De Lijn plant vanaf de herfstvakantie 2019 een nieuwe dienstregeling voor een heel aantal lijnen. Dit heeft een grote impact op de mobiliteit van Borgerhout naar het stadscentrum en het Zuid.
Tramlijn 24 zal voortaan van Silsburg naar het Havenhuis rijden (ipv Silsburg naar de Melkmarkt)
Tramlijn 8 zal ingekort worden van P+R Wommelgem tot Astrid (ipv P+R Wommelgem naar Zuid).
Dit heeft enkele grote knelpunten voor Borgerhout:
Doordat tramlijn 24 ingekort wordt tot Astrid verliezen Deurne en Borgerhout hun enige rechtstreekse verbinding naar het stadscentrum. Om vanuit Borgerhout in het stadcentrum te geraken zal er aan Astrid overgestapt moeten worden op tram 11 en deze rijdt slechts met een lage frequentie.
Het inkorten van tramlijn 8 heeft tot gevolg dat een verbinding met Antwerpen Zuid veel moeilijker wordt. Momenteel zijn er namelijk twee intensief gebruikte tramlijnen die Borgerhout en Deurne verbinden met het Zuid. Op de spits kan je elke 4 minuten een tram nemen en dit is broodnodig. Deze trams zitten nu al overvol met pendelaars naar de kantoren op Zuid, KdG, OLV college, Sint-Lievens, etc. Wanneer tramlijn 8 wordt afgeschaft wordt de frequentie en tramcapaciteit tussen Astrid en zuid gehalveert van ca. 2800 plaatsen/uur naar ca. 1400 plaatsen per uur. Pendelaars verliezen niet alleen tijd en comfort door een verplichte overstap aan Astrid (i.p.v. een rechtstreekse verbinding), bovendien zal er ook geen plaats zijn bij overstap op de nu al tjokvolle trams aan Astrid.
De premetrostations Drink, Carnot, College en Morhoven, die ook voor een betere ontsluiting zouden zorgen vanuit Borgerhout, zijn nog niet in gebruik.
Bij deze wijzigingen in dienstregeling wordt niet gesproken over flankerende maatregelen op andere lijnen.
Daarom vragen wij dat de Lijn met spoed - op de raadscomissie van oktober - een toelichting komt geven over de plannen voor de wijziging van de tramlijnen vanaf november.
De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.