Terug
Gepubliceerd op 07/01/2020

2020_CBS_00004 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124627. Mechelsesteenweg 251. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 06/01/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00004 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124627. Mechelsesteenweg 251. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00004 - Omgevingsvergunning - OMV_2019124627. Mechelsesteenweg 251. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019124627

Gegevens van de aanvrager:

de heer Isidore Mörsel met als adres Mechelsesteenweg 251 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 251 en Maanstraat ZN te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6sectie F nrs. 1358E12, 1358P12, 1358B13, 1358L12 en 1358A13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een poort in de tuinmuur aan zijde Maanstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/01/1963: vergunning (18#44712) voor een hofmuur;

-          29/05/2002: vergunning (86#8720874) voor het verbouwen en uitbreiden van een woning;

-          19/03/2003: vergunning (556#38) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          28/05/2003: vergunning (86#30305) voor het uitbreiden van een terras.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning van vier traveeën en twee bouwlagen onder mansardedak met oeils-de-boeufs;

-          grote parktuin tot achteraan aan zijde Maanstraat;

-          tuinmuur in baksteen wit gekaleid met roodbruine pannen en voorzien van een enkele deur.

Huidige toestand

-          vastgesteld als bouwkundig erfgoed (Id:7326) als Neoclassicistisch herenhuis;

-          tuinmuur aan de zijde van de Maanstraat:

  • wit gekaleid, voorzien van gegolfde roodbruine dakpannen;
  • hoogte tuinmuur is 2,68 meter;
  • over volledige breedte werd boven de tuinmuur een mosgroen draadnet geplaatst tot een hoogte van 3,68m;

-          de woning maakt geen deel uit van de aanvraag.

Gewenste toestand

-          nieuwe poort en opening in tuinmuur aan Maanstraat:

  • stalen schuifpoort (hekwerk met spijlen);
  • hoogte poort is 2,45 meter;
  • opening in muur ca. 7 meter;

-          behoud van bestaand hekwerk in draad bovenop tuinmuur. 

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van een poort in de tuinmuur aan de zijde Maanstraat;

-          regulariseren van draadhek op de bestaande tuinmuur.  

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 november 2019

18 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 12 Levendige plint:
    de toegangspoort heeft een breedte van 7 meter in plaats van de maximale 6 meter die toegelaten is volgens dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Volgens artikel 12 van de bouwcode mag een toegangspoort maximaal 6 meter breed zijn. Dit houdt verband met de kwaliteit van het straatbeeld. De aangevraagde poort heeft een breedte van 7 meter. Dit is een gevolg van de minimaal noodzakelijke draaicirkel om vanuit de zeer smalle straat die niet voorzien is op autoverkeer, het terrein op te rijden. Omdat deze openmazige poort uitzicht geeft op een groene tuin zal de bredere poort geen negatieve impact hebben op de beleving van de straat. Zelfs het tegendeel kan gesteld worden. Een afwijking op artikel 12 kan dan ook gemotiveerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


Dit is een verkeersvrije straat die niet voorzien is op autobewegingen. Dagelijks toeritten zijn hier absoluut niet wenselijk en moeten voorkomen worden. De aangevraagde poort wordt enkel geplaatst om onderhoud aan de tuin mogelijk te maken en zal daarom een toelaatbare minimale impact hebben op het verkeer in de straat.

De poort kan niet gebruikt worden als toegang voor parkeerplaatsen. Er wordt geen vergunning verleend voor parkeerplaatsen in de tuin.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het ontwerp van de poort is geïntegreerd in de ritmering van de bestaande tuinmuur door aan te sluiten op exact drie traveeën van de originele tuinmuur. De uitvoering zorgt voor een zicht op de achterliggende groene tuin vol waardevolle hoogstammige bomen. Dit heeft minstens dezelfde visuele kwaliteit dan de karaktervolle oude tuinmuur.

De verhoging van de tuinmuur met mosgroene draadnetten heeft een beperkte visuele impact en doet geen afbreuk aan het karakter van de tuinmuur. Een massieve ophoging van de muur zou in geen geval wenselijk zijn.

 

Cultuurhistorische aspecten

Omdat het betreffende gebouw is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit leest als volgt:
Tegen het creëren van een poortopening is geen bezwaar vanuit het oogpunt van de stedelijke dienst monumentenzorg. De poort neemt de plaats in van drie traveeën van de muur en wordt ingepast binnen de bestaande ritmering van muurvelden en steunberen.

De poort heeft een hoogte van +2,45 meter en reikt daarmee tot onderaan de dakpannen die de muur afdekken. Men kan zich afvragen of het dan nog van nut is om de bestaande, atypische paneelafsluiting in geplastificeerd verzinkt hekwerk bovenop de bestaande muur te behouden.”

 

Het verwijderen van de draadnetten bovenop de oude tuinmuur zou de beeldkwaliteit van de Maanstraat ten goede komen, maar is niet dermate storend dat dit uitgesloten moet worden uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het betreft een poort voor sporadische toegang voor het onderhoud van de tuin. Dit gebruik is niet storend voor de omgeving en voldoet aan de goede ruimtelijke ordening.

Voor de plaatsing moet geen waardevol groen worden gekapt. De onderhoudstoegang garandeert eerder het kwalitatief behoud van deze groene oase in de stedelijke omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Lastvoorwaarden

1.      De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 januari 2020

Verslag GOA

23 december 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Lastvoorwaarden

1.      De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.