Terug
Gepubliceerd op 10/06/2020

2019_IP_00173 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Borgerhout

districtsraad Borgerhout
ma 24/06/2019 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Mohamed Zougagh, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Hans Gooris, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_IP_00173 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Borgerhout 2019_IP_00173 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Borgerhout

Motivering

Indiener(s)

Marc De Meyer

Gericht aan

Stephanie Van Houtven

Tijdstip van indienen

di 18/06/2019 - 22:08

Toelichting

Zeer binnenkort starten de werken aan het oprittencomplex van Borgerhout thv de Ring.

In de brochure lezen we: “De bypass aan de afrit komende van Antwerpen-Zuid verdwijnt waardoor er minder conflicten ontstaan tussen afslaand verkeer en fietsers (die het ringfietspad volgen)”.

Hierdoor gaan we terug naar de situatie zoqls ze lang geleden was.

Op vraag van de districtsraad van Borgerhout werd gevraagd om deze gevaarlijke situatie met afslaand verkeer veiliger te maken voor de fietsers.

De toenmalige oplossing ?

De nu bestaande bypass !

Nu deze gaat verdwijnen mogen we ons gerust de vraag stellen hoe dit gaat opgelost worden.

Ook is het fietsverkeer zodanig toegenomen dat het niet denkbeeldig is dat er per groentijd maar weinig auto’s richting Luitenant Lippenslaan zullen kunnen afslaan bij gelijk groen voor auto’s en fietsers.

Dit kan gemakkelijk leiden tot files op de afrit die tot op de Ring reiken, wat absoluut geen veilige situatie is.

Nu reeds staan er al soms files tot op de Ring sdoordat het verkeer op de afrit richting stad geblokkeerd wordt door het verkeer richting stad dat toch het kruispunt op rijd terwijl er al een file staat richting stad.

Verder lezen we: “We vernieuwen de fiets- en voetpaden. Aan het kruispunt met de Singel komen ruime wachtzones en tweerichtingsfietsoversteken voor fietsers langs de Singel”.

Het verkeer op dit kruispunt is nu al hectisch genoeg dat men fietsers nu langs twee richtingen toelaat dit onoverzienbare kruispunt langs alle richtingen over te steken.

Dit is gewoon vragen om ongelukken, zeker gezien vele fietsers niet meer weten dat we in België nog steeds rechts van de rijbaan rijden.

Vragen:

1) Hoe gaat de verkeersafwikkeling op de afrit veilig voor iedereen kunnen gaan verlopen ?

2) Hoe denkt men de veiligheid van de fietsers te kunnen garanderen op het kruispunt met de Singel als deze in twee richtingen mogen oversteken ?

Initiatiefrecht

.