Terug
Gepubliceerd op 20/03/2019

2018_DCHO_00181 - Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei. Flankerende maatregelen, Fietspaden. SWOU11577 - definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
ma 18/03/2019 - 20:00 Zaal Jean Kramp
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Tom De Boeck, districtsschepen

Secretaris

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2018_DCHO_00181 - Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei. Flankerende maatregelen, Fietspaden. SWOU11577 - definitief ontwerp - Goedkeuring 2018_DCHO_00181 - Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei. Flankerende maatregelen, Fietspaden. SWOU11577 - definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SMB040206A00000.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. 

De Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei zijn lokale straten.

Het fietspad wordt gefinancierd met bovenlokale budgetten waarvoor het college bevoegd is.

Aanleiding en context

 

Fase Actie Datum Jaarnummer
Indicatief kader en nota flankerende fietsmaatregelen Goedkeuring college 1 juli 2016 5918
Concept en mobiliteitsvoorwaarden Goedkeuring college 14 juli 2017 6420
Concept Advies districtsraad Hoboken 15 januari 2018 1

Het college keurde in zitting van 14 juli 2017 (jaarnummer 6420) het concept, inclusief de mobiliteitsvoorwaarden, voor het fietspad in de Hertoglei goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

Er werd een bijkomend deel fietspad uitgewerkt tot aan de spoorwegovergang met de Louisalei.

Aan de kruising tunnel - fietspad zal er door de kleur van het asfalt (fietsostrade rood en wandelweg naar de tunnel geel) een duidelijk onderscheid zijn in prioriteit van beide paden. Waar beide paden samenkomen zal door middel van markering  duidelijk gemaakt worden dat er een kruising is met een fietsostrade. De afstand tunnel – fietsostrade is ruim waardoor de fietsers of voetgangers komende uit de tunnel een goed zicht hebben op het fietsverkeer op de fietsostrade.

De oversteek naar de kribbe is gewijzigd, zodat deze gemakkelijk en veilig kan bereikt worden vanaf de fietsostrade en vice versa.

In het voorliggend ontwerp is de knip tussen Fodderiestraat en Hertoglei behouden.

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve parkeerbalans. In de Hertoglei komt er 1 parkeerplaats bij. Het bestaande sorteerstraatje verdwijnt.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat er een wijziging is van meer dan 150m² materiaal.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

 Op 29 januari 2018 heeft het coördinatieoverleg openbaar domein een gunstig advies uitgebracht op het voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • de straatgoot in IIE1voorzien wordt;
  • kan bekeken worden of het kruispunt van de Cockerillplaats en de Kapelstraat mee opgenomen kan worden of toch minstens deze fietsoversteek en te voorzien met budgetwijziging 2018 ;
  • de aansluiting op het fietspad ter hoogte van de Emiel de Harvenstraat in het verlengde van de straat wordt aangelegd, met een obstakelvrije zone van minimaal 5m vóór de aansluiting (in functie van het garanderen van een goede zichtbaarheid bij het oversteken van fietsers);
  • de aansluiting van het fietspad ter hoogte van de Louisalei centraal en haaks op de bocht aangelegd wordt;
  • ter hoogte van de Louisalei een bufferruimte tussen de rijbaan en het dubbelrichtingsfietspad voorzien wordt;
  • in de Fodderiestraat een onderbreking/doorsteek voorzien wordt in de parkeerstrook aan de overzijde in functie van de bereikbaarheid van de serviceflats (met de fiets);
  • de fietspadmarkering op een aantal locaties (voornamelijk ter hoogte van aansluitingen) verder aangevuld worden met centrale witte onderbroken lijn en haaientanden;
  • de aansluiting in de bocht van de Hertoglei geoptimaliseerd wordt;
  • de kruising met de Kapelstraat mee opgenomen wordt omwille van de warmteleiding die voor de FOS wordt aangelegd;
  • de markeringen aangevuld worden in functie van het signalisatieplan na aftoetsen met provincie;

De technische en ontwerpvoorwaarden worden bekeken en aangepast. De markeringen moeten nog met de Provincie besproken worden. De kruising met de Kapelstraat is beproken met de verkeerspolitie en zal waar mogelijk geoptimaliseerd worden.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0402 - Begeleiding, planning en regie garanderen een kwalitatieve, gebiedsgerichte en geïntegreerde aanpak van de infrastructuurprojecten van het Masterplan 2020
1SMB040206 - Flankerende maatregelen in het kader van Masterplan 2020

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (16 april 2018) voor het fietspad in de Hertoglei, Fodderiestraat en Louisalei, district Hoboken goed, op voorwaarde dat er een oplossing komt voor het verdwijnen van het sorteerstraatje in de Fodderiestraat. Het Katharina Lundenhof is geen oploissing voor de doelgroep, want te ver..

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Mobiliteit       definitief signalisatieplan opmaken
SW/O&U/ONT opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties

Bijlagen

  • 20180129_COD_Verslag_11577.pdf
  • 20180413_plan1.pdf
  • 20180413_plan1M.PDF
  • 20180413_plan2.pdf
  • 20180413_plan3.pdf
  • 20180413_plan4.pdf
  • 20180413_plan6.pdf