Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SMB040206A00000.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei zijn lokale straten.
Het fietspad wordt gefinancierd met bovenlokale budgetten waarvoor het college bevoegd is.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Indicatief kader en nota flankerende fietsmaatregelen | Goedkeuring college | 1 juli 2016 | 5918 |
Concept en mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 14 juli 2017 | 6420 |
Concept | Advies districtsraad Hoboken | 15 januari 2018 | 1 |
Het college keurde in zitting van 14 juli 2017 (jaarnummer 6420) het concept, inclusief de mobiliteitsvoorwaarden, voor het fietspad in de Hertoglei goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Er werd een bijkomend deel fietspad uitgewerkt tot aan de spoorwegovergang met de Louisalei.
Aan de kruising tunnel - fietspad zal er door de kleur van het asfalt (fietsostrade rood en wandelweg naar de tunnel geel) een duidelijk onderscheid zijn in prioriteit van beide paden. Waar beide paden samenkomen zal door middel van markering duidelijk gemaakt worden dat er een kruising is met een fietsostrade. De afstand tunnel – fietsostrade is ruim waardoor de fietsers of voetgangers komende uit de tunnel een goed zicht hebben op het fietsverkeer op de fietsostrade.
De oversteek naar de kribbe is gewijzigd, zodat deze gemakkelijk en veilig kan bereikt worden vanaf de fietsostrade en vice versa.
In het voorliggend ontwerp is de knip tussen Fodderiestraat en Hertoglei behouden.
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve parkeerbalans. In de Hertoglei komt er 1 parkeerplaats bij. Het bestaande sorteerstraatje verdwijnt.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat er een wijziging is van meer dan 150m² materiaal.
Op 29 januari 2018 heeft het coördinatieoverleg openbaar domein een gunstig advies uitgebracht op het voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:
De technische en ontwerpvoorwaarden worden bekeken en aangepast. De markeringen moeten nog met de Provincie besproken worden. De kruising met de Kapelstraat is beproken met de verkeerspolitie en zal waar mogelijk geoptimaliseerd worden.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (16 april 2018) voor het fietspad in de Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei, district Hoboken goed, op voorwaarde dat er een oplossing komt voor het verdwijnen van het sorteerstraatje in de Fodderiestraat. Het Katharina Lundenhof is geen oploissing voor de doelgroep, want te ver..
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |
SW/O&U/ONT | opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties |