd met veel verantwoordelijkheidszin, budgettair realisme en respect voor de Ekerenaar
1TEK0401 - Het districtsbeleid is realistisch gevoerd en wordt gekenmerkt door goed en efficiënt bestuur
1TEK040102 - De bestuurlijke werking van het district verloopt op een efficiënte en effectieve manier

Besluit

De districtsraad Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed met 12 stemmen voor en 8 stemmen tegen.

Stemden voor:

Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Ludo Van Reusel (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Martine Voets (N-VA), Ellen Malfliet (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Beatrijs Dierick (N-VA), Ronny Kruyniers (sp.a), Fabienne Van Damme (sp.a), Mick De Maere (Open vld),

 Stemden tegen:

Lotte Vergauwen (Groen), Guido Staes (Groen), Freddy Geens (Vlaams Belang), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang), Tamara Heynen (CD&V), Werner De Kerf (PVDA).

 

De districtsraad ekeren beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt het Huishoudelijk reglement district Ekeren goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Huishoudelijk_reglement_Ekn.pdf