Geachte voorzitter
In de tiende resolutie van het stedelijk bestuursakkoord kondigt het stadsbestuur aan om deze legislatuur werk te maken van een systematische buurtleefbaarheidsaanpak om zo de verkeersleefbaarheid in de stad te verbeteren.
Op de raadszitting van 23 april 2019 keurde dit college een motie rond deze buurtleefbaarheidsaanpak goed. Het concrete voorstel was om in Borgerhout met drie proefprojecten te starten. We stelden de Borsbeekstraat-Gijselsstraat, de straten van de wijk Den Dreihoek en de Joe Englishbuurt voor. Deze dichtbevolkte wijken hebben al jaren te kampen met een overvloed aan wagens. Er is continu sluipverkeer, en er wordt regelmatig veel te snel gereden. Behalve de overduidelijke problemen op vlak van verkeersveiligheid, moeten de bewoners ook afrekenen met geluidsoverlast en erge luchtkwaliteit. Kortom, genoeg reden om deze plekken prioritair aan te pakken via een buurtleefbaarheidsaanpak.
Behalve dit voorstel voor drie pilootprojecten, vroegen we in diezelfde motie om een toelichting rond de plannen en timing omtrent de buurtleefbaarheidsaanpak en om te verduidelijken hoe district en buurt hierin zullen worden betrokken.
De goedgekeurde motie werd, zoals de procedure voorschrijft, als advies voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Op 10 mei werd het advies vervolgens door het college toegewezen aan schepen voor mobiliteit Koen Kennis. Hij kreeg daarop 40 werkdagen de tijd om een antwoord te formuleren. Dit antwoord wordt na goedkeuring door het college aan het district bezorgt.
Ondertussen zijn we 115 werkdagen verder en hebben we nog steeds geen antwoord. Eigenlijk is de vraag simpel: hoe kan dit? We stellen echter vast dat ons enthousiasme jammer genoeg niet gedeeld wordt op stedelijk niveau.
Dit maakt het werken natuurlijk lastig, vandaar de volgende vragen:
Alvast bedankt voor uw antwoorden