Terug
Gepubliceerd op 09/07/2019

2019_DCAN_00420 - District Antwerpen. Boomsesteenweg (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 08/07/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00420 - District Antwerpen. Boomsesteenweg (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00420 - District Antwerpen. Boomsesteenweg (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de proefopstelling waar het tweerichtingsverkeer in de doorsteek tussen de Boomsesteenweg en de Jan Van Rijswijcklaan werd ingevoerd, werd door de verkeerspolitie, het district Antwerpen en de afdeling mobiliteit geëvalueerd. De huidige proefopstelling zal niet bestendigd worden, maar het beperkt eenrichtingsverkeer zal wel ingevoerd worden, met toegelaten rijrichting naar de Boomsesteenweg (artikel 1):
    • het sluipverkeer dat de lichten wenst te ontlopen op het kruispunt Olympiade wordt geweerd;
    • de vrachtwagens met oplegger, komende van de Jan Van Rijswijcklaan, kunnen zonder probleem de Boomsesteenweg blijven opdraaien en staan in de juiste rijrichting en langs de kant van het handelspand om te laden en lossen. Hierdoor wordt vermeden dat de leveranciers terug dubbel zouden staan op de rijbaan van de Jan Van Rijswijcklaan en de doorstroming van het verkeer komende van het Olympiadekruispunt en de Jan De Voslei belemmeren;
    • conflicten tussen in- en uitrijdende voertuigen, en met fietsers worden verminderd;
  • Stadsreiniging en grotere vrachtwagens kunnen bochten moeilijk nemen door hinderlijk geparkeerde wagens in de Boomsesteenweg, tussen de Jan De Voslei en de Landbouwstraat. Het profiel van de weg is er te krap om op de rijweg te parkeren. Door het parkeerverbod in te voeren, kan er opgetreden worden tegen foutparkeerders zodat Stadsreiniging en grotere vrachtwagens vlotter hun bochten kunnen nemen. Het parkeerverbod door middel van geel onderbroken strepen wordt langs de onbebouwde zijde ingericht omdat de meeste voertuigen tegen de rijrichting in parkeren (artikel 3); 
  • voor de supermarkt geldt er een parkeerverbod van maandag tot en met zondag, van 8:00 tot 17:00 uur. Thans is de supermarkt in samenspraak met zijn leveranciers overeengekomen om enkel nog in de voormiddag bevoorraad te worden. Voorgesteld wordt om de venstertijd in te perken van maandag tot en met zondag, van 8:00 tot 12:00 uur (artikel 7).
  • door het gewest werd met de heraanleg van het Olympiadekruispunt het doorlopend deel van Boomsesteenweg, ter hoogte van de hoofdbaan, heraangelegd. Het verhoogde toeleidend fietspad is niet langer aanwezig. Ook werd het doorlopend voetpad, tussen het nummer 514 en de parkeerhaven opgebroken en van een oversteekplaats voor voetgangers voorzien. Uit veiligheidsoverwegingen werden er betonnen jerseyblokken aangebracht om te voorkomen dat automobilisten toch langs hier de hoofdbaan van de Boomsesteenweg zouden oprijden. De oversteek voor voetgangers wordt nu gereglementeerd (artikel 12).  

De parkeerbalans neemt toe met twee parkeerplaatsen van maandag tot en met zondag van 12:00 tot 17:00 uur. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Boomsesteenweg in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 19 juli 2013 (jaarnummer 7394);
  • maakt deel uit van twee goedgekeurde zones 30, gekend als "Kiel" en "Valaar Oost";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 21 juni 2013 (jaarnummer 6236) de proefopstelling voor de Boomsesteenweg (stadsweg) goed. Deze opstelling werd geëvalueerd op 28 mei 2019. 

De dienst Stadsreiniging ondervindt moeilijkheden in het deel begrepen tussen de Jan De Voslei en de Landbouwstraat door hinderlijk geparkeerde voertuigen en vraagt om een oplossing.

Op 3 december 2018 vroeg de uitbater van de supermarkt ter hoogte van het nummer 277 om de venstertijd aan te passen aan hun leveringen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 1 juli 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Boomstesteenweg (gedeelte dat onder de bevoegdheid van stad staat) in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 juli 2013 (jaarnummer 7394).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen