Samenstelling
Aanwezig
Olivier Elias, voorzitter districtsraad;
Luc Moerkerke, districtsschepen;
Marc De Meyer, districtsraadslid;
Patrick Paredaens, districtsraadslid;
Marij Preneel, districtsburgemeester;
Kristine Matheussen, districtsraadslid;
Omar Al Jattari, districtsschepen;
Stephanie Van Houtven, districtsschepen;
Fatima Talhaoui, districtsraadslid;
Hans Gooris, districtsraadslid;
Kurt Van Daele, districtsraadslid;
Ben Van Duppen, districtsschepen;
Sharmin Shayla, districtsraadslid;
Said Boussacouq, districtsraadslid;
Hans Maes, districtsraadslid;
Mariam El Osri, districtsraadslid;
Abdullah Ibrahim, districtsraadslid;
Anneleen Lauwers, districtsraadslid;
Julie De Weerdt, districtsraadslid;
Pieter Vissers, districtsraadslid;
Mohamed Zougagh, districtsraadslid;
Eva Van Keer, districtsraadslid;
Homa Amin, districtsraadslid;
Aïssatou Cissé, districtsraadslid;
Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris;
Linda Snoeys, districtssecretaris
Afwezig
Jos D'Haese, districtsraadslid
Secretaris
Linda Snoeys, districtssecretaris
Voorzitter
Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_IP_00152 - Interpellatie van raadslid Julie De Weerdt: Parkeerplaatsen autodelen
Motivering
Indiener(s)
Julie De Weerdt
Gericht aan
Stephanie Van Houtven
Tijdstip van indienen
wo 22/05/2019 - 22:18
Toelichting
Meer en meer bewoners van Borgerhout beginnen gebruik te maken van autodelen. En dat is een goede zaak voor de parkeerdruk in de stad.
Onderzoek toont aan dat een particuliere auto gemiddeld 95% van de tijd stilstaat. Onze zeer schaarse publieke ruimte wordt dus overspoeld door een zee van weinig gebruikte, stilstaande auto’s. Zonde.
Uit onderzoek blijkt dat een deelauto gemiddeld twaalf particuliere auto’s vervangt (Dirk Lauwers, Ugent).
Het lijkt mij dan ook logisch dat het beleid dit deelsysteem ondersteunt. Dit gebeurt momenteel in de vorm van gereserveerde parkeerplaatsen: mét of zonder beugel.
De meer bekende deelsystemen zoals Cambio kunnen gebruik maken van duidelijk gesignaleerde plaatsen met een beugel. Daarnaast voorziet de overheid ook gereserveerde plaatsen voor autodelen zonder beugel.
Hier kunnen de andere deelsystemen zoals degage of cozycar gebruik van maken. Hierbij delen particulieren hun eigen auto met andere mensen uit de buurt.
Ik meen dat de stad Antwerpen de autodeelplaatsen mét beugel wil afschaffen en voornamelijk zou willen inzetten op autodeelplaatsen zonder beugel.
-
Welke visie heeft onze schepen van Mobiliteit Stephanie van Houtven hierop?
-
Kunnen wij hierover een advies formuleren naar de stedelijk overheid om hier meer duidelijkheid in te krijgen?