Terug
Gepubliceerd op 03/02/2020

2020_CBS_00760 - Omgevingsvergunning - OMV_2019135002. Koningin Astridplein 33. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00760 - Omgevingsvergunning - OMV_2019135002. Koningin Astridplein 33. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00760 - Omgevingsvergunning - OMV_2019135002. Koningin Astridplein 33. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019135002

Gegevens van de aanvrager:

NV D. MICHELANGELO - IMMO met als adres Koningin Astridplein 33 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Koningin Astridplein 33 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8sectie H nr. 963K2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van de verdiepingen tot vier studio's

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/10/1990: vergunning (86#900208) voor het wijzigen van de winkelpui en het herinrichten van het gelijkvloers;

-          08/10/1998: weigering (86#980141) voor het verbouwen van een wisselkantoor tot een juwelierszaak met wisselkantoor;

-          09/09/2005: vergunning (20051550) voor het regulariseren van verbouwingswerken juwelierswinkel en inpandige verbouwingen.

 

Vergunde toestand

 

-          een handelspand in gesloten bebouwing bestaande uit vier bouwlagen met een mansardedak aan de voorkant en een schuin dak als achterste dakvlak;

-          het gelijkvloers is voorzien van een juwelierswinkel en een afzonderlijke toegang naar de bovenliggende verdiepingen;

-          de 1ste en 2de verdieping zijn voorzien als kantoorruimte en archief;

-          de derde en vierde verdieping zijn voorzien als bergingen en zolderruimte;

-          de voorgevel is bepleisterd en geschilderd in een lichtgrijze kleur en afgewerkt met arduinen boorden;

-          de winkelpui is bekleed met witte marmer en het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in zwart gemoffeld aluminium.

 

Huidige toestand

 

-          een handelspand in gesloten bebouwing bestaande uit vier bouwlagen met een mansardedak aan de voorkant en een schuin dak als achterste dakvlak;

-          het gelijkvloers is voorzien van een juwelierswinkel en een afzonderlijke toegang naar de bovenliggende verdiepingen;

-          de verdiepingen zijn voorzien van vier logies;

-          de zolderverdieping wordt gebruikt als mezzanine bij het logie op de vierde verdieping;

-          boven de bestaande reclamepanelen is een bijkomends reclamepaneel geplaatst;

-          aan de wit marmeren bekleding naast de inkomdeuren is een reclamepaneel en een haaks reclamebord aangebracht.

 

Gewenste toestand

 

-          een handelspand in gesloten bebouwing bestaande uit vier bouwlagen met een mansardedak aan de voorkant en een schuin dak als achterste dakvlak;

-          een juwelierswinkel op het gelijkvloers en een afzonderlijke toegang naar de bovenliggende verdiepingen;

-          4 toeristische logies op de verdiepingen;

-          voorgevel te herstellen naar de vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          functiewijziging op de verdiepingen van kantoren, archiefruimten en bergingen naar 4 toeristische logies;

-          uitbreiding van het achterhuis op verdieping 2.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 december 2019

13 januari 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

10 december 2019

16 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

10 december 2019

16 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

10 december 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 december 2019

12 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgende punten:

 

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

het is niet duidelijk op de plannen hoe de bouwdiepte van achterbouw op de 2de verdieping zich verhoudt ten opzichte van de centrale lichtschacht bij de rechtergebuur;

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

logie 3 op de 3de verdieping heeft een vrije hoogte van 2,57 meter, waar de vereiste hoogte 2,60 meter is;

logie 4 op de 4de verdieping heeft een vrije hoogte van 2,38 meter, waar de vereiste hoogte 2,60 meter is;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de achterste kamer van logie 2 heeft geen raam dat uitgeeft naar de buitenlucht of voorziet in natuurlijke lichtinval;

de achterste kamer van logie 4 heeft geen raam dat uitgeeft naar de buitenlucht of voorziet in natuurlijke lichtinval.

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Gelet op de functiewijziging naar toeristische logies werd er advies gevraagd aan de dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie. Gelet op de beperkte omvang hebben zij geen bezwaar. Het voorzien van toeristische logies is principieel aanvaardbaar in woongebieden en functioneel inpasbaar in de omgeving van het centraal station.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag voorziet een beperkte uitbreiding ter hoogte van de achterbouw op de 2de verdieping. Op de plannen van de vergunde toestand van de 2de verdieping is een plat dak aanwezig.

 

Het is niet duidelijk hoe dit volume zich gedraagt tot de centrale lichtschacht van de rechter gebuur. Gelet op de beperkte afstand van 1 meter van dit volume tot de rechter perceelgrens, de onduidelijke bestemming van deze kamer en door het ontbreken van een raam naar de buitenlucht in de achterste kamer van logie 2, zal dit volume worden uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de voorgevel. Het gelijkvloers wordt hersteld naar de laatst vergunde toestand. De licht bepleisterde voorgevel met stenen plint is inpasbaar in de omgeving van het station en het Koningin Astridplein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De plafondhoogte van logie 3 is 2,57 meter en deze van logie 4 slechts 2,38 meter. Dit is in strijd met artikel 21 van de bouwcode.

Voor logie 3 kan een afwijking worden toegestaan gelet op de beperkte afwijking van 3 cm en aangezien de verblijfsruimten over voldoende grote ramen beschikken naar de buitenlucht.

Voor de plafondhoogte van 2,38 meter voor logie 4 zal geen afwijking worden toegestaan.

Bovendien beschikt de achterste kamer van logie 4 niet over een raam conform artikel 24 van de bouwcode. Door voorliggende afwijkingen zal het voorzien van een toeristische logie op verdieping 4 en de zolderruimte worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Ook de achterste kamer van logie 2 beschikt niet over een raam dat uitgeeft in de buitenlucht zoals voorgeschreven in artikel 24 van de bouwcode. Samen gelezen met de beoordeling over de inplanting en het ruimtegebruik zal het achterliggende volume worden uitgesloten uit de vergunning, waardoor deze achterste kamer wel over een raam beschikt naar de buitenlucht.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De winkel op het gelijkvloers blijft ongewijzigd.

De kantoren, archiefruimte en bergingen op de bovenliggende verdiepingen worden verbouwd tot 4 logies met eigen keuken en badkamer.

 

De logies kunnen beschouwd worden als hotelkamers met 2 of 3 sterren (afgaand op de oppervlakte). We hanteren de parkeernormen uit CROW voor hotel (3 sterren = 0,2 per kamer, 2 sterren = 0,135 per kamer).

4 kamers met 3 sterren ? 4 x 0,2 = 0,8 ? 1 OF 4 kamers met 2 sterren ? 4 x 0,135 = 0,54 ? 1. Beide berekeningen bekomen een parkeerbehoefte van 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De oppervlakte van de vergunde kantoren inclusief archiefruimte is +- 80m². De parkeernorm voor kantoren nabij Centraal Station is 0,6/100m² ? 80m² x 0,6/100m² = 0,48 ? 0.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Uitsluitingen

 

1.      het volume in de achterbouw op verdieping 2 zoals in rood aangeduid op de plannen;

2.      het wijzigen van de functie van bergruimte naar toeristische logie 4 op verdieping 4 en de zolderverdieping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

10 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 februari 2020

Verslag GOA

22 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Uitsluitingen

 

1.      het volume in de achterbouw op verdieping 2 zoals in rood aangeduid op de plannen;

2.      het wijzigen van de functie van bergruimte naar toeristische logie 4 op verdieping 4 en de zolderverdieping.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.