Langzamerhand krijgt de Frans De l’Arbrelaan zijn definitieve vorm. Hopelijk kan de buurt binnenkort weer adem halen na een lange en zware beproeving van hun geduld. Het bestek voorzag oorspronkelijk een uitvoeringstermijn van 165 werkdagen. Ondertussen is het overduidelijk dat deze termijn niet gehaald werd. Sinds de start van de werken op 9 januari zijn er al 444 dagen gepasseerd. Grof gerekend komt dat op een 300-tal werkdagen. Bijna het dubbele dan de oorspronkelijke uitvoeringstermijn. Uiteraard waren er ernstige onvoorziene omstandigheden zoals het verwijderen van asbest. Toch blijven de vertragingen disproportioneel. Fase 1 (zonder asbest) van de werken nam al ? van de oorspronkelijke uitvoeringstermijn in.
Dat vraagt om een evaluatie.
Wanneer zullen de werken nu volledig en definitief afgerond zijn?
Is de schepen tevreden van hoe de zaken zijn gelopen?
Wie is er volgens de schepen verantwoordelijk voor de ongeziene vertraging?
Welke stappen heeft de schepen ondernomen om de opgelopen vertragingen te remediëren?
Antwoord districtsschepen Wendy Simons:
Dank voor uw vraag.
Ik heb goed nieuws: de rijweg van fase 2 zal morgen terug opengesteld worden, en langs de oneven zijde (fase 1) zal de rijrichting omgedraaid worden, zodat deze volgens de definitieve situatie loopt.
De aannemer heeft wel nog enkele kleine herstellings- en aanpassingswerken die hij dient uit te voeren: Er ligt een putdeksel van De Lijn wat los, de goot op de plateau aan de Ridder van Parijsstraat watert niet goed af, aanpassen van een plantenvak maar deze werken moeten uitgevoerd worden zonder dat de straat wordt afgesloten met maximaal een plaatselijk parkeerverbod.
Het perron moet ook nog afgewerkt worden, hierbij is het vooral wachten op de invulling van de plantvakken en het leveren van het hekwerk zodat ze hetzelfde uitzicht heeft als op de Bredabaan.
We zitten nu op 196 dagen en er wordt geschat dat we zullen eindigen op +/- 220 dagen. De effectieve einddatum van de werken zal voornamelijk afhangen van de levering van het hekwerk. Dat is inderdaad meer dan oorspronkelijk gepland omdat er meerwerken waren:
We zitten dus inderdaad over termijn, maar veel minder dramatisch dan u doet uitschijnen.
De vervolgstap is nu de meerwerken op het college brengen. Zodra er zicht is op de gevraagde termijnverlenging zal er dan ook een PV van ingebrekestelling verstuur worden om de aannemer er op te wijzen dat hij zijn termijn overschreden heeft.
Raadslid Bavo De Mol: ik ben uiteraard heel blij dat de straat terug wordt opengesteld, er werd mij gemeld dat er toch weinig mensen soms op de werf stonden, spijtig dat de aannemer blijkbaar het risico van boetes neemt, daarom kan men dan aandringen op stevigere boetes bij de stad.
wo 17/04/2019 - 11:58