Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_MOT_00029 - Voorstel tot motie van raadslid Said Boussacouq: District Borgerhout vraagt evaluatie heraanleg rond Turnhoutsepoort en begin Turnhoutsebaan

districtsraad Borgerhout
ma 29/04/2019 - 20:00 districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Stephanie Van Houtven, districtsschepen; Hans Gooris, districtsraadslid; Kurt Van Daele, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Mohamed Zougagh, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2019_MOT_00029 - Voorstel tot motie van raadslid Said Boussacouq: District Borgerhout vraagt evaluatie heraanleg rond Turnhoutsepoort en begin Turnhoutsebaan 2019_MOT_00029 - Voorstel tot motie van raadslid Said Boussacouq: District Borgerhout vraagt evaluatie heraanleg rond Turnhoutsepoort en begin Turnhoutsebaan

Motivering

Indiener(s)

Said Boussacouq

Gericht aan

Olivier Elias

Tijdstip van indienen

di 23/04/2019 - 21:11

Toelichting

Eind 2017 werden de werken ter hoogte van de Turnhoutsepoort/Stenenbrug opgeleverd. De bedoeling was dat de vernieuwde poorten een toegang tot de stad vormt die voor alle weggebruikers veiliger en comfortabeler is dan voorheen.

 

Nu de heraanleg een jaar achter de rug is, blijken op heel wat vlakken dat de nieuwe verkeersinrichting in verkeersveiligheid tekort schiet. Zo stellen we het volgende vast:

  1. Dat automobilisten gevaarlijk snel over de het vernieuwde deel van de Turnhoutsebaan tussen Stenenbrug en Turnhoutsepoort kunnen rijden, voornamelijk staduitwaarts. Dit lijkt ons het gevolg van de afwezigheid van verkeersremmende maatregelen en de afstemming van de verkeerslichten. De nieuw aangelegde oversteekplaats voor voetgangers is hierdoor uitermate gevaarlijk. Voor mensen die minder mobiel zijn en voor kinderen is deze situatie extra gevaarlijk.
  2. Dat het fietsverkeer ter hoogte van de Stenenbrug staduitwaarts en stadinwaarts gemengd wordt met zowel het autoverkeer als het tram- en busverkeer, wat tot zeer onveilige situaties leidt. 
  3. Dat er zeer veel conflicten optreden tussen fietsverkeer en voetgangers enerzijds en autoverkeer anderzijds op de kruispunten van de Turnhoutsebaan en Stenenbrug met de Noordersingel. Aan deze kruispunten passeren dagelijks meer dan duizend fietsers van en naar werk, school, familie of vrijetijdsactiviteiten. 
  4. De biodiversiteit staat overal onder druk. De onbegroeide hellende vlakken langs de spoorwegen kunnen daarom beter benut worden. Een ecologische invulling met wilde bloemen en planten die insecten aantrekken kunnen dienen als voedsel voor vogels, bijen,... .
  5. De fietsersdoorgang onder de spoorwegbrug ter hoogte van de Noordersingel met de Statielei/Karel Geertsstraat als route voor de fietsstraat lijkt nog niet afgewerkt. Vervolgens palmt het VELO-station het pleintje in aan de uitgang van deze doorgang terwijl dit perfect op een andere plaats gezet zou kunnen worden. Het verplaatsen van het VELO-station geeft de mogelijkheden om de ruimte anders in te richten en te laten gebruiken door bewoners bv. spelaanleidingen voor kinderen, zitbanken voor ouderen en jongeren,...

  

Voorstel tot advies:

Artikel 1: De Borgerhoutse Districtsraad vraagt het Antwerpse Schepencollege om er bij het Vlaams Gewest op aan te dringen de verkeersinrichting van de Turnhoutsebaan in aanloop naar en ter hoogte van de Turnhoutsepoort en de Stenenbrug tussen Turnhoutsebaan en Noordersingel te herevalueren vanuit het oogpunt van de zwakke weggebruikers. Meer bepaald vragen we  

  1. de veiligheid te garanderen ter hoogte van de oversteekzones door bijvoorbeeld een herinrichting met verkeersremmende maatregelen. 
  2. de fietsveiligheid verhogen op de Stenenbrug door verkeersstromen te scheiden.
  3. de kruispunten van Stenenbrug en Turnhoutsebaan met de Noordersingel volledig conflictvrij te maken. 
  4. de inplanting van het velo-station op het pleintje aan de Statielei te herbekijken zodat deze ruimte beter kan ingericht worden naar noden van de buurt.

Artikel 2: De Borgerhoutse Districtsraad vraagt het Antwerpse Schepencollege om extra maatregelen te nemen om het sluipverkeer langs de Engelselei vertrekkend van de bovenvernoemde zone tegen te gaan.

Artikel 3: De Borgerhoutse Districtsraad vraagt het Antwerpse Schepencollege om met het Agentschap Wegen en Verkeer om met het Agentschap voor Natuur en Bos te bekijken welke groenvoorziening het best kan worden voorzien op de hellende vlakken langs de spoorwegen.

Initiatiefrecht

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het voorstel goed met 17 stemmen voor en 5 onthoudingen.

Stemden ja: Groen, sp.a, PVDA, CDenV, Vlaams Belang 

Heeft zich onthouden:   N-VA,