Artikel 56 §3 1° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
BEOORDELINGSCRITERIA
Bij de beoordeling van de kandidaturen houdt de stad Antwerpen rekening met volgende criteria.
Inhoudelijk – visie en invulling (60 punten)
De kandidaat werkt een concept uit waarin zijn visie op een kwalitatieve invulling duidelijk weergegeven wordt. Onder invulling wordt verstaan:
De kandidaat neemt in zijn projectvoorstel onder andere volgende zaken op:
Hij houdt verder ook rekening met en geeft duiding bij volgende zaken die de stad Antwerpen belangrijk vindt:
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Deskundigheid en relevante ervaring (15 punten)
De kandidaat toont relevante ervaring aan met de organisatie en uitbating van een cafetaria of andere horeca. De kandidaat toont aan in welke mate hij en eventuele partners waarmee hij zich zal omringen, over de vereiste kwalificaties beschikken om de exploitatie op een kwalitatieve wijze te organiseren en te doen slagen. Er is geen beperking op het aantal referenties dat mag worden gegeven. Voorafgaande ervaring met buurtgebonden initiatieven of inzet voor maatschappelijke doelen worden als pluspunt gezien.
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Voorstel vergoeding (10 punten)
De kandidaat doet in zijn bieding een voorstel van jaarlijkse vergoeding die hij de stad Antwerpen aanbiedt. De minimumvergoeding bedraagt 22.200,00 euro per jaar, exclusief btw. Voorstellen met een aangeboden vergoeding onder de minimumvergoeding komen niet voor toewijzing in aanmerking.
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Financieel plan en solvabiliteit (15 punten)
De kandidaat moet middels een degelijk onderbouwd financieel plan de financiële haalbaarheid van het project inschatten en aantonen voor elk van de verschillende aspecten van de uitbating zijnde het inrichten, onderhouden en exploiteren. Het financieel plan dient inzicht te geven in de wijze waarop de financiering van elk van deze aspecten gerealiseerd zal worden, met inbreng van eigen dan wel vreemde middelen, realistische inkomsten en uitgaven. De kandidaat moet aantonen dat hij kan anticiperen op rustigere periodes en deze kan overbruggen.
Aan de hand van dit financieel plan moet de jury kunnen beoordelen of de financiële prognose realistisch is, uiteindelijk uitmondt in een positieve cashflow en of er rekening gehouden wordt met een weerbaarheid tegen tegenslagen. Daarom moeten volgende aspecten in dit financieel plan aan bod komen:
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Een jury, bestaande uit medewerkers van de bedrijfseenheden Vastgoed en Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving en een afgevaardigde van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, beoordeelt de inschrijvingen en legt het resultaat voor aan het college.
De toewijzing gebeurt op basis van de totaliteit van de criteria. Kandidaten moeten op elk criterium minimum de helft van de punten behalen. De voorstellen met een totaalscore van minder dan 60/100 punten komen niet in aanmerking voor toewijzing. De concessie wordt toegewezen aan de kandidaat die in het totaal het hoogste aantal punten scoort.
2. Continuiteit uitbating in afwachting van de nieuwe concessieovereenkomst
Om te vermijden dat de cafetaria leeg staat in aanloop naar het ingaan van de nieuwe concessie, stelt de bedrijfseenheid Vastgoed voor om onderhandelingen op te starten met Alken-Maes nv en/of de huidige onderhuurder van de cafetaria, met het oog op het verlenen van een tijdelijke terbeschikkingstelling tussen 1 maart 2020 en 1 mei 2020, zodat de uitbating van de cafetaria gegarandeerd wordt.
Op 4 oktober 2010 keurde het directiecomité van AG VESPA de lancering van een openbare oproep voor uitbating van de cafetaria van sporthal De Polder in Berendrecht goed.
Op 20 december 2010 nam het directiecomité van AG VESPA kennis van het resultaat van de biedingen en besliste de concessie toe te wijzen aan Alken-Maes nv.
Op 11 april 2011 keurde het directiecomité van AG VESPA de concessieovereenkomst met Alken-Maes nv voor de cafetaria van sporthal De Polder goed. De overeenkomst werd door AG VESPA, handelend in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen, afgesloten voor een periode van negen jaar, met ingang op 1 maart 2011 om te eindigen op 28 februari 2020.
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en -advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst van AG VESPA goed.
De financiële gevolgen worden aan het college voorgelegd bij de toewijzing van de concessie.
De concessievergoeding zal voorzien worden op volgend boekingsadres: 5321000000/702/2SBS070202A00000/2SA080119.
Het college keurt goed dat de uitbating van de cafetaria van sporthal De Polder, Zandweg 2a te 2040 Berendrecht, wordt openverklaard onder de volgende belangrijkste voorwaarden en beoordelingscriteria:
Bij de beoordeling van de kandidaturen houdt de stad Antwerpen rekening met volgende criteria.
Inhoudelijk – visie en invulling (60 punten)
De kandidaat werkt een concept uit waarin zijn visie op een kwalitatieve invulling duidelijk weergegeven wordt. Onder invulling wordt verstaan:
De kandidaat neemt in zijn projectvoorstel onder andere volgende zaken op:
Hij houdt verder ook rekening met en geeft duiding bij volgende zaken die de stad Antwerpen belangrijk vindt:
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Deskundigheid en relevante ervaring (15 punten)
De kandidaat toont relevante ervaring aan met de organisatie en uitbating van een cafetaria of andere horeca. De kandidaat toont aan in welke mate hij en eventuele partners waarmee hij zich zal omringen, over de vereiste kwalificaties beschikken om de exploitatie op een kwalitatieve wijze te organiseren en te doen slagen. Er is geen beperking op het aantal referenties dat mag worden gegeven. Voorafgaande ervaring met buurtgebonden initiatieven of inzet voor maatschappelijke doelen worden als pluspunt gezien.
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Voorstel vergoeding (10 punten)
De kandidaat doet in zijn bieding een voorstel van jaarlijkse vergoeding die hij de stad Antwerpen aanbiedt. De minimumvergoeding bedraagt 22.200,00 euro per jaar, exclusief btw. Voorstellen met een aangeboden vergoeding onder de minimumvergoeding komen niet voor toewijzing in aanmerking.
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Financieel plan en solvabiliteit (15 punten)
De kandidaat moet middels een degelijk onderbouwd financieel plan de financiële haalbaarheid van het project inschatten en aantonen voor elk van de verschillende aspecten van de uitbating zijnde het inrichten, onderhouden en exploiteren. Het financieel plan dient inzicht te geven in de wijze waarop de financiering van elk van deze aspecten gerealiseerd zal worden, met inbreng van eigen dan wel vreemde middelen, realistische inkomsten en uitgaven. De kandidaat moet aantonen dat hij kan anticiperen op rustigere periodes en deze kan overbruggen.
Aan de hand van dit financieel plan moet de jury kunnen beoordelen of de financiële prognose realistisch is, uiteindelijk uitmondt in een positieve cashflow en of er rekening gehouden wordt met een weerbaarheid tegen tegenslagen. Daarom moeten volgende aspecten in dit financieel plan aan bod komen:
De voorstellen worden gerangschikt op basis van de gegeven totaalscore voor dit criterium.
Een jury, bestaande uit medewerkers van de bedrijfseenheden Vastgoed en Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving en een afgevaardigde van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, beoordeelt de inschrijvingen en legt het resultaat voor aan het college.
De toewijzing gebeurt op basis van de totaliteit van de criteria. Kandidaten moeten op elk criterium minimum de helft van de punten behalen. De voorstellen met een totaalscore van minder dan 60/100 punten komen niet in aanmerking voor toewijzing. De concessie wordt toegewezen aan de kandidaat die in het totaal het hoogste aantal punten scoort.
Het college verleent aan de bedrijfseenheid Vastgoed het mandaat om te onderhandelen met Alken-Maes nv en/of de huidige onderhuurder over een tijdelijke terbeschikkingstelling van de cafetaria voor de periode 1 maart 2020 tot 1 mei 2020 zodat de uitbating van de cafetaria gegarandeerd blijft.