Terug
Gepubliceerd op 26/11/2019

2019_DCAN_00712 - District Antwerpen. Constitutiestraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 25/11/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00712 - District Antwerpen. Constitutiestraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00712 - District Antwerpen. Constitutiestraat - Proefopstelling. Schoolstraat. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer; 
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Bij aanvang en einde van de schooldag wordt gedurende een half uur voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen.

Een vrijwilliger of gemachtigd toezichter plaatst hiervoor nadarhekken in de nabijheid van de school:

  • de straat is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer door middel van nadarhekken ter hoogte van de Regentstraat en de Congresstraat;
  • het verkeersbord dat de toegang verbiedt (C3 met onderbord "op schooldagen, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 8.30 uur en van 14.55 tot 15.25 uur. Op woensdag van 8.00 tot 8.30 uur en van 11.55 tot 12.25 uur, uitgezonderd voor fietsers") wordt op de hekken aangebracht.

De proefperiode start op 18 november 2019 en loopt tot 30 juni 2020.
Om het verkeer in de wijk te ontsluiten, werd de rijrichting van de Bisschopstraat omgekeerd en werd het beperkt eenrichtingsverkeer in de Constitutiestraat uitgebreid tot aan de Congresstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Aanleiding en context

De Constitutiestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 24 september 2012 (jaarnummer 863);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30 'Antwerpen-Noord';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het district Antwerpen wenst een schoolstraat in te voeren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

lokale verkeerspolitie, advies van 17 september 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Constitutiestraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20191119_NT_1-1.pdf